בכירים במשרד התקשורת: נבדוק יישום פירוק למקטעים ברשת החדשה של בזק

ל"גלובס" נודע, כי צמרת משרד התקשורת מתכוונת לדרוש מבזק הסברים על מבנה הרשת החדשה שלה כדי להבין כיצד היא מתכוונת לבנות אותה - זאת, על-מנת לגבש את הצעדים הדרושים להבטיח התפתחות תחרות על התשתית הנבנית

לאחר שנושא פירוק למקטעים של הרשת הישנה של בזק (Unbundling) כמעט ונעלם בעקבות חילוקי דעות בין משרדי האוצר והתקשורת, מבקשת צמרת המשרד לבחון האם ניתן ליישם את המודל גם על הרשת החדשה שבזק מקימה בימים אלה (NGN).

בכירים במשרד התקשורת ציינו בעבר שנושא פירוק הרשת הישנה של בזק הופך להיות לא רלבנטי כאשר בזק מקימה רשת תקשורת חדשה, ולכן לזמן שעובר יש חשיבות קריטית מבחינת הצורך לוודא שהרשת החדשה תישאר פתוחה, ושבכל זאת תישמר למתחרים זכות להשתמש במקטעים ממנה.

ל"גלובס" נודע, כי צמרת משרד התקשורת מתכוונת לדרוש מבזק הסברים על מבנה הרשת החדשה שלה כדי להבין כיצד היא מתכוונת לבנות אותה. זאת, על-מנת לגבש את הצעדים הדרושים להבטיח התפתחות תחרות על התשתית הנבנית.

אחד הרעיונות שייבחנו הוא אם ניתן יהיה לדרוש מבזק, במסגרת הכנת התשתיות לארונות התקשורת החדשים (MSAG) שהיא מציבה, להכין תשתית נוספת בסמיכות, כך שגם מתחרותיה יוכלו להציב ארונות תקשורת חדשים משלהם, ועל-ידי כך יוכלו להתחבר לכבלי הנחושת המתחברים לבתים.

רשתות NGN בעולם לא טופלו במודל של פירוק למקטעים ורגולטורים נמנעים מלכפות פתרונות הנדסיים סבוכים ובמקום זה מאמצים מודלים אחרים כמו הגישה הפתוחה הקיימת היום. במשרד התקשורת אומרים כי עובדה זו לא נעלמה מעיניהם, אך אין אף רגולטור בעולם שוויתר על הזכות ליישם את המודל, למרות שזה נכון שהוא לא יושם בפועל.

רגולטורים במדינות רבות מנסים לסייע לחברות התקשורת באמצעות תמריצים שונים כדי להגביר את ההשקעות ברשתות תקשורת חדשות, אך בישראל אין דיון כזה.

משרד התקשורת נמנע מהתערבות בהשקעה של בזק ואין לו ידע לגבי האופן שבו היא מתכוונת להקים את הרשת החדשה. מצד שני, המשרד גם לא חושב כיצד לתמרץ אותה, וגם אינו סבור שזה תפקידו. *