איראן חנכה את המפעל הראשון במדינה לייצור דלק גרעיני; הנשיא אחמדינג'אד: "עידן הביריונות נגדנו בא לסיומו"

נשיא איראן: "אנו עדים היום לשני הישגים בתחום האטום - הכשרת הדלק הגרעיני להפעלת הכורים, וחניכת שני מתקני צנטריפוגות המגבירות משמעותית את יכולת הגרעין של איראן" ; הילרי קלינטון: "אנו לא רואים משמעות אמיתית להצהרה הזו"

יממה בלבד לאחר שהודיעה ארה"ב כי תהיה מוכנה לשבת עם איראן כדי למצוא פיתרון דיפלומטי לתוכנית הגרעין שלה, מוכיחה שוב טהרן כי עדיין מוקדם להכריז על דף חדש במערכת היחסים.

במסגרת חגיגות יום האטום הלאומי, חנך היום (ה') נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד את המפעל הראשון במדינה לייצור דלק גרעיני. "אנו עדים היום לשני הישגים בתחום האטום", הכריז אחמדינג'אד. "הכשרת הדלק הגרעיני להפעלת הכורים, ובנוסף חניכת שני מתקני צנטריפוגות המגבירות משמעותית את יכולת הגרעין של איראן".

לדברי אחמדינג'אד מנסים אויבי המדינה למנוע את התפתחות איראן ומנסים לכפות את רצונם באמצעות שקרים. "הרוצחים שיושבים על ארסנל נשק גרעיני ואף השתמשו בו טוענים שאנו מסכנים את שלום העולם ואיימו עלינו בסנקציות כלכליות", תקף אחמדינג'אד. "היום הפנים העולם כולו את העובדה שפני איראן לשלום והיא שומרת על החוק הבינלאומי".

הנשיא האיראני האשים את עמיתו האמריקני, ברק אובמה, שבכך שהוא לא מוכן להתפרק מנשק גרעיני, אך דורש זאת ממדינות אחרות. "ארה"ב רואה את עצמה כשליטת העולם. אם אובמה לא ישנה את דרכו גורלו יהיה דומה לשל ג'ורג' בוש", הכריז אחמידנג'אד.

למרות המילים הקשות הוסיף השליט האיראני כי אין הוא מתנגד למשא ומתן. "האומה האיראנית תמיד חיפשה דיון והידברות המושתתים על צדק", הסביר אחמדינג'אד, אך הוסיף כי דיאלוג עתידי לא יוכל להתנהל תחת איומים, אלא חייב להיות מושתת על בסיס צדק והיגיון. "עידן הביריונות בא לסיומו", הכריז אחמידנג'אד. "זהו עידן של היגיון ואחווה".

הילרי קלינטון: "אנו לא רואים משמעות אמיתית להצהרה הזו"

למרות שיחסי ארה"ב ואיראן נראים מתחממים לכאורה, מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון התבטאה היום נגד המשטר האיראני ונגד הצהרתו על השקת המתקן הראשון במדינה לייצור דלק גרעיני.

"אנו לא רואים משמעות אמיתית, עם כל הכבוד לטווח הרחב של הנושאים שאנו מעוניינים לטפל בהם מול האיראנים, להצהרה הזו", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים לאחר שנשאלה על הצהרת אחמדינג'אד מוקדם יותר היום.

קלינטון פקפקה באותה הזדמנות בטענות האיראניות כאילו מדובר ב"פריצת דרך" בתכנית הגרעין. "אנו לא יודעים למה להאמין באשר לתכנית האיראנית. שמענו הצהרות שונות וטענות רבות במהלך השנים".