ממשל אובמה הורה לג'נרל מוטורס להתכונן לפשיטת רגל עד 1 ביוני

גלובס tvהמטרה: פשיטת רגל ממוקדת ומהירה ; התכנית: ג'נרל מוטורס חדשה, עם כל הנכסים הטובים, אך ללא גיבנת ההתחייבויות לעובדים ולמשקיעים - תקום שבועיים אחרי פשיטת הרגל, וג'נרל מוטורס הישנה תוסיף לפרפר עוד שנים בעזרת סיוע ממשלתי

משרד האוצר האמריקני הורה לחברת ג'נרל מוטורס להכשיר את הקרקע לפנייה לבית-משפט כדי לבקש הגנה מפני נושים עד 1 ביוני. כך מוסר הבוקר (ב') ה"ניו יורק טיימס".

חברים בכוח המשימה לתעשיות רכב שהקים ממשל אובמה קיימו בשבוע שעבר פגישות ושיחות ועידה עם מנהלים בג'נרל מוטורס ועם יועציהם בדטרויט ובוושינגטון. המגעים אמורים להימשך גם השבוע.

לפי הידיעה, מטרת ממשל אובמה היא להכין את ג'נרל מוטורס לפשיטת רגל "ממוקדת" ומהירה. יצרנית הרכב, שקיבלה עד עתה 13.4 מיליארד דולר כסיוע מהממשל, עומדת על דעתה שאם יש צורך בפשיטת רגל, ההליכים צריכים להיות מהירים כדי להימנע מפגיעת קבע בדימוי החברה ובמכירות מוצריה.

ההכנות לקראת פשיטת רגל נועדו להבטיח, שג'נרל מוטורס תהיה מוכנה לפתוח בהליכים אם לא יעלה בידה להשיג הסכם עם המשקיעים להזרים כ-28 מיליארד דולר לחברה ועם האיגודים המקצועיים לעשות ויתורים מפליגים לחברה. האיגודים הודיעו שלא יעשו שום ויתורים עד שהמשקיעים בחברה לא יעשו מה שנדרש מהם.

הנשיא ברק אובמה, שקיבל תמיכה חזקה של האיגודים המקצועיים בבחירות, מוסיף להיות מודאג מהסיכונים לזכויות הפנסיה של עבודי ג'נרל מוטורס ורוצה להימנע מפגיעות בעובדים, לדברי מקורות המודעים לתכניות הממשל כלפי GM.

לפי אחת התכניות שנדונות עתה, תוקם ג'נרל מוטורס חדשה כמעט מיד, אולי אפילו בתוך שבועיים, לאחר שתוגש לבית-המשפט הבקשה לפשיטת רגל. GM החדשה תרכוש את כל הנכסים ה"טובים" של החברה הישנה בעזרת סיוע פדרלי בסך חמישה עד שבעה מיליארד דולר, אך לא תישא על גבה את גיבנת החובות וההתחייבויות, לרבות ההתחייבויות לפנסיה ולביטוח רפואי שמוקנות לעובדי החברה בחוזה.

אלה, יחד עם נכסים פחות אטרקטיביים, כמותגי רכב בלתי פופולריים ובתי-חרושת, יישארו בידי ג'נרל מוטורס הישנה שתוסיף להיות בהליכי פשיטת רגל במשך שנים. ייתכן שהמשל ייאלץ להזרים לג'נרל מוטורס הישנה עד 70 מיליארד דולר בסיוע פדרלי ואולי אפילו סכומים נוספים כדי לעמוד בהתחייבויות של ביטוח רפואי ושל חיסול המפעלים.

בניגוד לריק וואגונר, המנכ"ל הקודם של GM, שנבעט למעשה מתפקידו ע"י הממשל, הביע המנהל החדש, פריץ הנדרסון, נכונות רבה יותר להיכנס להליכי פשיטת רגל, בתנאי שהם ייעשו כהלכה. "אם נצטרך להכריז על פשיטת רגל, אנו רוצים לעשות זאת במהירות", אמר הנדרסון.

מומחים משפטיים אמרו לטיימס, כי המשימה החשובה ביותר של GM במקרה של פשיטת רגל היא למנוע בהלה בקרב ציבור רוכשי הרכב. הממשל כבר הכריז שיכבד את כל כתבי האחריות שמחזיקים בידיהם רוכשי רכבים של החברה.