מיוחד לגלובס: כלכלני אופנהיימר בונים לכם תיק באמצעות ETFs בלבד

אחת ההשלכות החיוביות - כן, חיוביות - של המשבר הפיננסי, היא ההתפכחות של משקיעים רבים. "אי אפשר לנצח את השווקים", הם מודים, מכירים בעוצמת האתגר. ובנסיבות הנוכחיות, הם נותנים עדיפות למוצרים מדדיים, כמו תעודות סל ו-ETFs (המקבילה בשוק האמריקני לתעודות סל), במטרה להתחקות אחר התנהגות השוק, וללא יומרות להכות אותו.

הפוקוס של המשקיעים הללו עבר מאיתור השקעות שיניבו תשואה עודפת על המדד, לאסטרטגיה שמבוססת על קביעת הקצאת הנכסים בתיק לאפיקים, ורכישת מוצרים מדדיים באותם אפיקים. לאסטרטגיה הזו כמה יתרונות בולטים, כמו יכולת פיזור השקעות גבוהה ובעלויות נמוכות במיוחד.

האסטרטגיה הזו היא שמעניקה את הרוח הגבית לשוק תעודות הסל וה-ETFs בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים, והיא הובילה לפיתוחה של התעשייה, שמאפשרת היום להיחשף כמעט לכל נכס בסיס קיים - מניות, איגרות חוב, סחורות ועוד.

לבקשת "גלובס", בנתה מחלקת המחקר של אופנהיימר תיק השקעות גלובלי, המורכב מנכסים שונים בתמהיל מאוזן, כאשר החשיפה לשוק בכל אחד מאפיקי התיק מתבצעת באמצעות ETFs סחירים, בהם דמי הניהול נמוכים.

אפיקי ההשקעה בתיק כוללים את האפיק המנייתי, המפוזר בין סקטורים ומדינות שונות, ואת האפיק הסולידי, שמאפשר חשיפה לאג"ח אמריקניות ברמות סיכון שונות. חשיפה נוספת ניתנה לאפיק הסחורות. התיק המלא לפניכם:

מניות: 30% מהתיק

מניות סקטוריאלי

באופנהיימר ממליצים על חשיפה לשוק האמריקני באמצעות השקעה בארבע תעודות סקטוריאליות:

Energy Select Sector SPDR (סימול: XLE ): מוצר מאפשר למשקיעים להיחשף לחברות האנרגיה האמריקניות, שנהנות מיתרון לגודל ופועלות במודל דפנסיבי. מודל זה מאפשר שיעורי רווחיות נאים ותזרים מזומנים איתן, גם בסביבה של מחירי נפט נמוכים. פאדל גייט, אנליסט האנרגיה הראשי של אופנהיימר, מעריך כי מחיר הנפט צפוי לעלות בעקבות הורדת התפוקה. מצב זה ייטיב עם חברות האנרגיה האמריקניות, הנסחרות היום בתמחור חסר ביחס לשווי הרזרבות שלהן.

Technology Select Sector SPDR (סימול: XLK ): תעודה זו מאפשרת חשיפה לשני סקטורים במדד ה-S&P 500 - טכנולוגיית המידע ושירותי התקשורת - באמצעות שורה של חברות טכנולוגיה מובילות בעלות פעילות גלובלית, כגון מיקרוסופט (סימול: MSFT ), סיסקו (סימול: CSCO ) וגוגל (סימול: GOOG ). חברות אלה מחזיקות בקופות מזומנים גדולות, ונהנות מיתרונות תחרותיים ניכרים ומשיעורי רווח גבוהים במיוחד.

Health Care Select Sector SPDR (סימול: XLV ): תחום שירותי הבריאות נתפס כתחום דפנסיבי, שהביקוש למוצרים ולשירותים שלו קשיח יחסית וכמעט ואינו קשור במישרין למחזור הכלכלי. הנציגות העיקריות ב-ETF הזה הן חברות התרופות הגדולות, העוברות תהליכי קונסולידציה, שישפרו את מבנה ההוצאות שלהן וישפרו את רווחיותן. חברות אלו נהנות מפריסה גלובלית רחבה, ומצליחות לשמור על רווחיות גבוהה גם בתנאי תחרות עזה מצד חברות התרופות הגנריות.

Consumer Staples Select Sector SPDR (סימול:XLP ): מגזר הצריכה הבסיסית מתאפיין באופי דפנסיבי, ומפגין עוצמה במיוחד בתקופות של שפל הכלכלי. זאת מפני שהביקוש למוצרים אלו קשיח יחסית. החברות בקבוצה זו, כמו פרוקטר אנד גמבל (סימול: PG ), קוקה קולה (סימול: KO) ו-וול מארט (סימול: וול-מארט ) הן בעלות אחיזה חזקה בשוק הצרכני בארה"ב וברחבי העולם, ובעלות מותג חזק שמאפשר להן להגדיל נתח שוק על חשבון שחקנים חלשים יותר בתקופת משבר.

מניות גיאוגרפי

מחוץ לארה"ב, השוק המפותח המועדף על כלכלני אופנהיימר בעת הנוכחית - כלומר ה שיהיה מהראשונים להתאושש מהמשבר - הוא השוק הבריטי. מבין השווקים המתעוררים, באופנהיימר מעדיפים את ברזיל ואת מדינות המזרח הרחוק - סין, הודו, טייוואן וקוריאה.

iShares MSCI UK (סימול: EWU ): בעוד הכלכלה הבריטית עוברת תקופה קשה ומיתון, מצבה חזק יחסית לשאר מדינות אירופה. בניגוד לגוש האירו, בו נוקט הבנק המרכזי בעמדה נוקשה בנוגע לתמרוץ הכלכלי, הבנק המרכזי באנגליה מביע נכונות לעשות כמיטב יכולתו על מנת לסייע למערכת הפיננסית ולכלכלה הרחבה.

הזרמת כספים אדירה של הממשל הבריטי הובילה להיחלשות ניכרת של הליש"ט מול האירו ומול הדולר, אך מצב זה צפוי לחזק את עמדתן התחרותי של החברות המקומיות. מבחינת המדד הבריטי, חלק ניכר ממנו מורכב מחברות מובילות בעולם בתחומי האנרגיה והתרופות, בעלות פריסה גלובלית רחבה ואיתנות פיננסית גבוהה.

iShares MSCI Brazil (סימול:EWZ ): הכלכלה הברזילאית נמצאת בעמדה חזקה יחסית בהשוואה לשכנותיה מאמריקה הלטינית ולמדינות מתחרות בסקטור השווקים המתעוררים. ברזיל הגיעה לעמדה זו בעיקר בזכות התקדמות הפרויקטים בתחומי התשתיות והאנרגיה, מאזן הסחר החזק והשליטה על הוצאות הממשלה.

SPDR S&P Emerging Asia Pacific (סימול: GMF): תעודה זו מאפשרת חשיפה למדינות הצומחות של אזור אסיה פסיפיק - סין, טייוואן והודו - מבלי להיחשף לשוק היפני, ששרוי במצב קשה במיוחד. למרות הפגיעה הקשה בכלכלות המזרח בעקבות המשבר העולמי, באופנהיימר מעריכים כי הן ממוצבות היטב על מנת להיות הראשונות להתאושש מהמשבר הגלובלי, וצופים שהן יושפעו לטובה מצעדי התמרוץ של הממשלות המקומיות. רזרבות מט"ח גבוהות צפויות לשמש ככרית ביטחון חשובה והכרחית למדינות אלו במהלך המשבר.

אג"ח: 50% מהתיק

המשבר הנוכחי, כמו משברים קודמים בעבר, מייצר הזדמנויות, רבות מהן בשוק האג"ח. באופנהיימר מאמינים כי ההזדמנויות הן באג"ח הממשלתיות ובאג"ח הקונצרניות בדירוגי השקעה (BBB- ומעלה) ובאילו הנחשבות ספקולטיביות (BB ומטה).

iShares iBoxx $ Investment Grade Corp. Bond (סימול: LQD ) ו-Barclays Aggregate Bond (סימול: AGG ): ההודעה על התערבותו של הפדרל ריזרב (הפד) בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקני צפויה לתת תמיכה לאג"ח הארוכות, ונראה שהפד נחוש לעשות כל שביכולתו על מנת להוריד את רמת הריבית ארוכת הטווח במשק האמריקני, במטרה להנזיל את עלויות האשראי.

בנוסף, רמת המרווחים הגבוהה מספקת הזדמנות לרכוש חוב קונצרני בתמחור נוח שהמשקיעים טרם ידעו. סיבות אלו מביאות את כלכלני אופנהיימר להמליץ על התעודה AGG, שעוקבת אחרי שוק האג"ח האמריקניות - ממשלתיות וקונצרניות. בנוסף, הם ממליצים על השקעה ב-LQD, שמאפשרת חשיפה לשוק האג"ח הקונצרניות דרך השקעה באג"ח הסחירות ביותר.

iShares iBoxx $ High Yield Corp. Bond (סימול: HYG): המוצר מאפשר חשיפה לאג"ח בתשואה גבוהה. תחום זה ספג השנה מכה קשה והניב תשואה שלילית בשיעור של כ-26% מתחילת 2008. יחד עם זאת, השנה ניתן לראות ניצני התאוששות והמדד רשם תשואה חיובית של כ-5% מתחילת השנה. תשואת האג"ח גבוהה בכ-17% מתשואת האג"ח הממשלתיות.

iShares Barclays TIPS Bond (סימול: TIP ): תעודה זו עוקבת אחרי אג"ח צמודות מדד של ממשלת ארה"ב. הצפי כיום בשווקים הוא לסביבה דפלציונית שתלווה את המשק האמריקני בשלוש השנים הקרובות. יחד עם זאת, יותר ויותר קולות טוענים כי יש סכנה של התפרצות אינפלציונית, שעשויה להתממש אם ארה"ב תמשיך לפזר כסף על תוכניות החילוץ הגרנדיוזיות שלה.

מאז התחתית שרשמה התעודה בנובמבר 2008, היא עלתה בכ-14%. באופנהיימר מציינים כי ההשקעה ב-TIP מייצרת גם הגנה אינפלציונית, והיא עדיפה על השקעה בזהב מפני שהעלויות נמוכות יותר.

סחורות: 10% מהתיק

PowerShares DB Commodity Index (סימול: DBC): השקעה בסחורות מומלצת על ידי אופנהיימר בראייה ארוכת טווח. היא מגנה על התיק מפני אינפלציה ובמקביל מקטינה את רמת התנודתיות שלו, שכן המתאם בין שוק הסחורות לשוקי המניות והאג"ח אינו גבוה. התעודה DBC נבחרה הודות לחשיפה שהיא מאפשרת למגוון סחורות, כמו נפט, דלק, תירס, חיטה, זהב, אלומיניום ועוד.

מזומן: 10% מהתיק

באופנהיימר ממליצים להחזיק חלק מהתיק במזומנים, שישמשו את המשקיעים במידה ויזהו הזדמנויות שחבל לפספס. כיוון שלא קיימים ETFs של מזומנים, באופנהיימר ממליצים להשקיע אותם בתעודת הסל iShares Barclays Short Treasury Bond (סימול: SHV), שמשקיעה באג"ח ממשלתיות לטווח של פחות משנה (T-Bills), המהוות אמצעי נזיל במיוחד.