מבחן דרכים לסיטרואן ברלינגו - הסנונית הראשונה של דגמי הגל החדש

השינוי במיצוב התכליתי והמשעמם פינה את מקומו לעיצוב עגלגל ותפוח, שבצבעים הנכונים ועם חישוקים ראויים יכול להיחשב לרכב פנאי אמיתי, מבלי לשדר לסביבה "טכנאי כבלים בחופשה" ; הבעיה היא רק במחיר, שמחמיץ את עיקר השוק הפוטנציאלי - קבוצת שווי שימוש 2

פלח הטנדרונים הוא אחד הצעירים ביותר בשוק הרכב הישראלי, אבל בחייו הקצרים הוא הספיק לעבור לא מעט תהפוכות דרמטיות. הנציגים הראשונים של הפלח נחתו בישראל ב-1998 והפכו ללהיט בשוק העסקי, בזכות שילוב בין נפח הטענה של מכונית מסחרית, נוחות נסיעה של רכב פרטי ושימושיות של רכב משפחתי, שיכול לשאת משפחה מורחבת על ציודה בסופי שבוע. מה שבאמת העניק לפלח תאוצה היה האפשרות של עוסקים מורשים לקזז על כלי הרכב הללו את המע"מ, שהפכה אותם למקלט מס נדיר.

בשנות השיא של תחילת העשור תפסה הנישה נתח מרשים של כמעט 10% מכלל שוק הרכב החדש בישראל, וחלק מהטנדרונים הפכו לדגמים הנמכרים (והרווחיים) ביותר בכלל ההיצע של היבואנים שלהם. אלא שבאמצע 2005 הודיע האוצר על ביטול האפשרות לקזז מע"מ על הטנדרונים, ובמכה אחת שלח את כל הפלח אל המקפיא. שנה מאוחר יותר נחתה על הפלח עוד מכה קשה, כאשר "רפורמת הסולר" של האוצר הקפיצה את מחירי הסולר ביחס למחירי הבנזין ופגעה בכדאיות האחזקה והרכישה של כל רכבי הדיזל הפרטיים. חלק מהיבואנים ניסו להסתגל למצב באמצעות דגמי בנזין אוטומטיים, ואחרים עשו מאמצים גדולים כדי לדחוק גרסאות בסיסיות של הכלים הללו לקבוצת שווי שימוש 2. אבל בשורה התחתונה, הפלח כולו נחתך ביותר ממחצית לעומת שנות השיא שלו ואיבד מכירות רבות לטובת משפחתיות בנזין קטנות וזולות.

השנה יתחיל פרק חדש בהיסטוריה הסוערת של הטנדרונים, עם הגעתם של דגמי דור חדש שממוצבים על-ידי היצרנים כרכבי פנאי משפחתיים ואופנתיים בזכות עצמם, עם אופציה להובלת מטענים בנפח חריג.

המהפך התדמיתי

המהפך התדמיתי בולט היטב בעיצובה החיצוני של ה'סיטרואן ברלינגו' החדשה, הסנונית הראשונה של דגמי הגל החדש בארץ. הקווים התכליתיים והמשעממים של הדגם היוצא פינו את מקומם לעיצוב עגלגל ותפוח, עם קשתות גלגלים מנופחות בנוסח צעצוע ילדים מגודל, פרופורציות מאוזנות ודלת אחורית עגלגלה. בצבעים הנכונים ועם חישוקים ראויים זוהי מכונית נאה, שיכולה להיחשב כרכב פנאי אמיתי מבלי לשדר לסביבתה מסר בנוסח "טכנאי כבלים בחופשה". עם השינוי במיצוב בא גם שינו בממדים, והמכונית החדשה ארוכה ב-22 ס"מ מקודמתה, רחבה ממנה ב-9 ס"מ וגבוהה ממנה ב-7 ס"מ.

גם עיצוב הפנים צועד צעד גדול לכיוון רכבי הפנאי. את המינימליזם התעשייתי של הדגם היוצא מחליף עיצוב פנים צעיר, עם הגה בשרני, פתחי אוורור עגולים ומשטחים מוצקים ובולטים בסביבת הנהג. לוח המחוונים עשיר ואינפורמטיבי וכולל צג דיגיטלי משני שממוקם מתחת למרכז השמשה הקדמית. המושבים נעימים ותומכים היטב בחוליות בנסיעות ארוכות טווח, רק חבל שמנגנון הכוונון שלהם מגושם. איכות הגימור וההרכבה גבוהה, אבל אנשי סיטרואן לא הלכו עד הסוף והסתפקו בחומרי דיפון פלסטיים קשיחים ועמידים, שמזכירים את שורשיו של הכלי כרכב של הצווארון הכחול.

סיטרואן ברלינגו

נפח ההטענה מספק כמעט כל צורך הגיוני. כאשר כל חמשת המושבים מאוישים, עדיין יש מאחור נפח של 675 ליטר ומרחב מספיק לאכסון שתי עגלות תינוקות, אופניים או ציוד פנאי. כאשר המושבים האחוריים מקופלים לרצפה אפשר לערוך לילדים מסיבת יום רבת משתתפים בתא המטען, שנפחו צומח ל-3,000 ליטר או להשלים הכנסה בהובלת דירות. עוד כמה עשרות ליטרים של נפח אחסון מפוזרים בתאי אכסון על התקרה, ברצפה, בדלתות ובין המושבים. למי שסובל מבעיות זיכרון מומלץ מאוד להכין תרשים מלאי: חיפוש אחר פריט זנוח יכול להיות ממושך. גם מרחב הישיבה לנוסעים מכובד בזכות בסיס גלגלים באורך 2.72 מ' ושפע של מרחב לכתפיים ולראש.

מתחת לחזות התעשייתית הסתירה הברלינגו היוצאת שלדה מהוקצעת ונעימה לנהיגה ושמחנו לגלות שהגנים עברו בירושה לדור החדש. ל'ברלינגו 2' היגוי מאוזן ומדויק למדי, ולמרות הגג הגבוה יש לה מרכז כובד נמוך שמסייע להפגין יציבות מופתית בפניות מהירות. גם נוחות הנסיעה על כבישים משובשים מרשימה, וכיול המתלים הזכיר לנו את הימים היפים של היצרנים הצרפתים, לפני שהפכו ליותר גרמנים מהגרמנים.

סיטרואן ברלינגו

ביצועים פושרים, על הנייר

מתחת למכסה המנוע ממוקם מנוע הטורבו-דיזל המוכר של פיז'ו בנפח 1.6 ליטר, שמייצר 90 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. פיז'ו נחשב ליצרנית מובילה בתחום הדיזל, והמנוע הקטן ממחיש היטב את כוחו של ניסיון. למרות ביצועים פושרים למדי על הנייר הוא מייצר דחף מכובד בעליות תלולות, משייט ללא מאמץ מוחשי ב-140 קמ"ש פלוס, ולא מתקשה להתמודד עם חצי טון של נוסעים ומטען. תיבת ההילוכים הידנית זריזה ונוחה מאוד לתפעול במיקומה הנוכחי לצד ההגה, ובידוד הרעשים המשודרג של תא הנוסעים מעגל את הפינות האקוסטיות המחוספסות של המנוע ומאפשר לדחוק בו באגרסיביות.

צריכת הדלק אטרקטיבית, וגם בנהיגת המבחן המאומצת שלנו החזיר הרכב כ-15 קילומטר לליטר סולר. אמנם הסולר עדיין יקר מבנזין, אבל נהגים עתירי קילומטרים ימצאו כי החישוב הכלכלי מתאזן.

הדור השני של הסיטרואן ברלינגו מגיע לארץ כרגע רק ברמת אבזור "פרטית" מהודרת ומאובזרת שעולה 128 אלף שקל, ולפיכך מחמיצה את עיקר השוק הפוטנציאלי, שמוגבל לקבוצת שווי שימוש 2. למכונית יש עדיין מה להציע לעוסקים שתקציבם אינו הדוק או ללקוחות פרטיים "משפחתיים" שצריכים את השימושיות של טנדרון ואת הנוחות של פרייבט ואינם נרתעים משילוב המילים "דיזל ידני". אבל יבואני סיטרואן מסתכלים לעבר ינואר 2010, כאשר יבוטלו קבוצות השווי, והמכונית תחזור להתחרות על לבם של ציי הרכב. *

מתחרות

פולקסווגן קאדי

פולקסווגן קאדי

אחרי שנתיים באוויר הדליל של קבוצה 4, ירדה הפולקסווגן קאדי לקבוצה 3 עם קלף מכירות שאין למתחרותיה: שילוב בין מנוע דיזל לתיבה אוטומטית. המנוע הוא 1.9 ליטר בהספק 105 כ"ס והתיבה היא DSG עם 6 מהירויות. הקאדי נמנה על הגדולים בקבוצתו, ומציע נפח העמסה של 1,300 ליטר כשכל המושבים פתוחים. תא הנוסעים מודרני ואיכותי והתנהגותהכביש סבירה. המחיר עומד על 136 אלף שקל

רנו קנגו 2

רנו קנגו

הדור החדש של הרנו קנגו, המתחרה הנצחית של הברלינגו, יגיע אלינו בתחילת המחצית השנייה של השנה. גם הקנגו עברה "הצערה" והיא מעוצבת וממוצבת כעת כרכב משפחה/פנאי עם עיצוב תוסס, תא נוסעים משודרג משמעותית וממדים גדולים יותר. לארץ היא תגיע עם מנוע דיזל בהספק 85 כ"ס ולצדו מנוע בנזין עם תיבת הילוכים אוטומטית. הקנגו החדשה תמוצב בקבוצת שווי שימוש 3, ותכלול גם דגם מאובזר ומפואר

פיאט פיורינו

פיאט פיורינו

בימים אלה עוברים ה'פיאט פיורינו' הראשונים הליך רישוי ותקינה לקראת תחילת השיווק בישראל. הפיורינו מיוצר במפעל המשותף של פיז'ו-סיטרואן ופיאט והוא "האח הקטן" של המשפחה. הוא קצר בכמה סנטימטרים טובים מה'דובלו', אם כי עדיין מציע נפח הטענה מכובד בהחלט של 2,500 ליטר. לארץ הוא יגיע עם מנוע 1.25 ליטר דיזל ממשפחת המולטיג'ט של פיאט, שמייצר 75 כ"ס וצריכת דלק מזערית. המחיר עדיין לא ידוע