האם תפציץ ישראל את איראן?

לארה"ב יש די והותר צרות בעולם, היא ממש אינה זקוקה ללוזרים כבעלי ברית

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל

העורך ובעל הטור האמריקני, דייויד סמואלס, משיב בחיוב. במאמר מאלף במגזין "סלייט" (9 באפריל), קובע סמואלס שהשמדה, אפילו חלקית, של מתקני הגרעין באיראן, תחזיר לישראל את מעמדה כמעצמה הצבאית החזקה במזה"ת, ותאפשר לממשלת נתניהו להסכים למדינה פלסטינית מעמדת כוח ללא עוררין כתמורה להשלמה אמריקנית עם מתקפה ישראלית באיראן.

החזרת ההגמוניה הצבאית במזה"ת לידי ישראל היא, לדעת סמואלס, הנימוק המכריע בעד תקיפה ישראלית באיראן. שכן היחסים האינטימיים בין הפטרון האמריקני לקליינט הישראלי מושתתים על הנחת היסוד שישראל היא המדינה החזקה ביותר במזה"ת.

כן, אכן קיימים ערכים משותפים לשתי המדינות והלובי של איפא"ק אמנם אפקטיבי, אך הבסיס האסטרטגי לברית בין ישראל לארה"ב הוא עליונותה הצבאית של ישראל במזה"ת. את המעמד הזה רכשה ישראל בזכות ולא בחסד, לאחר הניצחון הספקטקולרי במלחמת ששת הימים, שהושג באמצעות נשק צרפתי וללא סיוע אמריקני.

מצד שני, ההשתעבדות הישראלית לסיוע אמריקני מאז 1967 הפכה במהלך השנים לבומרנג המגביל את כושר התמרון הישראלי ומכפיף אותו לווטו אמריקני. באמצעות הסיוע הצבאי לישראל הפכה ארה"ב לגורם היחיד המסוגל לכופף את ישראל ולחלץ מידיה ויתורים לעולם הערבי. החזרת כל סיני למצריים לא הייתה אפשרית ללא קמפ דייויד של הנשיא ג'ימי קרטר והקמת מדינה פלסטינית כיום אינה אפשרית ללא לחץ אמריקני מאסיבי על ישראל.

יחסי הפטרון-קליינט בין ארה"ב לישראל מהלכים, אפוא, על חבל דק ואיזונם העדין נדרש לתחזוקה שוטפת. ישראל של "בעל הבית השתגע" מאיימת תדיר על העולם הערבי ומהווה מקור מתמיד למתיחות עם ארה"ב. מצד שני, ישראל המשדרת חולשה צבאית ורפיסות מבצעית מדרדרת את מעמדה האסטרטגי כלפי ארה"ב לבעלת ברית חסרת ערך. לארה"ב יש מספיק צרות בעולם. היא אינה זקוקה ללוזרים כבעלי ברית.

מבחינה זאת, התבוסה הישראלית במלחמת לבנון השנייה פגעה קשות בחשיבותה האסטרטגית בעיני ארה"ב, בשעה שהפצצת הכור בסוריה ומבצע "עופרת יצוקה" סייעו לשקם אותה.

הפצצה מוצלחת של מתקני הגרעין באיראן, טוען סמואלס, תחזיר לישראל עטרה אסטרטגית ליושנה, תפגע אנושות בתביעה האיראנית להגמוניה אזורית ותחסל מתחרה איראני פוטנציאלי על חסדי ארה"ב. בהנחה שאין לאיראן יכולת תגובה אפקטיבית, היא תתגלה כנמר של נייר, לשמחתו הגלויה לאיד של העולם הסוני בהנהגת מצריים וסעודיה.

הפצצה מוצלחת באיראן תחסל הן את הצנטריפוגות בנתאנז וגם את השתקפותן בחמאס ובחיזבאללה. אך היא תיתקל בזעם משתולל של הרחוב הערבי והאירופי. לכן המחיר לסובלנות אמריקנית כלפי תקיפה ישראלית באיראן הוא הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. מהלך צבאי מוצלח נגד איראן יאפשר לישראל לנהל את המו"מ על הקמת מדינה פלסטינית מעמדת כוח אסטרטגית שאין לה כיום.

התזה של סמואלס מאתגרת את החשיבה האסטרטגית ביחס לאיום האיראני וראוי שתפתח שיח ציבורי נוקב בסוגיה הקריטית ביותר העומדת בפני ישראל. *