שמאי המקרקעין: "גילוי הגז עשוי להביא לעליית מחירים של עד 20% בנדל"ן באיזור חדרה - כמו ביוסטון ובדובאי"

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין מעריך כי בראש ובראשונה הביקושים יגדלו כפועל יוצא של הפניית הזרקורים לאזור ; "חדרה נמצאת באמצע הדרך בין שני גושים גדולים, ולכן הנדל"ן בה קפוא כבר שנים"

להכרזה הרשמית על העובדה כי קידוח "דלית" 1 מול חופי חדרה הוא תגלית מסחרית של גז טבעי (והדיווחים על פוטנציאל הקידוח של תמר מול חופי חיפה) יש גם משמעויות נדל"ניות ברורות, כך לפחות סבורה לשכת שמאי המקרקעין.

לדבריה, אם אכן גילוי הגז מול חופי חדרה יתברר כאמין ומשמעותי, ייווצרו ביקושים ערים לרצועת הנדל"ן הממוקמת לאורך החוף באזור חדרה, תוך דגש על האזור הממוקם ברדיוס של עד 10 ק"מ מצפון ומדרום לחדרה. ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין מעריך כי בראש ובראשונה הביקושים יגדלו כפועל יוצא של הפניית הזרקורים לאזור.

להערכתו מחירי הקרקע באזור עשויים לעלות בעד 20%. כהן מציין כי קיימות אין ספור דוגמאות בהיסטוריה בהן מציאת מקור אנרגיה יצרו "בום נדל"ני" באותם אזורים ברחבי העולם: למשל, יוסטון, טקסס בשנות ה-50 וה-60 שהפכה מאזור שכוח אל למטרופולין הרביעי בגודלו בארה"ב תוך נסיקת מחירים מסחררת או ברגן בחופי נורבגיה עם מציאת הנפט בים הצפוני בראשית שנות ה-70 וכך גם בדובאי, אבו דאבי ובחריין.

במקרה של חדרה, מדגיש כהן, מדובר בעתודות נדל"ן מצטמצמות יחסית ברצועת חוף שבין מטרופולין תל אביב לחיפה שאורכה בסך הכל כ-80 ק"מ מתוך זה אזורים גדולים מבונים או שמורות טבע וכן בשל מגבלת חוק שמירה על הסביבה החופית, כך שהתנאים לעליית המחירים באזור בשלים עוד יותר. "יש לזכור", הוא מוסיף, "כי חדרה נמצאת באמצע הדרך בין שני גושים גדולים ולכן הנדל"ן בה קפוא כבר שנים.

כעת, השילוב של מציאת הגז מחד גיסא ומצד שני הממשקים המצוינים של האזור מבחינת צירי תחבורה, רכבת ותשתיות יכולים לייצר תנועה נדל"נית שלא משמעותית באזור הזה. מחירי הנדל"ן בעיר, נכון להיום, עומדים על כ-400-600 אלף שקלים למגרש לבנייה צמודת קרקע, תלוי באזור ובשכונה בעיר. כמחצית מעלות מגרש דומה בנתניה הנמצאת 10 דקות נסיעה דרומה משם וכשליש ואף יותר מכך באזורים מרכזיים יותר בקרבת החוף כדוגמת מכמורת ובית ינאי". נתונים אלה, אומר כהן, מוכיחים כי האזור לא מיצה את הפוטנציאל הטמון בו.

בלשכה מדגישים כי אמנם אין קשר ישיר בין מציאת גז או נפט לבין נדל"ן הגובל מלבד העובדה שהם מספקים אלפי מקומות עבודה, אולם עצם הסמיכות לאזורים כאלה הופכת את אותו אזור לאטרקטיבי מבחינה כלכלית ומאיצה את הפעילות בו, כפי שמעידות הדוגמאות מהעולם כולו. "כמו כן", אומר כהן, "גם אם בפועל הצינורות שיונחו יזרימו את הגז דרומה, עדיין המיקום עצמו יהפוך את חדרה וסביבותיה ל'כתם אור' נדל"ני. הכל, מותנה כמובן שהתגלית תתברר כנכונה וממשית לניצול".