האוצר מצנן התלהבותו מקרנות המנוף ועשוי שלא להזרים אליהן את מלוא התחייבותו הראשונית המסתכמת ב-5 מיליארד שקל

שינוי הגישה נובע, ככל הידוע, מעמדתו של שר האוצר החדש, יובל שטייניץ, ששואף לשנות את גישת המשרד למשבר מחנק האשראי, ולא להשתמש בקרנות המנוף כפתרון המוביל

משרד האוצר מצנן את התלהבותו מקרנות המנוף, שנועדו לסייע להתאוששות בשוק האג"ח הקונצרני, והוא עשוי שלא להזרים אליהן את מלוא התחייבותו הראשונית, המסתכמת ב-5 מיליארד שקל. שינוי הגישה נובע, ככל הידוע, מעמדתו של שר האוצר החדש, יובל שטייניץ, ששואף לשנות את גישת המשרד למשבר מחנק האשראי, ולא להשתמש בקרנות המנוף כפתרון המוביל.

ללא קשר לשינוי הגישה המסתמן ביום ראשון הקרוב ייפתח חלון הזמנים להגשת בקשה לקבלת רישיון הפעלת קרן מנוף. הקבוצות המעוניינות בכך יוכלו להגיש את מועמדותן עד ה-30 באפריל, ואלו שיעמדו בתנאי קבלת הרישיון, יוכלו להקים קרנות מנוף נוספות.

באוצר מסבירים היום כי אחרי ה-30 בחודש, לאחר שיסגר חלון הזמנים לבקשת הרישיונות, יוחלט על המתווה החדש לפתרון מחנק האשראי במשק. לפי שעה לא ברור מה יכלול המתווה של הממשלה החדשה, אך סביר שיוחלט על שימוש בכלי התערבות שונה, ולא להמשיך בהקמת קרנות מנוף נוספות.

יחד עם זאת, באוצר עדיין מעוניינים לראות מה יהיה היקף ההיענות לקבלת הרישיון להפעלת קרנות המנוף, והנושא ייבחן הנושא מחדש גם בהתאם לכך. באוצר מבהירים כי בכל מקרה "מה שקיים לא ייעצר", כך שמי שיעמוד בקריטריונים להפעלת קרן מנוף אכן יקבל רישיון כזה.

אם לא תהיה היענות גדולה להליך מתן הרישיונות, יתרת התחייבות ההשקעה של המדינה (כיום, לאחר השלב הראשון, מדובר ב-4.5 מיליארד שקל) לא תנוצל, והמדינה, לא תפעל, ככל הנראה, להקמת קרנות מנוף נוספות, ולא תראה עצמה מחויבת לעמוד בסך ההתערבות של 5 מיליארד שקל, כפי שהצהירה בתחילה.

בנובמבר אשתקד הכריז האוצר על הקמת קרנות המנוף ככלי להתערבות פעילה של המדינה בשוק האג"ח הקונצרני, במטרה לפתור את סוגיית הקיפאון במתן אשראי עסקי חוץ בנקאי חדש. קרנות המנוף מתוכננות להזרים הון משותף של המדינה וגופים מוסדיים לחברות הפועלות בעיקר בישראל, כשהמדינה מספקת הגנת תשואה משמעותית למוסדיים.

האוצר הכריז בעבר כי בכוונתו להזרים 5 מיליארד שקל מכספי המדינה לטובת קרנות המנוף. עד כה התחייבה המדינה להזרמת 500 מיליון שקל לקרן המנוף הראשונה שנבחרה במכרז. לפני כשלושה שבועות נודע כי האוצר משנה את הליך בחירת קרנות המנוף העתידיות, ועובר למהלך של הענקת רישיונות להקמת ולהפעלת קרן מנוף ללא מגבלות, בכפוף לעמידה בשורת קריטריונים, בראשם הצגת התחייבויות של הגופים המוסדיים למינוף של פי 3 על כספי האוצר, שצפויים להסתכם ב-300 מיליון שקל לכל קרן שתוקם.