השבוע במט"ח: האם יצליח האירו להתאושש כנגד הדולר?

[לפורטל הפיננסי] [לאתר המט"ח] במהלך חמשת החודשים האחרונים איבד האירו כ-7%, וזאת בעקבות הפחתות הריבית מצדו של הבנק המרכזי באירופה בשילוב עם גלישתו של מרחב האירו למיתון

הדולר הצליח לסכם שבוע נוסף של התחזקות ביחס למטבעות המובילים וזאת למרות המשך הראלי בשוקי המניות אשר סיים שבוע שישי חיובי ברציפות. נראה כי הדולר קיבל מידה מסוימת של תמיכה בעקבות פרסום נתוני מאקרו טובים מהצפוי לגבי מצבו של המשק האמריקני.

בתגובה להתחזקותו של המטבע האמריקני פרץ האיר מטה את רמת ה-1.3100 דולר, במחלקת המחקר של FXCM ציינו היום ל"גלובס", כי הפריצה של האירו מהווה איתות שורי עבור הדולר והעובדה שהשבוע הנוכחי אינו רצוף באירועי סיכון משמעותיים מאותתת על כך שהמטבעות צפויים להיסחר על פי המגמות הטכניות ומגמות הסיכון בשווקים.

נזכיר כי במהלך חמשת החודשים האחרונים, נחלש האירו באופן משמעותי כנגד הדולר, בלמעלה מ-7%, וזאת בעקבות הפחתות הריבית מצדו של הבנק המרכזי באירופה בשילוב עם גלישתו של מרחב האירו למיתון. ועדיין, נחשב האירו לאחד מהמטבעות החזקים בשוק העולמי, וזאת בין היתר, בשל העובדה כי הוא נושא ריבית גבוהה יחסית בהשוואה לליש"ט ולדולר. [למסחר הרציף בצמד אירו/דולר]

אך ב-FXCM ציינו כי המיתון המעמיק עלול להעמיד את הריבית הגבוהה כאבן ריחיים סביב כלכלות המטבע האירופי, דבר הבא לידי ביטוי בחילוקי הדעות הגוברים בין חברי הבנק המרכזי בכל הנוגע לצפי העתידי של הריבית. "אם הבנק המרכזי לא ינקוט במדיניות המתאימה ביותר לבעיות הקיימות, הצרות שלו עשויות להתנפח למימדים גרועים בהרבה". הוסיפו ב-FXCM.

במבט קדימה, לעבר השבוע הקרוב, יעמדו במרכז שוק המטבעות העולמי הדולר הקנדי, ה'אוזי' האוסטרלי, הליש"ט והמטבע האמריקני.

מחר (ג') יודיע הבנק המרכזי בקנדה, 16:00 שעון ישראל, על החלטת הריבית. על פי סקר האנליסטים של בלומברג, צפוי הבנק להותיר את הריבית ברמה של 0.5%. אך עם זאת נזכיר כי גם כלכלת קנדה, כיתר הכלכלות בעולם, חווה בתקופה הנוכחית ירידה בפעילות העסקית לצד עלייה בשיעור האבטלה אשר עומד על 8%, שיא של 7 שנים.

לכן, יהיה חשוב לעקוב אחר הצהרותיו של הבנק אשר ילוו את פרסום ההחלטה, כאשר החלטה על הפחתת ריבית בניגוד לציפיות המוקדמות והפגנת מוטיבציה להתערבות כמותית בשוק הקנדי, עשויות להביא להיחלשותו של הדולר הקנדי.

מוקדם יותר באותו היום יתפרסם בגזרת אסיה פסיפיק מדד המחירים לצרכן האוסטרלי לחודש מארס, אשר על פי התחזיות המוקדמות צפוי לעלות ב-0.5% ברבעון הראשון ולהוריד את השיעור השנתי לשפל של יותר משנה, 2.8% לעומת 3.7%.

נזכיר כי לאחר הפחתת הריבית המפתיעה של הבנק המרכזי במדינה, ב-0.25% ל-3%, ציין נגיד הבנק המרכזי, כי האינפלציה בטווח הבינוני צפויה להיות נמוכה בהשוואה לשנתיים האחרונות, מכך ניתן להסיק כי תוצאות הרבעון הראשון עשויות לשקף האטה משמעותית בצמיחת המחירים.

האנליסטים ב-FXCM ציינו כי ירידה ברמת המחירים לצרכן אל מתחת ליעד הבנק המרכזי, העומד על הטווח של 2%-3%, עשויות להכביד על הדולר האוסטרלי. אך אם לחצי האינפלציה יהיו חזקים מהצפוי, המטבע עשוי לעלות.

השבוע ייחתם בשני אירועי סיכון נוספיםף הראשון שבהם הוא פרסום נתון התמ"ג הבריטי לרבעון הראשון, יום ו' 11:30, שעון ישראל. התחזיות המוקדמות צופות ירידה, זה הרבעון השלישי ברציפות, בשיעור של 1.5%-, הירידה העמוקה ביותר מזה כ-29 שנה.

נזכיר כי בריטניה ספגה את המכה הפיננסית הקשה ביותר מקרב חברות ה-G8, וזאת בעיקר מכיוון שהממלכה הבריטית הפכה לאחד המרכזים הפיננסיים הגדולים בעולם. הפגיעה הזו תורגמה להתמוטטות שוק הדיור, אבטלה גוברת וצריכה חלשה, אשר מתעצמת ככל שנחלש ברחבי העולם הביקוש ליצוא הבריטי.

אירוע הסיכון השני, הוא למעשה הנתון המשמעותי ביותר שיתפרסם השבוע בארה"ב, יום ו' 15:30 שעון ישראל, והוא הזמנות מוצרי צריכה בני קיימא לחודש מארס. על פי ההערכות המוקדמות צפוי המדד לרדת ב-1.5%, כאשר גם ללא נתון התחבורה, צפויה ירידה של 1.2%. באם יתמששו תחזיות אלו, הרי שמדובר על חזרה לנתונים מאכזבים וזאת לאחר שבחודש הקודם עלה המדד באופן מפתיע ב-3.5%.

חדשות שליליות שכאלו עשויות למתן את אהבת הסיכון בשווקים ובכך לתמוך בהמשך עלייתו של הדולר כנכס מקלט בטוח.

[לאתר המט"ח]