מערכת המיסוי ברוסיה מושכת את משקיעי הנדל"ן מישראל

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] אבי נוב: "הפחתת שיעור מס החברות הרוסי באופן משמעותי מתחילת 2009, עשוי לעודד את שוק הנדל"ן הרוסי"

רוסיה היא יעד מועדף למשקיעי נדל"ן מישראל. משקיעים רוכשים כיום קרקעות ברוסיה במחירי מציאה וממתינים להתאוששות. תחזית הצמיחה בשוק הרוסי לשנת 2009, אינה כה גרועה כמו במדינות השכנות לרוסיה. כמו כן, הפחתת שיעור מס החברות הרוסי באופן משמעותי מתחילת 2009, עשוי לעודד את שוק הנדל"ן הרוסי.

ככלל, מערכת המיסוי ברוסיה אטרקטיבית, כמפורט להלן.

מיסוי יחידים: קיימת אבחנה בשיעור המס בין תושבים מקומיים לתושבים זרים המפיקים הכנסה ברוסיה. שיעור המס העיקרי על תושבים מקומיים הוא: 13% (מס אחיד). רוסיה, כמו מדינות רבות במזרח אירופה, החליטה להתנער משיטת המיסוי הפרוגרסיבית מתוך הנחה כי שיעור מס אחיד צודק יותר ומהווה תמריץ לעבודה. כמו כן, קיימים שיעורי מס נוספים: 35% על הכנסות מסוימות ו-9% על דיבידנדים. שיעור המס על תושבים זרים הוא 30% ביחס לכלל ההכנסות.

מס חברות: מס החברות הרוסי מוטל בשתי רמות: מס פדראלי בשיעור של 2% (במקום 6.5% עד ינואר 2009) ומס אזורי בשיעור של 18% (במקום 17.5% עד ינואר 2009). ביחס למס האזורי, קיימת סמכות להפחיתה לשיעור של 13.5%. כך יוצא ששיעור מס החברות הכולל המינימאלי הוא: 15.5%.

המשמעות של הפחתת המס ברוסיה: הפחתת שיעור מס החברות מתחת ל-20% החל מינואר 2009 עשוי לגרום לסיווגה של החברה הרוסית הנשלטת על ידי ישראלים כ"חברה נשלטת זרה", ובשל כך היא עשויה להתחייב במס בישראל באופן שוטף.

מס רווחי הון: שיעור מס רווחי הון, כשיעור מס החברות.

קיזוז הפסדים: ניתן לקזז הפסדים עד 10 שנים קדימה בתנאים מסוימים.

אמנות למניעת כפל מס: רוסיה חתומה על כ-65 אמנות למניעת כפל מס עם מדינות שונות. מדינת ישראל חתמה על אמנה למניעת כפל מס עם רוסיה בשנת 2001.

מס על דיבידנד: חברה רוסית המעבירה דיבידנדים לבעלי מניותיה הישראליים חייבת בניכוי מס במקור בשיעור של 10%, בהתאם לקבוע באמנת המס עם רוסיה.

תכנון מס למשקיעים מישראל: משקיעים מישראל נוהגים לבצע השקעות ברוסיה באמצעות חברת אחזקות תושבת קפריסין, המחזיקה בחברה רוסית. אחת הסיבות לכך הוא שיעור הניכוי מס במקור הנמוך הנובע מהוראות האמנה למניעת כפל מס בין רוסיה לקפריסין. מדובר בשיעור ניכוי במקור של 5% מהדיבידנד המשולם לחברה הקפריסאית אשר השקיעה מעל 100,000$ בהון העצמי של החברה הרוסית. במקרים מסוימים, כדאי לשקול לפעול ברוסיה באמצעות סניף מקומי, המאפשר להוציא את הכסף מרוסיה ללא ניכוי מס במקור.

* ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net