מחפשים מוצא: איגודי היוצרים דורשים מהבנקים להזרים כספים להפקות מקור

הדרישה מתבססת על הטענה כי זכייניות ערוצים 2 ו-10 אינן עומדות במחוייבויותיהן הכספיות, וכי הבנקים ערבים להתנהלותן הכספית ומחוייבים עפ"י חוק להזרים כסף במקרה שהזכייניות לא עומדות במחוייבויות

היוצרים דורשים מהרשות השנייה לפנות לבנקים שערבים לזכייניות ערוצים 2 ו-10 בדרישה לשחרר כספים המיועדים לתעשיית ההפקות המקוריות לאלתר. הדרישה מתבססת על הטענה כי זכייניות ערוצים 2 ו-10 מגובות בערבים צד ג', וכי הבנקים הגדולים מחוייבים על-פי חוק להזרים כסף במקרה שהזכייניות אינן עומדות במחוייבויותיהן הכספיות.

במכתב ששלחו 6 איגודי היוצרים לחברי מועצת הרשות השנייה נכתב, כי "מצב החירום שנכפה על תעשיית הקולנוע והטלוויזיה מתגלגל במהירות לטרגדיה קיומית של אלפי עובדים בתעשייה. דרך וקצב ההתמודדות של הרגולציה עם המשבר בחודשיים האחרונים מביא אותנו למסקנה, כי גם אם יהיה לבסוף פיתרון למשבר - הדבר יימשך עוד מספר חודשים, ותקציבים יוזרמו אל התעשייה רק לקראת סוף 2009".

לדבריהם, הפקות המקור הן פרויקטים ארוכי-טווח, כך שעד שהרשות תמצא ותיישם מנגנון שיפתור את המצב - עובדים רבים כמו אנשי צוות, עובדי פוסט ושחקנים לא יעבדו השנה כלל.

"מאחורי הפרוצדורות והליכי ההתמודדות המסורבלים של הרשות לנוכח התנהלות הזכייניות, קיימים מאות ואלפי אנשים חרדים שפרנסתם קופחה ועתידם המקצועי והכלכלי לוט בערפל. האבטלה ההולכת וגוברת כבר מחוללת שמות בטווח המיידי, ובטווח הארוך תשליך על עתיד התעשייה כולה ותאיים על עצם קיומה".

היוצרים מאיימים כי מדובר באפקט דומינו וכי אחריהם יפלו גם האולפנים, "הפקות הבית" - ובטווח הארוך יותר גם המכללות ובתי-הספר לקולנוע וטלוויזיה, שילכו ויתרוקנו עקב ההיצע הנמוך והתחזית הקודרת לבוגרי בתי-הספר.

"הרשות מתקשה להזרים תקציבים לתעשייה ב-7 החודשים האחרונים וב-2009 בפרט. על כן עליה לפנות לערבים - צד ג'. זהו כלי חוקי ולגיטימי המאפשר הזרמה מיידית של כסף לתעשייה. מימוש הערבויות צד ג' אפשרי בגין חובות העבר של הזכיינים, הרי זהו הכלי המיידי והאפקטיבי היחידי העומד בשעה הקשה הזו לרשותכם, ועליכם לממשו", טוענים היוצרים.

ברשות השנייה לא הגיבו לידיעה.

מערוץ 10 נמסר: "אין דבר שישמח אותנו יותר מהיחלצות מהמשבר אליו נקלעה תעשיית הטלוויזיה בישראל וערוץ 10 בפרט. לצערנו, הפיתרון האמיתי למימון הפקות המקור אינו טמון בחילוט ערבויות - אלא בהתאמת הדרישות הרגולטוריות לגודל השוק".