המשנה למנכ"ל חברת החשמל: "אנו מקווים שהשותפים בקידוח 'תמר' ייכנסו איתנו למו"מ בקרוב"

משה בכר: "אני מעריך שיהיה גז טבעי מ'תמר' אבל לא ברור מתי? - יש לגלות זהירות עד לסיום קידוחי האימות" ; למרות חידוש המו"מ: פערים גדולים עם בריטיש גז על מחירי הגז

"אני מקווה שהשותפים בקידוח 'תמר' יישאו וייתנו עמנו בקרוב, כך שנוכל לסכם שני הסכמים ארוכי טווח חדשים לאספקת גז: ישראלי ועזתי", כך אמר המשנה למנכ"ל חברת החשמל וסמנכ"ל הייצור משה בכר, בראיון לעיתון הפנימי של החברה.

יצוין כי הדברים של בכר נאמרו עוד לפני שקידוח "דלית" 1 מול חדרה הוכרז כתגלית מסחרית. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, השותפות בקידוח, בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו, צפויות להודיע בקרוב רשמית לחברת החשמל כי הן מעוניינות להתחיל במו"מ לאספקת גז מ-2012. באופן לא רשמי המו"מ בין הצדדים כבר החל, אם כי בדלק אנרגיה מכחישים כי התקיימה פגישה בין המנכ"ל גדעון תדמור למנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר בנושא לפני פסח.

בהתייחסו לתגליות האחרונות מול חופי ישראל והשפעתן על חברת החשמל ציין בכר כי "אני מעריך שיהיה גז טבעי מ'תמר' אבל השאלה הגדולה היא מתי? מדובר כאן בקידוח מורכב מאוד שהגז נמצא בו 5,000 מטרים מתחת לפני הים שעומקו כ-1,700 מטר. יש מעט קידוחים כה עמוקים בעולם ובוודאי באזור זה של המזרח התיכון".

למרות הצלחת קידוח תמר, בכר העריך כי עדיין יידרשו מקורות גז נוספים על מנת שחברת החשמל תוכל לייצר 40% מהחשמל בגז טבעי. לדבריו, "נידרש לגילויים נוספים כדי להבטיח אספקה רציפה. יש להתייחס בזהירות לכל הערכות האופטימיות בטרם יסתיימו קידוחי האימות, מכיוון שכבר שמענו על קידוחים שחשבו שיש בהם עתודות ענק של גז ובסופו של דבר התחזיות לגביהם התבדו".

בכר הוסיף כי מאותה סיבה אסור לבטל פרויקטים אחרים של החברה, בהם הקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת (פרויקט D) באשקלון.

המו"מ עם בריטיש גז תקוע

כפי שפורסם ב"גלובס", חברת החשמל פנתה לפני ארבעה חודשים לכל 3 הספקים (בריטיש גז, EMG וים תטיס) בהצעה לנהל מו"מ לרכישת כמות גז נוספת הנדרשת לחברה מ-2012.

לפי הערכות, מדובר על כמות של לפחות 3-4 מיליארד מ"ק בשנה, בהיקף כספי של 500 מיליון דולר בשנה בחוזה ל-5-10 שנים.

בהתאם לאישור שקיבלה מהממשלה, חברת החשמל מנהלת בחודשים האחרונים מגעים מול בריטיש גז לרכישת מאגר הגז הטבעי בעזה, אך בינתיים לא חלה התקדמות למרות שהתקיימו מספר פגישות.

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל ובריטיש גז כבר החלו לדון במחירי הגז, אולם יש פערים גדולים בין הצדדים. בכירים בממשלה שעודכנו בהתקדמות במו"מ ציינו באחרונה כי הם מתקשים להבין את ההתנהלות של בריטיש גז שעושה רושם שאינה מעוניינת למכור גז לישראל.

בכר אמר בהתייחסו למו"מ עם בריטיש גז כי "הפנייה לבריטיש גז התאפשרה לאחר שהתקבל אישור מהמדינה...כמובן שבשל הימצאות הקידוח בשטחי הרשות הפלסטינית, הנושא רגיש מאוד ויש לטפל בו ב'כפפות של משי''".

בהתייחסו לשיבושים שהיו באספקת הגז ממצרים, אמר בכר כי "הבנו שאי אפשר להיות תלויים בספק אחד וגם לא בשניים וכיום אנו מעוניינים לגוון ולצרף ספק גז נוסף".

לדבריו,"אספקת הגז ממצרים בעייתית ונכון להיום נמוכה משמעותית מהכמות החוזית. לכן אנו משתמשים בכמויות הולכות וגדלות מים תטיס ואלו עלולים להסתיים ב-2012".