חברו המנוח של סילבן שלום

כאדם פרטי מותר להתרועע עם מי שתחפוץ, אבל כמ"מ ראש הממשלה זה כבר לא כך

שלומי עוז, המכונה עבריין לשעבר או פעיל ליכוד, נפטר באופן פתאומי מדום לב בעת חופשה בבולגריה. ביום שישי נערכה הלווייתו, בה השתתפו, בין השאר, חברי ארגונים ומשפחות פשע וראשיהם, כמו עמיר מולנר ובן כהן, יוסי הררי, ואשת זאב רוזנשטיין הכלוא. כמובן שנכחו גם האלפרונים - שעוז נטל חלק בפעילויותיהם, ועל כך גם ריצה מאסר. והיה גם סילבן שלום.

ברור שכאדם פרטי יכול סילבן להתרועע עם מי שהוא רוצה, בין מתים ובין חיים. אבל סילבן רצה, השתוקק, לקבל תואר "מכובד", והשיג מנתניהו את התואר "המשנה לראש הממשלה". ומרגע שקיבל את התואר, לא קיים יותר סילבן האדם "הפרטי". מבחינה ציבורית הוא "המשנה". מה גם שסילבן הגיע להלוויה עם המאבטח ועם מכונית השרד שהמדינה מספקת לו, ממש כמי שמייצג את הממשלה בהלווייתו של מי שנפל חלל על שולחן ההימורים.

מותר להניח שסילבן ידע שנוכחותו בהלוויה לא תוסיף לו נקודות זכות. לכן, אם הוא בא, אפשר להניח שהוא הרגיש שזה הדבר הנכון מבחינתו. מתוך חברות? שטויות, בדרך כלל, בין אנשים אלה אין חברויות, אלא רק שותפות-אינטרסים, קולות במרכז תמורת השפעה וג'ובים. או שמא הגיע סילבן להלוויה משום שידע שהרבה יותר גרוע יהיה לא להגיע?

בכל מקרה, אותי, כאזרח, השתתפות המשנה לרה"מ בהלוויה כזו מביישת ומקוממת. אני מצפה שהנציגים שלנו - שאת התחזוקה היקרה-מאוד שלהם אנחנו משלמים - ינהגו בצורה שתכבד אותנו, ולא להיפך. מכיוון שיש בהם כאלה שלא מכבדים אפילו את עצמם, אולי ראוי לאמץ את כלל האתיקה של השופטים, לפיו "ראוי לו לשופט כי ייזהר בקשריו החברתיים, וייתן דעתו כיצד עשויות הבריות לפרש הימצאותו בחברת אדם מסוים או חברה מסוימת". כל שצריך לעשות זה להחליף את המילה "שופט" ב"ח"כים ושרים".

הכבוד של מוזס

מה חושבים במשפחת מוזס של "ידיעות" על חברים מסוימים של הבת והאחות ג'ודי (ניר-שלום-מוזס)? אולי ניתן ללמוד על כך מהעובדה שב"הארץ", למשל, פורסמו תמונות מההלוויה גם של ג'ודי וגם של הבעל סילבן. ב"ידיעות" - רק של סילבן. *