היום תיפתח עונת הדו"חות של החברות הישראליות בארה"ב; "בטווח הקצר נייס תעצור 'לנשום אוויר', אבל בטווח הארוך יש לה סיכויים טובים"

דניאל מירון, אנליסט הטכנולוגיה של RBC, סוקר בראיון ל"גלובס" את המגמות שישפיעו על הישראליות ; "אלווריון ואורכית לא יעמדו בתחזיות השוק להמשך" ; "הקצב של הורדת התחזיות ואזהרות הרווח האט, אבל לא כי המצב הכלכלי נעשה טוב יותר, אלא כי הקיימות מספיק גרועות"

אביב הגיע ועונת דו"חות הרבעון הראשון בשוק ההון האמריקני כבר נותנת את פירותיה הראשונים. החברות האמריקניות הגדולות החלו לפרסם את דו"חותיהן, והשבוע יצטרפו אליהן מספר חברות ישראליות, כשהראשונה שבהן היא מלאנוקס ויומיים אחריה יגיע תורה של אמדוקס , אחת מספינות הדגל האחרונות שנותרו לענף הטכנולוגיה הישראלי. בעוד כשבועיים שטף הדו"חות יהפוך למבול, כאשר רדוויז'ן , די.אס.פי.ג'י , אלווריון , נייס ואחרות, יחשפו את מספריהן בשבוע הראשון של מאי.

אם כך, מה השתנה בעונת הדו"חות הקרבה מאלו שקדמו לה? "הפעם לא רואים את אותו קצב של הורדת תחזיות ואזהרות רווח שראינו בעבר", מציין בראיון עם "גלובס" האנליסט דניאל מירון, ממחלקת המחקר של הבנק הקנדי RBC, שותפו האסטרטגי של בית ההשקעות תמיר פישמן. "מצד שני, הורדות התחזיות לא נעלמו בגלל שהמצב הכלכלי נעשה טוב יותר, כי אם בגלל שהתחזיות הקיימות הן מספיק גרועות", הוא מסביר.

לדברי מירון, הציפיות הנמוכות הן לאו דווקא סימן רע. "יש תפר עדין בין הפסיכולוגיה למספרים, ובתפר הזה אנחנו נמצאים כרגע במקום לא רע. הציפיות של המשקיעים הן כל כך נמוכות, שיכול להיות שדווקא מכאן אפשר לעלות".

לקראת דו"חות הרבעון הראשון פרסם מירון סקירה רוחבית אודות חברות הטכנולוגיה הישראליות. בסקירה מנסה מירון לברור את החברות האיכותיות, שצפויות להציג ביצועי יתר ביחס למקבילותיהן, ברבעון המדווח וגם בהמשך השנה. העקרונות המנחים אותו הם די פשוטים - להעדיף חברות בעלות ראות גבוהה ומיצוב תחרותי עדיף, ואת החברות המשלמות דיבידנד קבוע במזומן. על חברות קטנות בעלות ראות מעורפלת להמשך, נמנע מירון מלהמליץ.

מבין החברות בעלות המיצוב והראות הגבוהים מציין מירון את נייס, ספקית הפתרונות להקלטת קול, ואת אמדוקס, שברבעונים האחרונים דווקא הסבה אכזבה לציבור המשקיעים. משלמות הדיבידנד הן ספקיות שירותי הטלקום - פרטנר, סלקום, אינטרנט זהב וגם 012 סמייל.

ביטחון נמוך באורכית

מעניין לא פחות לקרוא על החברות שמירון ממליץ להימנע מהן, בשלב זה. לדעתו, ראות נמוכה להמשך השנה מאפיינת את בלופניקס , אלוט , אלווריון , וולטייר ואורכית , ויש לו ביטחון נמוך ביכולתן לעמוד בתחזיות השוק להמשך. בנוסף, לאחר עלייה של 31% מתחילת השנה, ממליץ מירון לממש את האחזקות בפאנדטק, אך מסייג. "ייתכן שהצעת מיזוג או ניסיון השתלטות יוכלו לדחוף את המניה גבוה יותר".

ציבור המשקיעים באמדוקס מקווה לראות השבוע דו"ח מעודד יותר מהשניים שקדמו לו. כזכור, ברבעון שהסתיים בסוף ספטמבר אשתקד, הרבעון הפיסקאלי הרביעי של החברה, פספסה אמדוקס את תחזיות האנליסטים וסיפקה תחזית מאכזבת להמשך. ברבעון שאחריו הכריז המנכ"ל, דב בהרב, כי החברה מנהלת את הוצאותיה "תחת הנחה שההכנסות השנה ירדו בשיעור של 9% עד 12% ביחס לשנה שעברה", דרך אלגנטית להנמיך ציפיות, מבלי לפרסם תחזית שנתית רשמית.

מבחינת מירון, אמדוקס היא דוגמה מצוינת למה שכינה "התפר העדין בין הפסיכולוגיה למספרים". ציפיות המשקיעים מאמדוקס ירדו מספיק נמוך, עד שקשה לדמיין מצב שבו החברה תפתיע לרעה. "התחזיות לאמדוקס כרגע הן שמרניות מאוד, וניתן כבר לדבר על התייצבות בעסקי החברה. אפשר להשוות אותה לחברות שלא ביצעו התאמת ציפיות כזו, כמו סרגון שנאלצה לפרסם אזהרת רווח ביום האחרון של הרבעון", הוא אומר.

מירון מציין שהמספרים של אמדוקס הם אכן נמוכים, אבל בטוחים בהרבה יותר מאלו של חברות אחרות שעלולות להפתיע לרעה ביחס לתחזיותיהן הרשמיות ולציפיות האנליסטים. "לאמדוקס יש עדיין מיצוב תחרותי מצוין, וראות גבוהה להמשך. החברה רואה לפחות חלק מהשנה, לעומת רוב החברות שאני מכסה שמבחינתן ההמשך של 2009 עדיין לוטה בערפל. הראות של אמדוקס גבוהה אפילו ביחס לזו של נייס, וצבר ההזמנות שלה גדול יותר". מניית אמדוקס עלתה מתחילת השנה בשיעור צנוע של 6.3% ושווייה הוא 4 מיליארד דולר.

אחרי הראות של אמדוקס, החברה עם הראות השנייה בבהירותה היא נייס, אותה מנהל חיים שני. מאז השפל של תחילת פברואר זינקה מניית החברה בשיעור של 38.8%. "בטווח הקצר ייתכן ומניית נייס תעצור 'לנשום אוויר', אבל אנחנו אוהבים את החברה בטווח הארוך, ומרגישים בנוח עם סיכוייה לעוד חצי שנה, שנה או אפילו שנה וחצי", אומר מירון אך מבהיר כי "זו גם הגישה שלנו לשוק כולו. ייתכן שתהיה בקרוב התמתנות במדדים המובילים, אבל בטווח קצת יותר ארוך הרבה דברים נראים אטרקטיביים".

כאמור, המלצה נוספת של מירון היא להשקיע בספקיות שירותי הטלקום, בחברות סלולר כמו פרטנר וסלקום, ובספקיות אינטרנט או שיחות לחו"ל כמו אינטרנט זהב וחברת 012 סמייל. "ברור שההאטה הכלכלית משפיעה גם עליהן, וברבעון עליו הן מדווחות עכשיו יש גם את ההשפעה העונתית של החורף, אך בהסתמך על היקף הדיבידנד שהן מבטיחות אנו מרגישים בנוח עם הפינה הזו. אלו מניות דפנסיביות", אומר מירון.

*אם הן דפנסיביות, יכול להיות שהן לא ירכבו על העליות במקרה של התאוששות מפתיעה במחצית השנייה של השנה.

"זה לא נכון. הן דפנסיביות כי הדיבידנד מספק למשקיע תשואה מינימאלית במזומן. עם זאת, אם תהיה התאוששות בשוקי המניות בעולם הן בהחלט ייהנו מהתעניינות מחודשת של משקיעים מחו"ל. צריך לזכור שבישראל הן אולי נתפסות כהשקעות סולידיות, אבל בשביל משקיע אמריקני או אירופאי מדובר בבחירה די אקזוטית".

לבסוף, מירון מתייחס בסקירה גם לשתי חברות שדווקא לא הולכות לפרסם בקרוב, ולא בגלל שהרבעון הפיסקאלי שלהן ייגמר רק בתאריך 30 באפריל - קומברס והחברה הבת ורינט, שכבר למעלה משלוש שנים אינן מפרסמות דו"חות, זוכות אצל מירון לקטגוריה נפרדת בשם "סיטואציות מיוחדות". עבור שתיהן הוא מעניק המלצת "תשואת יתר", ובצידה אזהרה מפני סיכון ספקולטיבי. *

גרף