בארונ'ס: טבע תיהנה ממגמת הקיצוץ בתחום הבריאות

השבועון האמריקני הנחשב הזכיר בסוף השבוע את טבע ומיילן, כחברות גנריות שבזכות רכישות גדולות שביצעו בשנים האחרונות צפויות להציג "צמיחה מעוררת פליאה ברווח", ולנצל את הביקוש הגדל לתרופות מוזלות בעזרת מגוון מוצרים חדשים

בחצי השנה האחרונה עלתה מניית טבע ב-18.6%, ובמגזין האמריקני בארונ'ס סבורים שיש לה עוד דלק לעליות נוספות. בכתבה שפורסמה בסוף השבוע האחרון, מוזכרות טבע וחברת תרופות גנריות נוספת, מיילן, ככאלה שנמצאות "בצד הנכון של המפה הפוליטית" בארה"ב. לחברות הגנריות יש תפקיד משמעותי בתוכניתו של הנשיא ברק אובמה, ובתוכניות דומות במדינות אחרות, לקצץ בהוצאות העצומות בתחום הבריאות.

טבע, שהיא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, ומיילן שהיא השלישית בגודלה (אחרי סנדוז), ביצעו רכישות גדולות - טבע רכשה את באר תמורת יותר מ-9 מיליארד דולר, ועוד קודם לכן מיילן שילמה 6.7 מיליארד דולר עבור החטיבה הגנרית של מרק הגרמנית. בבארונ'ס תולים ברכישות האלה תקוות גדולות, ומצפים שהן יסייעו לשתי החברות להציג "צמיחה מעוררת פליאה ברווח", וכן יכולת לנצל את הביקוש הגדל לתרופות מוזלות בעזרת "נחשול ענק של מוצרים חדשים". זאת, למרות שעד כה הרכישה של מרק הקשתה על מיילן, והיא נאלצה לבצע תוכנית קיצוצים.

מכירות התרופות הגנריות מהוות רק 10% מהמכירות הפרמצבטיות, אך הן צומחות בקצב גבוה יותר, ולפי נתוני בארונ'ס טבע ומיילן חולשות יחדיו על כחמישית משוק התרופות הגנריות - שהכפיל את עצמו מ-2004. בנוסף, הם מציינים כי לפי נתוני חברת המחקר IMS, פטנטים המגנים על תרופות מקוריות שנמכרות בהיקף של 139 מיליארד דולר עומדים לפקוע עד שנת 2012. טבע ומיילן אמורות ליהנות מכך, כמובן. לטבע יש כיום כ-200 תרופות שממתינות לאישור ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני), ולמיילן יש אפשרות להשיק כ-80 תרופות חדשות בשנתיים הקרובות. בבארונ'ס מסכמים בקביעה, שבמכפילים הנוכחיים מניותיהן של שתי החברות נראות זולות.

המכרז בגרמניה תופס תאוצה

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי של 39.6 מיליארד דולר. לפני מספר חודשים דיווחה החברה על זכייה ב-15 חוזים, שהם כ-20% מערך המכרז שערכה קופת החולים הגדולה בגרמניה, AOK. קופת החולים פרסמה לפני כשנתיים מכרז לבחירת ספקים ליותר מ-60 מרכיבים פעילים שמכירותיהם הסתכמו ב-2.3 מיליארד אירו, אך עד כה המכרז התעכב בשל הליכים משפטיים. ביום שישי דווח ש-AOK זכתה בהליכים שנוגעים ל-49 מהמרכיבים, וביוני היא תוכל ליישם את תוצאות המכרז.

תחרות פוחתת לקופקסון

ידיעה נוספת הקשורה בעקיפין לטבע, פורסמה ביום שישי ולפיה מכירות הטיסברי, התרופה של ביוג'ן לטיפול בטרשת נפוצה המתחרה בקופקסון של טבע, הסתכמו ב-227 מיליון דולר ברבעון הראשון. מדובר בצמיחה של 4% מהרבעון הקודם, אך פחות מתחזית האנליסטים למכירות של 246 מיליון דולר.

במקביל, דיווחה ביוג'ן על מקרה שישי במספר של מטופל בתרופה שלקה במחלת העצבים PML. האנליסט יואב בורגן מלידר, מעריך היום שהיעד של ביוג'ן - 100 אלף מטופלים עד לסוף 2010, הופך לפחות ופחות רלוונטי ואף בלתי ניתן להשגה. מכאן, לדבריו, האיום המוגבל למדי על הקופקסון, כשלהערכתו הטיסברי תמשיך להישאר בגדר טיפול משני (second line) ולא ראשוני (first line), על רקע פרופיל הבטיחות הבעייתי שלה. *