נהג המונית שהפך למיליארדר

ניצל את השפל שבו היה נתון שוק הנדל"ן האמריקני ורכש שורת נכסים במנהטן

תמיר ספיר אינו נחשב דמות מוכרת בשוק הישראלי, אבל בארה"ב הוא ידוע כאחד המהגרים העשירים במדינה, וסיפורו מוצג כסיפור סינדרלה קלאסי על נהג המונית שהפך למיליארדר. עסקיו של ספיר הם פרטיים, ועל כן קשה לדעת כיצד השפיע המשבר הכלכלי הנוכחי על שווי נכסיו. עם זאת, הוא מדורג במקום ה-522 ברשימת עשירי העולם של פורבס, והונו מוערך ב-1.4 מיליארד דולר.

ספיר נולד בטביליסי, בירת גרוזיה (גאורגיה היום), בשם טימור סאפיאשווילי. בשנות ה-70 הקים שם עסק למילוי בקשות עלייה לישראל עבור יהודי המדינה, ובהמשך עלה לישראל. אחרי שלוש שנים כאן היגר לארה"ב, לא לפני שעבר באיטליה וגרמניה. ספיר, שהחל את דרכו בארה"ב כנהג מונית בניו יורק, נעזר בהלוואות ופתח עסק לאלקטרוניקה. החנות הצליחה מאוד, בעיקר בקרב הקהילה היהודית רוסית, וספיר יצר כך קשרים בקהילה. הוא השתמש בקשרים האלה כדי להפוך לשחקן בעסקאות תיווך של ייבוא נפט מבריה"מ לחברות אמריקניות, במהלכן עשה חלק משמעותי מהונו.

בשנות ה-90 חיסל את הפעילות ברוסיה ועבר לעולם הנדל"ן. ספיר ניצל את השפל בו היה נתון שוק הנדל"ן האמריקני באותן שנים, ורכש שורה של נכסים במנהטן, בה הוא מחזיק כיום, לפי נתוני פורבס, 7 נכסים. בין הנכסים ניתן למנות את גורד השחקים בשדרות מדיסון, שם יושב המטה של בנק קרדיט סוויס.

ספיר בן ה-60 הינו גרוש ואב לארבעה ילדים. בנו הבכור אלכס מנהל את חברת ספיר השקעות החל משנת 2006, וספיר האב נותר היו"ר. ספיר ידוע כמי שאוהב את החיים הטובים. הוא מחזיק בבעלותו יאכטה, ולפי פרסומים קודמים הוא רכש מטוס סילון מנשיא סוריה לשעבר חאפז אל אסד. ספיר נוהג להתגורר בבתים מפוארים, ובין היתר נמצאת בבעלותו אחוזה רבת קומות באקפולקו שבמקסיקו.

ספיר, הנחשב לאדם כריזמטי, יצר לא מעט קשרים לאורך השנים. בעבר פורסם כי הוא מיודד עם דונלד טראמפ, שהיה שכנו. "אני יכול לומר שאני בקשר מצוין עם בנימין נתניהו ואהוד אולמרט", אמר בעבר ל"גלובס", במה שהיה הריאיון הראשון שלו לעיתון ישראלי.

ספיר ידוע גם בחיבתו לחפצי אומנות, ועל-פי פרסומים בכוונתו להקים בתקופה הקרובה מוזיאון לחפצי שנהב מול מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק. הוא ידוע בפעילות פילנתרופית, ולפני שלוש שנים אף נערך לכבודו טקס במטה האו"ם, ובמהלכו הוענק לו פרס הומניטרי על עזרתו ליהודים רוסים המהגרים לארה"ב. *