"דרבן 2": נשיא איראן כינה את ישראל "מדינה יהודית וגזענית" - ועשרות נציגים עזבו במחאה

(עדכון) - אחמדיניג'אד בועידת דרבן 2 בשוויץ: "המשטר הציוני כובש את פלסטין, ומקבל תמיכה ועידוד על כך ב-60 השנים האחרונות. ישראל ביצעה רצח עם בעזה"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

בז'נבה שבשווייץ נפתחה היום (ב'), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, באופן סימלי ומצמרר, "ועידת דרבן 2", ועידת האו"ם נגד גזענות, שטיוטת ההחלטה שגובשה לגביה צפויה לתקוף בחריפות את ישראל.

את מוקד תשומת הלב מושך מטבע הדברים נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'אד, שעלה לנאום לקול תשואות ומחיאות הכפיים של הנוכחים. מייד עם ראשית דבריו, התפרצו לאולם שני מפגינים שעטו לראשם פאה של ליצן, והפריעו לנשיא האירני לפתוח את דבריו. בזמן הוצאתם מהאולם של המוחים, פנה הנשיא האירני לנוכחים ואמר: "אנא סילחו לאנשים הבורים הללו".

"המשטר הציוני כובש את פלסטין, ומקבל תמיכה ועידוד על כך ב-60 השנים האחרונות", אמר אחמדינג'אד מייד עם פתיחת דבריו. הוא כינה את ישראל "מדינה יהודית וגזענית" - התבטאות שגרמה לנטישה המונית של עשרות משתתפים מהאולם.

הנשיא האירני המשיך: "ישראל ביצעה רצח עם בעזה. המשטר הציוני ובני בריתו הם שתכננו גם את הפלישה לעירק". הוא ציין כי העולם עובר שינויים קיצוניים, משברים כלכליים ומדיניים. לדבריו, הוא הזהיר כבר ממזמן כי יש לערוך שינוי מהותי בהתנהלותו הנוכחית של העולם.

אחמדינג'אד האשים את ארצות הברית במשבר הכלכלי הנוכחי, לצד ההאשמות שהטיח בה בכל הקשור לפלישה לעירק ולאפגניסטן. "ארצות הברית שללה ממדינות אחרות הזדמנויות כלכליות", אמר הנשיא בדבריו. "לא איכפת להם (לאמריקנים) מיתר אנשי העולם".

בהמשך דבריו קרא הנשיא האירני לשנות את מבנה מועצת הביטחון, "לרבות ביטול זכות הוטו שיש למדינות המרכזיות הנוטלות בה חלק". את דבריו "קינח" בקריאה לשנות גם את מבנה ההתנהלות של קרן המטבע העולמי - "על מנת שנוכל לחיות בשוויון, ושהעולם יהיה מקום טוב יותר ושקל יהיה יותר לחיות בו".

זעם בישראל מפגישתו של אחמדינג'אד עם נשיא שוויץ

אמש נחת האירני בז'נבה, ועם הגעתו נועד עם נשיא שווייץ הנס רודולף מרץ, לפגישה שעוררה זעם רב בישראל.

בתגובה החליטו בצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן להחזיר ארצה להתייעצות את שגריר ישראל בשווייץ, אילן אלגר. את ההחלטה נימקו במשרד ראש הממשלה כ"מחאה על הכנס שבו מתארח גזען ומכחיש שואה, שמצהיר בגלוי על כוונתו למחוק את ישראל".

הלילה הודיע שר החוץ הגרמני כי גם ארצו לא תיקח חלק בוועידה למאבק בגזענות מטעם האו"ם, מחשש שהיא תשמש במה לאינטרסים אחרים. בכך מצטרפת גרמניה לארצות הברית, ניו זילנד, קנדה, איטליה, הולנד, שוודיה ואוסטרליה, שכבר הודיעו על החרמת האירוע בשל הביקורת הקשה כלפי ישראל שהוועידה צפויה למתוח.

אחמדינג'אד: "הטרור נובע מהציונות"

"הוועידה הקודמת הפכה להיות מאורע בו הצדדים הביעו עויניות כלפי ישראל בצורה שלעיתים הייתה צבועה ולא מועילה", הסביר אמש נשיא ארצות הברית ברק אובמה את החלטתו להחרים את הוועידה.

נשיא אירן מצידו ממשיך בדברי השנאה כלפי ישראל וכבר לפני צאתו לז'נבה נתן טעימה מנאומו הצפוי. "הכיבוש והטרור נובעים מהציונות והאג'נדה שלה", הכריז אתמול האיש שקרא להשמדת העם היהודי. "הם מובלים על ידי המחשבה הציונית הגזענית".

פרס: "מוקיר מדינות שמחרימות את חרפת דרבן"

"אני חש בושה שביום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחת ועידה גזענית בג'נבה שבה אורח הכבוד הוא אחמדיניג'אד", כך אמר היום נשיא המדינה, שמעון פרס ששיגר הודעה מיוחדת המגנה בחריפות את ועידת דרבן 2 שנפתחה ערב השואה.

הנשיא התייחס בדבריו גם לשווייץ ואמר כי "יש גבול גם לנטרליות של שווייץ, יש גבול שאותו אסור לחצות. האם אחמדיניג'אד והוועידה בדרבן הם התקווה לעולם ? על כל העולם לדעת שאירן היא מדינה בה אנשים נתלים בראשי הרחובות, ללא סיבה, היא מהווה מרכז לטרור העולמי ולשפיכות דמים".

פרס הביע את הערכתו לארה"ב ואמר: "אני מבקש להביע את הוקרת התודה של ישראל לארצות הברית ולשש הדמוקרטיות האחרות שהחליטו שלא להשתתף בחרפת דרבן. אלה הן המדינות שרואות באמת ובתמים חשיבות בשימור התקווה האנושית ושואפות לראות עולם נטול גזענות ונטול טרור. לישראל אין ועידה,אך יש לה את האל שבשמיים ואליו נתפלל ביום זה".