הבנקים הובילו את הבורסות באירופה לירידות חדות בנעילה: הדאקס הגרמני צנח ב-4.1%; אפ"י פיתוח נפלה ב-9.3%

מדד קאק נחלש ב-4% ; מדד פוטסי ירד ב-2.5% ; DGRE עלתה ב-3.5% ; בייטמן הנדסה צנחה ב-8.1% ; מניית בנק ברקליס איבדה 7.9% ו-BNP פריבה 6.6% ; לידקום עלתה ב-3.9% ; UBS ירדה ב-4.7%

המדדים המובילים באירופה ננעלו בירידות שערים חדות, בהובלת המניות הפיננסיות ועל רקע הדו"חות המפתיעים לטובה של בנק אוף אמריקה, ולאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר אמש (א') כי הכלכלה האמריקנית עדיין נמצאת תחת לחץ.

המדדים המובילים בבורסות האירופאיות המשיכו את המגמה שנרשמת בבורסה בוול סטריט, גם שם המניות הפיננסיות מובילות את המדדים לירידות שערים חדות. שיעור הירידות נע בין 2.5% ל-4.1% בהובלת הבורסה בגרמניה ואחריה צרפת.

"עדיין לא יצאנו מהסבך. עדיין מדובר בזמנים קשים לכלכלה האמריקנית. שוק האשראי ממשיך להתכווץ", אמר אובמה במהלך פסגת האמריקות שנערכה בסוף השבוע בטרינידד.

חבר מועצת הבנק המרכזי של אירופה (ECB) ביני סמאדג'י נשמע ניצי מאוד בנאומו היום והזהיר בפני הרפייתה של המדיניות המוניטרית. ביני אמר כי כי 1% יהווה שיעור תחתון מהימן לשער הריבית על האירו. ביני המשיך ואמר כי הוא איננו רואה סכנה לדיפלציה להפך, הוא חוזה בעלייה בציפיות לעליית האינפלציה.

חבר הבנק האירופי המרכזי ציין מוקדם יותר החודש כי "שוקי הפורקס נוטים למכירות או קניות יתר...התערבות ציבורית בצורת אמירות פומביות...עשויה להידרש". בשבוע שעבר הגן נגיד הבנק האירופי המרכזי ז'אן קלוד טרישה על ה"גישה המדודה" של הבנק המרכזי ואמר כי גישה זאת היא המפתח להשבת אמון השוקים.

בבריטניה: סקר Rightmove (רשימה מקוונת של הנכסים העומדים למכירה) מראה כי מחירי הבתים בבריטניה עלו באפריל זה החודש השלישי ברציפות. עם זאת, מוקדם לראות בנתונים אלה סממן בר אמיתי להתאוששות אמיתית בביקוש לרכישות משמעותיות. התאוששו אמיתית היתה משקפת ציפיות של הצרכנים לשיפור כלכלי אמיתי בטווח הקצר. ואכן, מדד אמון הצרכן שב וצנח לשפל של כל הזמנים.

NIESR (פורום דיונים כלכלי) אמר כי הכלכלה התכווצה ב-1.5% ברבעון הראשון וכי היא עשוייה "להמשיך ולהתכווץ שנה נוספת". המחירים ירדו ב-7.3% משנה שעברה, ירידה חדה פחות מצניחה בשיעור של 9% שנרשמה בחודש בקודם, אך עדיין, מדובר בירידה משמעותית מאוד של המחירים.

מדד פוטסי 100 איבד 2.5% ל-3,990 נק', מדד דאקס 30 צנח ב-4.1% ל-4,486 נק', מדד קאק 40 נחלש ב-4% ל-2,969 נק', מדד SMI של שוויץ איבד 2.45% ל-5,065 נק'.

מניות בכותרות

מניות הבנקים ברקליס , קרדיט סוויס , BNP פריבה , לויידס TSB , ריכזו עניין על רקע פרסום דו"חות בנק אוף אמריקה .

UBS , הבנק הגדול ביותר בשוויץ, שהודיע לאחרונה על פיטורי עובדים, דיווח היום כי בכוונתו למכור את חטיבת ההשקעות הברזילאית פקטואל לאנדרה אסטב, מנכ"ל BTG, והמנהל לשעבר של החטיבה, תמורת 2.5 מיליארד דולר. החברה הודיעה כי המהלך נועד לייצב את המאזן שלה ולצמצם סיכונים. הבנק הסביר כי המכירה של חטיבת ההשקעות, אותה UBS הסכים לקנות ב-2006 תמורת 2.6 מיליארד דולר, תוביל "להפסד מסויים".

גלסקו סמית' קליין רכשה את מעבדות זיספל תמורת כ-3 מיליארד דולר.

מניית ריו טינטו ריכזה עניין לאחר שיו"ר החברה הגן על הצעת הרכש של צ'ינלקו הסינית.

סוכנות הדירוג מודיס' עדכנה מטה את אופק דירוג האשראי של פיליפס ל-"A3" "שלילי "מ"יציב".

ישראליות באירופה

בייטמן הנדסה הודיעה כי גלובל מינרלז רכשה 200 אלף מניות נוספות של החברה במחיר ממוצע של 6.75 פני למניה. אחרי הרכישה, גלובל מינרלז מחזיקה ב-79.33% ממניות בייטמן הנדסה.

עמי וייזר, מייסד ומנכ"ל סימיגון , שאיבדה 94% משווייה בהנפקה, מסרב לאפשר לנתון זה לשבש את תוכניותיו. בראיון ל"גלובס" מודה וייזר כי היותו פרנואיד תמנע מהחברה להגיע לחדלות פירעון, במיוחד לאחר שזכתה בשני פרויקטי ענק".

יובל בן זאב מכלל פיננסים מסביר כי כאשר מנסים לחלץ מאפריקה ישראל את שווי ההחזקה ברוסיה מקבלים שווי של כ-1.5 מיליארד דולר, פרמיה של 192% דולר למניית אפ"י פיתוח בהשוואה למחיר נוכחי של 1.41 דולר. למרות מחזורי המסחר הנמוכים במניית אפ"י פיתוח , בכלל פיננסים סבורים כי פרמיה זו מוגזמת. בכלל פיננסי ולידר שוקי הון חותכים את ההמלצה למניית אפריקה ישראל ל"מכירה".

לידקום הגישה לבורסה של לונדון דיווח תקופתי (חצי-שנתי) על מספר כתבי האופציות שמומשו למניות על-ידי עובדי החברה. החברה דיווחה על 10,425,400 מניות במחיר של 0.1 אגורות.

DGRE הפסידה בשנת 2008 104.35 מיליון ליש"ט, והודיעה בשבוע שעבר (ו') כי בשל כך לא תשלם דיבידנד. ואולם, מהודעות החברה הנסחרת בבורסה המשנית של לונדון (ה-AIM) ושבשליטת יצחק תשובה עולה, כי חל "סיבוב פרסה" במדיניות החברה והיא מתכוונת לחלק 18.5 מיליון ליש"ט. עלות ההצעה שתמחוק את זרוע הנדל"ן הבינלאומית מה-AIM מסתכמת ב-19.84 מיליון ליש"ט.