בתערוכת הרכב שנפתחה בשנחאי מבקרים עשרות נציגים מישראל במטרה לעגן את קשרי הסחר עם היצרנים המקומיים

בתערוכה מוצגים לפחות חמישה אבות טיפוס של כלי רכב חשמליים לחלוטין מתוצרת החברות צ'רי, גרייט-וול, האימה, דונגפנג ועוד

תערוכת הרכב הבין לאומית של שנחאי, שנפתחה היום, מעוררת עניין חסר תקדים בענף הרכב הישראלי. יבואני רכב רבים ונציגים של חברות מרכזיות במשק הישראלי הגיעו בימים האחרונים לשנחאי, חלקם כאורחים רשמיים של יצרני רכב סיניים, שעימם הם חתומים על זיכיון ייבוא לישראל ולמדינות אחרות, וחלקם כדי לאתר הזדמנויות חדשות.

בתערוכה נוכחים בין השאר צביקה פולק, מנכ"ל קבוצת כלמוביל, שמייצגת בארץ את המותג ג'ילי; דורי מנור, יו"ר קבוצת לובינסקי, שמייצגת בישראל את יצרנית הרכב SAIC; נציגים בכירים מקבוצת מאיר, שמייצגים בארץ את JAC, וביניהם אבנר קז; דן חלוץ ומשה כדורי, שמייצגים את השותפות של חברת קמור והאחים כדורי שמייצגת את צ'רי בישראל; נציגים של קבוצת צ'מפיון, יבואנית מותגי פולקסווגן; נציגים בכירים של חברת הליסינג "ניו קופל"; נציגים של קבוצת "המזרח", שמחזיקה במספר זיכיונות סיניים ועוד שורה של אנשי עסקים מענף הליסינג, המשאיות והפיננסים.

תערוכת שנחאי 2009 היא תערוכת הרכב הגדולה ביותר, שהתקיימה בשנים האחרונות. היא משתרעת על פני שטח של 170 אלף מ"ר ב-11 אולמות שונים והשנה נחשפים בה למעלה מ-30 דגמים סדרתיים חדשים לגמרי המיועדים לייצור ועוד עשרות רכבי תצוגה.

התערוכה מתאפיינת בשלושה דגשים. הראשון הוא האצת הפיתוח של כלי רכב ידידותיים לסביבה, ובעיקר כלי רכב חשמליים, כחלק מהיעד, שהציבה סין להפוך למובילה עולמית בתחום ההנעה החשמלית וההיברידית בעולם בשנים הקרובות.

בתערוכה מוצגים לפחות חמישה אבות טיפוס של כלי רכב חשמליים לחלוטין מתוצרת החברות צ'רי, גרייט-וול, האימה, דונגפנג ועוד. המובילה במרוץ לייצור סדרתי היא צ'רי, שמפתחת את כלי הרכב במסגרת פרויקט משותף, ש-51% ממנו בבעלות החברה לישראל. הרכב החשמלי הסדרתי הראשון של החברה, בתצורת סופר-מיני קומפקטית, אמור להיות מושק כרכב סדרתי בסוף 2010 אם כי דוגמאות ראשונות שלו יושקו בצי הרכב של ממשלת סין עוד השנה.

שיפור באיכות הייצור

דגש שני בתערוכה מושם על שיפור יסודי באיכות הייצור כחלק מההכנה לקראת תחילת הייצוא למערב. עד כה התמקדה תעשיית הרכב הסינית בייצוא כלי רכב לעולם השלישי ולמדינות במזרח אירופה, שבהן דרישות האיכות לא היו מחמירות. אולם שווקים אלה נפגעו קשות בשנה האחרונה וכיום מקבלת מערב אירופה עדיפות גבוהה.

על פי המסתמן, מספר יצרנים סיניים גדולים משתמשים באסטרטגיה של פיצול לתת מותגים עצמאיים כאשר כל חברה מייסדת לפחות מותג גלובאלי אחד שזוכה להשקעה רבה באיכות ייצור ובבטיחות. זאת בעוד שהמותגים לשוק המקומי ימשיכו לשים את הדגש על עלויות נמוכות.

הדגש השלישי בתערוכה הוא מעבר מייצור של דגמי נישה, שאפיין את דגמי הדור הראשון של היצרנים הסיניים, למשפחתיות מודרניות המיועדות לשוק הרחב. בתערוכה משיקות כל החברות המרכזיות משפחתיות חדשות, שמיועדות להתחרות בדגמים דוגמת טויוטה קורולה, מאזדה 3 ופולקסווגן גולף. בתערוכה בולטים במיוחד דגם משפחתי חדש של SAIC, שאמור לנחות גם בארץ בתוך כשנה וחצי, דגם משפחתי חדש של חברת BYD, דגם משפחתי של חברת דונפנג ועוד.

יצוין כי למרות אוריינטציית הייצוא לרוב היצרנים המציגים בתערוכה יש עדיין לא מעט בעיות משותפות. אחת מהן היא העדר כמעט גורף של מנועים בתקינת יורו 5 אירופאית, שתהפוך להיות מנדטורית באירופה (ובישראל) החל מהרבעון האחרון של השנה. יצרנים סיניים רבים עדיין לא יישרו קו עם המערב בכל הנוגע לכיבוד זכויות יוצרים ובתערוכה מושקים דגמים רבים, שעיצובם מהווה חיקוי בוטה לדגמים מערביים.