דאו ג'ונס מצטרף למקהלה: "רבעון שפל לתעשיית הון סיכון"

לפי הדו"ח, השקעות ההון סיכון בארה"ב התכווצו ברבעון הראשון של השנה ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה והסתכמו ב-3.9 מיליארד דולר

הדו"ח הרבעוני של חברת המחקר VentureSource - Dow Jones, מאשש את הנתונים שהגיעו מחברות מחקר אחרות, שמלמדים כי הרבעון הראשון של שנת 2009 היה אחד מהגרועים בעשורים האחרונים בתעשיית ההון סיכון. כעת נותר לקוות שאי אפשר לרדת נמוך יותר.

לפי הדו"ח, השקעות ההון סיכון בארה"ב התכווצו ברבעון הראשון של השנה ב-50% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה והסתכמו ב-3.9 מיליארד דולר. זהו הרבעון עם היקף ההשקעות הנמוך ביותר מאז שנת 1998. גם בהשוואה לרבעון שקדם לו, בו הושקעו כמעט 6 מיליארד דולר, מדובר בנפילה חדה בהיקף ההשקעות.

הירידה הורגשה במספר העסקאות. רק 477 חברות זכו למימון ברבעון הראשון, נתון שמחזיר את תעשיית ההון סיכון בארה"ב לשנת 1996. לשם השוואה, ברבעון המקביל, 706 חברות זכו להשקעות.

סימני המצוקה באים לידי ביטוי בכל הספקטרום של עולם ההון סיכון, ובתוך זה גם מצוקתם של המשקיעים המוסדיים בולטת לעין. התכווצות תיקי ההשקעות שלהם משפיעה על קצב ההשקעות החדשות שהם מפנים לענף ההון סיכון.

מצוקה באה לידי ביטוי גם בקרנות גדולות ומבוססות. כך למשל NEA, שמצויה בעיצומו של גיוס הון לקרן חדשה, כיוונה בהתחלה לגייס 3 מיליארד דולר, אבל ירדה בהמשך ל-2 מיליארד דולר ולאחרונה אף למיליארד דולר, ועדיין טרם הצליחה להשלים את גיוס הסכום הזה.

גם הקלינטק חווה את המשבר הראשון בתולדותיו. לפי VentureSource, בתחום האנרגיות המתחדשות, הושקעו 117 מיליון דולר ב-9 חברות, ירידה של 73% בהשוואה לרבעון המקביל ושל יותר מ-80% בהשוואה לרבעון האחרון של 2008. ב-IT הושקעו 1.7 מיליארד דולר, ירידה של 52% בהשוואה לרבעון המקביל - הנתון הנמוך ביותר מאז 1995.