בדמי ימיה

כך קבר השר החדש יובל שטייניץ את תוכנית קרנות המנוף שהולידו בלינקוב ואורן לאוצר

1.

אל תמתינו להודעה רשמית של משרד האוצר, היא לא תגיע. אבל תוכנית קרנות המנוף מתה בדמי ימיה. ההלוויה תצא באישון לילה מלשכתו של שר האוצר החדש, יובל שטייניץ. לא יינשאו הספדים. משפחת האוצר המתאבלת מבקשת להימנע מביקורי ניחומים.

הו קרנות המנוף, הבייבי של משרד האוצר. פרויקט הדגל לחילוץ שוק האשראי החוץ בנקאי. אילו כתרים קשרו להן החשב הכללי שוקי אורן וראש אגף התקציבים רם בלינקוב! "אנחנו מזרימים חמצן לשוק האשראי החוץ בנקאי", אמר אורן בנובמבר האחרון לאחר פרסום התוכנית. "ישבנו זמן רב על התכנון והבאנו תוכנית עם ראייה כוללת, חלק לא קטן מהחברות שגייסו הון הן חברות יצרניות וקרנות המנוף יאפשרו לחברות למחזר חוב מבלי לקרוס".

התוכנית כללה השקעה של 5 מיליארד שקל מכספי האוצר בקרנות משותפות עם המגזר הפרטי שימנף אותם מצידו להשקעת 20 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות. במשרד האוצר התאהבו בה מיד. גוף חיצוני עושה את העבודה המקצועית של בחירת החברות, ניגודי העניינים מצטמצמים והנה יש פתרון מצוין להפשרת שוק האשראי החוץ בנקאי והצלת האג"ח הקונצרניות. ושוב נצטט את אורן, הפעם בראיון ממארס: "הראייה שלנו היא כלכלית, לא צריך עירוי חיצוני של כסף ממשלתי מעבר לקרנות המנוף והקרנות יסייעו לשוק להגיע להסדרי חוב", אמר החשב הכללי.

2.

מרגע שהחל האוצר ביצירת קרנות המנוף החל שוק האג"ח הקונצרניות לעלות. יכול להיות שמדובר בתיקון טבעי אחרי ירידות חדות, או אולי הגופים המוסדיים הריחו התערבות ממשלתית ורצו לרכב על גבה. בכל אופן מינואר וטרם שהושקע שקל ממשלתי אחד, עלה מדד האג"ח הקונצרניות ב-18.4%.

אז מדוע חש אורן במארס להגנת קרנות המנוף? כי ככל שעבר הזמן התברר שמדובר בתוכנית בעייתית שתיצור גופים מתווכים שיגבו קופון של עשרות מיליוני שקלים, כדמי ניהול על חשבון החוסכים. מעבר לכך זו תוכנית מסורבלת ולוקח זמן רב מדי להפעיל אותה כשהמשק במצוקה.

גרוע מכך, במארס פורסמה תוכנית חליפית טובה יותר המתבססת על מתן ערבויות מדינה לגופים מוסדיים שירכשו סל אג"ח קונצרניות, זאת ללא השקעת כספי אוצר. והרע מכל, זו כלל אינה תוכנית של האוצר אלא תוכנית ביוזמתו והקרויה על שמו של יו"ר רשת ניירות ערך, זוהר גושן. זה כבר היה מוגזם, ממתי רגולטורים מתערבים בהצלת המשק ועוד לוקחים קרדיט על כך? באוצר יצאו מיד למתקפה.

"תוכנית גושן אינה אפקטיבית, היא תרגיל שיכול לעבוד על הציבור ולא על המוסדיים", אמר אורן באותו ראיון. "זו תהיה הלאמה מסוכנת של שוק האג"ח. העלות למדינה עלולה להיות עצומה, זה שוק של מאות מיליארד שקלים, העלות למשק תהיה מטורפת", התלהם אורן ואז הוריד את הכפפות ושלף את הטיעון המנצח: "ההצעות לערבות מדינה בשוק האג"ח הן סיוע לטייקונים על חשבון משלם המסים". זהו, אורן השתמש במילה הגסה טייקונים והדביק על מצחו של גושן את אות הקלון - "אוהב טייקונים" ומרגע זה תוכנית גושן לא ראויה לדיון, הרי אף אחד לא רוצה לעזור לטייקונים.

3.

במחצית מארס בחר האוצר גוף מנהל לקרן המנוף הראשונה שתנהל 2 מיליארד שקל, מתוכם 500 מיליון שקל כספי אוצר. הקרן תתחיל לפעול ביוני. בשבועיים הקרובים יינתנו רישיונות לעוד 3-4 גופים כשכל אחד יקבל מהמדינה 300 מיליון שקל ועוד 900 מיליון שקל מגופים מוסדיים. הם לא יתחילו לפעול לפני יולי או אוגוסט. בסך הכל תשקיע המדינה 1.7 מיליארד שקל, כשליש מתוך 5 מיליארד שקל שהוקצו לנושא.

מה יקרה אחר כך? כנראה שהשוק כבר לא צריך את כל מנת החמצן. "לאחר הקמת הממשלה החדשה נעשית חשיבה מחדש על הכיוונים הרצויים בשוק האשראי החוץ בנקאי", אומרים עכשיו באוצר. "מה שאושר יבוצע, המשך ההליך ייבדק". בתרגום לעברית - הגיע שר אוצר חדש, שטייניץ, ונראה שהוא חושב אחרת ובמקרה זה אחרת לגמרי.

עוד כשהיה בצוות מאה הימים לא גילה שטייניץ התלהבות מקרנות המנוף והעדיף, שומו שמיים תוכניות המבוססות על ערבויות מדינה. הוא כנראה לא שמע את אורן מזהיר שזוהי "הלאמה מסוכנת של שוק האג"ח" וש"העלות למשק תהיה מטורפת". או אולי שמע ולא התרגש. פחות מחודש בתפקיד שטייניץ כבר עצר את קרנות המנוף והחל במציאת פתרון אחר.

4.

הבעיות במשק לא נפתרו, ממש לא. למרות העליות בבורסה, המשבר הריאלי עוד לפנינו. אמנם חברות מבוססות וחזקות הוכיחו בחודש האחרון יכולת לגייס גם בשוק חלש אבל שוק ההנפקות עדיין חסום בפני המסה העיקרית של החברות. "עדיין לא הגענו לסוף הסיפור. לא הגענו לשפל המיתון", אמר השבוע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שאגב תומך בתוכנית למתן ערבויות מדינה לאג"ח קונצרניות מיסודו של גושן.

כך שבקרוב יציג האוצר תוכנית חדשה לפתרון המשבר בשוק האשראי החוץ בנקאי, שתתבסס על מתן ערבות מדינה בפורמט כלשהו כאשר כנראה תגבה עמלת ערבות. כמו בתוכנית גושן הערבות תינתן רק להשקעה באג"ח של חברות שיעמדו בקריטריונים מוגדרים. כך למשל חברות אחזקה (המילה הנקייה לחברות בשליטת טייקונים) כמו גם חברות נדל"ן הפועלות בחו"ל לא יוכלו להיכלל בה.

ומה עם ההתנגדות העזה של בכירי האוצר לתוכנית גושן ולמתן ערבויות ותמיכתם הבלתי מעורערת בקרנות המנוף? הם יודעים היטב לאן נושבת הרוח. אפשר לסמוך עליהם שידעו לעשות את הפליק פלאק המתאים, להתיישר לכיוון של השר החדש ולתמוך בתוכנית המתבססת על ערבויות מדינה.

עכשיו תהיה תוכנית מקורית של האוצר שתעניק ערבויות מדינה למחזור אג"ח קונצרניות, אולי יקראו לה תוכנית שטייניץ או אולי תוכנית אורן. לא תוכנית גושן חלילה. מה פתאום? מה הקשר? מי זה גושן בכלל? גושן היא כידוע "תוכנית הסיוע לטייקונים" ובאוצר לא עוזרים לטייקונים.