ארנסט אנד יאנג: "אנג'לים וחממות ימלאו ואקום בהשקעות המוקדמות"

לפי הדו"ח של חברת הייעוץ, רק 17% מהיקף הגיוסים ברבעון הראשון זרמו לחברות בשלבים מוקדמים, צניחה של 83% בהשוואה לרבעון המקביל ; הסיבה: מנהלי הקרנות מאמינים שמשך החיים של חברות הסטארט-אפ יהיה ארוך יותר

אל מבול הדו"חות הרבעוניים שהתפרסמו בימים האחרונים, מצטרפת חברת הייעוץ ארנסט יאנג, שמפרסמת נתונים המתמקדים בשוק המקומי. לפי דו"ח זה, שמבוסס על נתוני מכון המחקר VentureSource, הרבעון הראשון של שנת 2009 היה גרוע במיוחד מבחינת ההיי-טק הישראלי.

לצד נתונים אלו, מעניין הניתוח שנוגע לבעיית הצניחה בהשקעה בחברות חדשות. כמו בארה"ב, גם בישראל הנפגעות העיקריות הן החברות בשלבים המוקדמים. על-פי הדו"ח, רק כ-17% מהיקף הגיוסים ברבעון זה זרמו לחברות בשלבים מוקדמים, כאשר 11 חברות בשלבים מוקדמים גייסו 28 מיליון דולר. זו צניחה של 83% בהשוואה לרבעון הראשון של 2008 ושל 62% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008.

בארנסט אנד יאנג ביקשו גם לבחון, בעזרת סקר, את התחושות בקרב מנהלי קרנות הון סיכון בארה"ב ובישראל. מהסקר עולה כי מנהלי הקרנות מאמינים שמשך החיים של חברות הסטארט-אפ צפוי להיות ארוך יותר. כתוצאה מכך, 76% מהקרנות שומרות עתה יותר הון להשקעות המשך על חשבון השקעות Seed.

בארנסט אנד יאנג מעריכים כי את החלל שהשאירו הקרנות בכל הנוגע להשקעות מוקדמות, ימלאו מי שעשו זאת במידה רבה בסוף שנות ה-90. לדברי אורן בר-און, שותף בכיר והאחראי על תחומי ההיי-טק וההון סיכון בארנסט אנד יאנג ישראל, "את הוואקום שנוצר בשלב ה-Seed, ימלאו המשקיעים הפרטיים, האנג'לים, החממות והשקעות עצמאיות של היזמים.

שומרים לפורטפוליו

"מיזמים אלה יתאפיינו על-ידי פיתוח טכנולוגיה שייעשה במקביל למתן שירותים ללקוחות פוטנציאליים, עם תקופת הבשלה ארוכה יותר ממודל ההון סיכון הקלאסי".

לדעת 25% ממשתתפי הסקר, הקושי להגיע לרווחיות בתקופה הנוכחית מהווה את הסיבה המרכזית לכך שמשך החיים העצמאי של הסטארט-אפים יתארך.

הקרנות לא מסתירות את כוונתן להמעיט בביצוע השקעות חדשות לטובת שמירת ההון להשקעות קיימות ופה מתקשרות גם ההערכות לגבי אורכו של המשבר הנוכחי.

רק 17% ממשתתפי הסקר טענו כי ישמרו כסף לחברות פורטפוליו לתקופה של שנה אחת בלבד, בעוד 50% ישמרו רזרבות כספיות עבור חברות הפורטפוליו לתקופה שבין שנה עד שנה וחצי נוספות, ו-33% ישמרו את ההון לתקופה של יותר משנה וחצי.

בר-און הוסיף כי "הנתונים מלמדים שהמשקיעים מאמינים שהמשבר יימשך לפחות עד המחצית השנייה של 2010. השנה הבאה תהיה שנת המבחן להיי-טק בישראל. אם ב-2010 שוק ההון לא יפתח, יהיה קשה להמשיך ולממן חלק ניכר מהחברות".

במידה שהמשבר יסתיים ב-2010, מעריך בראון כי "נראה חברות חזקות עם מבנה פעילות והוצאות נכון. התמקדות הקרנות והיזמים והרצון להצליח, ייצרו חברות טובות יותר. פתיחת שוק ההון, תפתח לחברות אלו הזדמנויות לצמיחה על-ידי גיוס באמצעות הנפקה".

ההשקעות ירדו לחצי

מהנתונים עולה כי היקף גיוסי ההון סיכון ברבעון הראשון הסתכם ב-163.5 מיליון דולר, ירידה של 49% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2008, אז גויסו כ-322 מיליון דולר; וצניחה של 75% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בו גויסו 660 מיליון דולר.

ממוצע ההשקעה ברבעון הראשון של השנה עמד על 3 מיליון דולר לעומת 6 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2008. נתונים אלו מלמדים כי גם בישראל קרנות ההון סיכון והמשקיעים לא ממהרים לפזר כסף. מצד שני, צריך לזכור שהרבעון הראשון של 2008 היה יוצא דופן בהיקפיו ואינו משקף רבעון רגיל.