תחקיר צה"ל על מבצע "עופרת יצוקה": "התגלו מספר מועט ביותר של מקרים בהם אירעו טעויות מודיעיניות או מבצעיות"

"ככלל, פעל צה"ל במהלך הלחימה בעזה בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי תוך שמירה על רמה ערכית ומקצועית גבוהה מול אויב אשר ביצע באופן מכוון פעולות טרור נגד אזרחים ישראלים"

הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, אישר לאחרונה את הממצאים והמסקנות של חמישה צוותי תחקיר שבחנו נושאים הקשורים לפעילות כוחות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה" שהתקיים בתאריכים 27 בדצמבר 2008 - 21 בינואר 2009.

דובר צה"ל הדגיש היום (ד') בהודעתו כי תחקירי המומחים אינם מהווים תחליף לתחקיר המבצעי המרכזי של צה"ל למבצע כולו שעודנו מתקיים ברמות השונות ויסוכם לקראת חודש יוני. בנוסף נמצאים נושאים נוספים בהליך של בירור, בחינה ותחקור ברמות השונות.

מן התחקירים עולה כי "ככלל, פעל צה"ל במהלך הלחימה בעזה בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי תוך שמירה על רמה ערכית ומקצועית גבוהה מול אויב אשר ביצע באופן מכוון פעולות טרור נגד אזרחים ישראלים, תוך שהוא מנצל את האוכלוסייה האזרחית שברצועת עזה כמחסה ומגן אנושי לפעילות טרור".

עם זאת, במהלך התחקירים התגלו מספר מועט ביותר של מקרים בהם אירעו טעויות מודיעיניות או מבצעיות תוך כדי לחימה. "מדובר במקרים מצערים אך בלתי נמנעים בכל לחימה, ודאי בלחימה מן הסוג שכפה חמא"ס על צה"ל, כאשר בחר להילחם מקרב האוכלוסייה האזרחית ובחסותה".

"הלחימה ברצועת עזה התבצעה בשדה קרב מורכב ומסובך למול אויב שהחליט, כחלק מתפיסת הלחימה, להתמקם בלב ליבה של האוכלוסייה, תוך שהוא ממלכד את בתיה, יורה מתוך בתי הספר של ילדיו והופך את אזרחיו ל"מגן אנושי". כל זאת, תוך ניצול ציני של המחויבות המשפטית והמוסרית של צה"ל להימנע, ככל שניתן הדבר, מפגיעה במי שאינם מעורבים בלחימה. כחלק מחובתו להבטיח, כי פעולותיו יעלו בקנה אחד עם החובות המשפטיות החלות עליו, השקיע צה"ל מאמץ ומשאבים רבים על מנת להזהיר ולהתריע בפני האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה לבל תיפגע".

"במהלך הלחימה הופצו למעלה משני מיליון ורבע כרוזים, נעשה שימוש ברדיו הפלסטיני בעזה לאזהרת האוכלוסייה, נמסרו הודעות אזהרה טלפוניות אישיות לפינוי למעלה מ-165אלף מתושבי הרצועה והופעל נוהל ירי אזהרה מיוחד. כמו כן, נעשה שימוש רב בחימוש מדויק ככל שניתן, בכל מקום שניתן, על מנת למזער את הפגיעה בבלתי מעורבים. בנוסף אפשר צה"ל במהלך המבצע את כניסתן של שיירות הומניטאריות והפוגה יומית בת מספר שעות לצורך זה".

עוד נמסר כי "צה"ל פעל במבצע על-פי ערכי המוסר ודיני המלחמה, הכשיר את חייליו לפעול בהתאם לערכים ולנורמות להן מחויב צה"ל, ועשה מאמצים רבים למיקוד האש במחבלים תוך הימנעות מרבית מפגיעה בבלתי מעורבים. בדומה לכוחות צבא אחרים המוצאים עצמם בסיטואציה בה יש הכרח להילחם בכוחות טרור הנטמעים בקרב האוכלוסייה האזרחית ופועלים מתוכה, עמד צה"ל בפני דילמות ערכיות קשות בעקבות דפוס הפעולה הפסול של חמא"ס, אשר הפך את השטח הבנוי של עזה לזירת הלחימה העיקרית, תוך ניצול מכוון של אזרחים בלתי מעורבים, מבנים אזרחיים ומתקנים רגישים".

מן התחקירים עולה כי צה"ל פעל על-פי כללי הדין הבינלאומיים. החובות המשפטיות המוטלות על צה"ל באו לידי ביטוי בתכניות המבצע, בהכשרות שניתנו לכוחות טרם המבצע, ובפקודות שניתנו לכוחות במהלכו.

בחלק מהמקרים צה"ל אף הגביל את עצמו מעבר למתחייב מבחינה משפטית וריסן את כוחו על מנת להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים.

בנוסף נכתב בדו"ח כי צה"ל השיג את היעדים והמטרות שהוצבו בפניו ופגע באופן קשה בארגוני הטרור ובחמא"ס בראשם, באמצעות פגיעה במחבלים, בתשתיות ובייצור אמצעי לחימה. הפעולה המורכבת בוצעה בשיתוף כלל הזרועות - האוויר, הים, היבשה וגורמי המודיעין השונים, בשירות סדיר ובמילואים. למבצע קדמה הכנה סדורה, רצינית ומלאה, שהביאה את הכוחות והמפקדות לרמת כשירות גבוהה לכל אתגר שיתפתח.

כמקובל, ייבחנו סיכומי התחקירים גם על-ידי הפרקליט הצבאי הראשי, אשר יחליט אם יש מקום לבדיקה נוספת או בסיס לחקירה של האירועים שתוחקרו אף באמצעי חקירה אחר. שיקול הדעת של הפרקליט הצבאי הראשי בקבלת החלטה על קיומה של בדיקה או חקירה נוספת כאמור הינו עצמאי ואיננו כפוף אלא לחוק.