גארי שילינג, כלכלן ובעל טור ותיק ב"פורבס": "אל תקנו מניות, למעט זינוקים שוריים קצרים - עד 2020 השוק צפוי להיות דובי"

"לא ברור מדוע האדם הנבון ישקיע במניות בשוק הדובי הצפוי בעשור הבא" ; איזו אסטרטגיה ניצחה מחזורים דוביים ארוכים קודמים, למה שוק המניות הוא אלטרנטיבה לא מוצלחת ואיפה יהיו הזדמנויות ההשקעה הטובות?

לעולם אל תקנו מניות. אלא אם כן, כמובן, אתם אוהבים להמר (ולהפסיד) בקזינו של וול סטריט. או שלא איכפת לכם לממן את התשלומים לב.מ.וו של הברוקר שלכם. או שרק הצטרפתם למנזר ונדרתם לחיות בעוני. בכל מקרה אחר, אל תקנו מניות. הן למפסידנים.

זו אסטרטגיית ההשקעות הרציונלית היחידה שתחשבו עליה אחרי שתקראו את הדברים שכתב גארי שילינג, כלכלן ובעל טור ותיק ב"פורבס", שניתח את הביצועים האומללים של המניות בוול סטריט מאז שרונלד רייגן נבחר לנשיא, בראשית שנות ה-80.

ואחרי שרואים את ביצועי המניות ההיסטוריים, לא ברור מדוע האדם הנבון ישקיע במניות בשוק הדובי הצפוי בעשור הבא, עד 2020.

אולם אנחנו מתקשים ללמוד מההיסטוריה, כפי שהפילוסוף ג'ורג' סנטאיינה הזהיר פעם, ולכן נדונים לחזור על התנהגותנו. הסטטיסטיקה מוכיחה ששנה אחרי שנה, 95 מיליון המשקיעים באמריקה מתפתים (שוב) בקלות לקנות מניות, על ידי מה שביזנסוויק פעם כינה "מכונת הלהיטים של וול סטריט".

אנחנו אף פעם לא לומדים, לא משנה כמה מכאיבים ההפסדים, וממשיכים לחזור על אותן טעויות ישנות שוב ושוב, נשבים בלחשי הקסם של וול סטריט.

וול סטריט פשטה את הרגל מבחינה מוסרית. במציאות, המוסדות שלה הולאמו. הבוסים שלהם שחצנים ותאבי בצע ונטולי כישרון, אבל אנו נתנו להם 2.2 טריליון דולר מכספי המסים כדי לשחרר אותם בערבות. רוצים עוד הוכחות? בבקשה.

האג"ח היכו את המניות ב-11% לשנה

כלומר אם הייתם משקיעים באג"ח ממשלתיות ב-28 השנים האחרונות הייתם אמורים להיות עשירים הרבה יותר. הקשיבו היטב לניתוח של שילינג. בניוזלטר שלו, Insight, הוא משווה את הביצועים של מדד ה- S&P 500 לשוק האג"ח ב-28 השנים האחרונות.

ראשית הוא בחן מה היו שווים היום 100 דולר שהושקעו באג"ח ממשלתיות ל-25 שנים עם קופון אפס, החל באוקטובר 1981, כשהמחיר היה בשפל. ובכן, ב-31 במארס השנה הם היו שווים 16,656 דולר, תשואה שנתית כוללת של 20.4%. אם אותם 100 דולר היו מושקעים ב-S&P 500 במחיר השפל של יולי 1982, הם היום שווים בסוף מארס 1,502 דולר. כלומר תשואה שנתית של 10.7% כולל דיבידנדים שהושקעו מחדש.

מעולם לא שמעתם על האלטרנטיבה המעניינת הזו? כמובן שלא. מאג"ח ממשלתיות וול סטריט לא יכולה להרוויח מיליונים. לכן באותן 28 שנים וול סטריט השתמשה בגימיקים שיווקיים כדי למכור מניות למשקיעים האמריקניים.

אם בדיוק אז, ב-1981, כשהייתם בשנות ה-20 שלכם, כל חודש הייתם מוסיפים עוד 100 דולר להשקעה באג"ח האלו, הייתם יכולים ליהנות היום מפרישה מוקדמת, במקום לבכות על כך שהמניות - בהן מושקעים חסכונותיכם והפנסיה שלכם - איבדו חצי מערכן.

שילינג מוסיף מילת אזהרה: התנאים שאפשרו את הראלי ההוא השתנו. כעת צריך לתכנן אסטרטגיות חדשות.

המניות איבדו 2/3 מערכן בעשור האחרון

באמצע 2008 מדד הדאו ג'ונס נפל מתחת לשיא של שנת 2000, 11,722 נקודות, כלומר מי שהשקיעו במדד במהלך שמונה השנים האלה חזרו לנקודת המוצא. כן, אפס תשואה בשמונה שנים. וזה מחמיר אחרי שמנכים עמלות, דמי ניהול, מס ומתאמים לאינפלציה. אז מסתבר שרוב תיקי ההשקעות איבדו 65% מערכם מאז 2000.

ובינתיים, הבנקאים של וול סטריט שילמו לעצמם משכורות ענק של מגה-מיליונים, ובנוסף העניקו בונוסים שנתיים של 36 מיליארד דולר לצוותים שלהם, על כך שמכרו את המניות המפסידות למשקיעים. כך, ב-2006, בשנתו האחרונה כמנכ"ל גולדמן זאקס, שר האוצר לשעבר, האנק פולסון, הוסיף 38 מיליון דולר להונו הפרטי, שמסתכם בכחצי מיליארד דולר.

כן, חברים, המודל העסקי של וול סטריט הוא עדיין "תאוות הבצע טובה". ולאור מה שקורה בפדרל ריזרב, במשרד האוצר, בקונגרס ובבית הלבן, כנראה שזה יימשך.

"עשה" ו"אל תעשה" במחזור הדובי הבא

כעת, הקשיבו למה שלשילינג יש לומר על העשור הדובי הבא, בהתבסס על ההיסטוריה הפיננסית של השנים 1949-2009 (על ההיסטוריה - ראו למטה). הוא צופה שהשוק הדובי יימשך עד 2020, עם זינוקים שוריים קצרים ומקריים.

עליכם לצפות לעשור קשה מאוד מבחינת הכלכלה, השוק וציבור משלמי המסים.

אז איפה זה משאיר את הכסף שלכם? שילינג צופה המשך חולשה בתחום הדיור והעמקה של המיתון, שהיה בדרכו במשך יותר משנה. המשמעות היא ירידות משמעותיות מתמשכות במחירי הבתים, שבסופו של דבר יועילו לדירות להשכרה וליצרני הבתים.

שילינג מאמין שהכלכלה השטוחה תפעיל לחץ על הרווחים ותייצר דפלציה כרונית, שתתמוך בתשואות הנמוכות על אג"ח ממשלתיות. וככל שחולשת הכלכלה האמריקנית תתפשט בעולם, הוא מוסיף, הדולר צפוי להמריא, ובועת הסחורות - להתפוצץ.

לכן, בעשור הדובי הזה שילינג ממליץ לא להשקיע בבנקים גדולים, סאב פריים, צרכנים ולווים אחרים, מניות אמריקניות, בוני בתים, סקטורים שמבוססים על הוצאה צרכנית והשקעות מסוכנות וספקולטיביות.

במה כן להשקיע? שילינג מצביע על הדולר האמריקני, ולטווח הארוך - על מניות שמשלמות דיבידנדים, אג"ח ממשלתיות, אנרגיה בצפון אמריקה, קרנות ריט שמתמחות בהשקעה בדירות, ובתים שנבנים במפעלים. *