S&P מעלות העניקה לכי"ל דירוג אשראי כמעט מושלם: העניקה דירוג של +AA להנפקה של עד 500 מ' שקל

בחברת הדירוג אמרו כי הסיכון העסקי ממשיך להיות מושפע בעיקר ממגזר הדשנים שהיווה יותר מ-50% מרווחיות החברה בשנים האחרונות ולמעלה מ-85% בשנת 2008 ; ב-S&P מעריכים כי מגמת התנודתיות בהכנסות צפויה להימשך

סוכנות הדירוג S&P מעלות הודיעה היום על מתן דירוג ראשוני של +AA להנפקת אג"ח של כי"ל בהיקף של עד 500 מיליון דולר כשתחזית הדירוג הינה יציבה. הדירוג הוא דירוג האשראי השני בטיבו לפני הדירוג הגבוה ביותר (AAA).

ב-S&P מעלות מסרו כי לקחו בחשבון בעת קביעת הדירוג את העובדה שהחברה היא אחת מ-10 יצרניות האשלג המובילות בעולם, עוד ציינו כי כי"ל היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של ברום אלמנטרי ויצרנית הדשנים השנייה בגודלה במערב אירופה.

לכי"ל יצוין, התחייבויות שוטפות בסך 1.58 מיליארד דולר לפירעון בשנה הקרובה (2009). רובן המכריע מגיע מהמערכת הבנקאית - 897.27 מיליון דולר. בגין אגרות החוב של החברה תצטרך החברה לפרוע השנה 125 מיליון דולר נוספים. אגרות החוב של החברה אינן רשומות למסחר. הוצאות המימון נטו של החברה הסתכמו בשנה שחלפה ב-122.08 מיליון דולר, גידול של 59.3%.

בחברת הדירוג אמרו כי הסיכון העסקי ממשיך להיות מושפע בעיקר ממגזר הדשנים שהיווה יותר מ-50% מרווחיות החברה בשנים האחרונות ולמעלה מ-85% בשנת 2008. ב-S&P מעריכים כי מגמת התנודתיות בהכנסות צפויה להימשך, עקב מידת ההשפעה הגבוהה שיש לפעילות הדשנים עליהן, כמו גם גורמים נוספים הכוללים, בין היתר, את הכנסתם והתנהגותם של החקלאים, מחירי התוצרת החקלאית, עונות הקציר, תנאי מזג האוויר ותחרות.

עוד ציינו בהודעת הדירוג כי בנוסף לבסיס הפעילות העסקית האיתן של החברה, במיוחד בפעילות הדשנים ובנגזרי הברום השונים, נהנית כי"ל מרמת עלויות הפקת חומרי גלם
נמוכה יחסית למתחרותיה, זאת בשל העובדה שעיקר משאביה נמצאים בים-המלח וכיוון שכך תהליך הייצור כולל בעיקר איסוף ואידוי ועלות האחסנה נמוכה של אשלג בשל מזג האוויר.

בסוכנות הדירוג, ציינו בנוסף כי פעילות החברה כרוכה במחויבות משמעותיות הקשורות לאיכות סביבה ופעילות הכרייה והפקת חומרי הגלם השונים. רמת הרזרבות של משאביה השונים הינה גבוהה, בעיקר בשל כמות האשלג והברום שניתן להפיק מים המלח, אשר עתידה להספיק למספר שנים רב יותר משל מרבית מכרות האשלג בעולם.

ב-S&P מעלות הדגישו כי לכי"ל פיזור גיאוגרפי טוב עם מכירות באירופה, אסיה, אמריקה הלטינית וצפון אמריקה, כאשר המכירות באירופה מהוות כשליש מסך מכירות פעילות הדשנים ומסך מכירות החברה בשנת 2008 . פעילות הדשנים מהווה מעל ל-50% מהכנסות החברה וכ-80% מחומרי הגלם של פעילות זו מופקים במפעלי החברה בים-המלח ובנגב. אחד הגורמים החיוביים בשוק הדשנים הינו המגמה הצפויה בטווח הארוך לעלייה בביקושים לדשנים בכלל ולאשלג בפרט, זאת כתוצאה מגידול באוכלוסיה, שינויים בהרגלי תזונה וצורך הולך וגובר לשיפור היעילות בכל הנוגע לתחום המזון. בנוסף, גם לא קיימת קורלציה ישירה לצמיחת התמ"ג, מה שמקטין במידה את החשיפה של החברה למשברים כלכליים בכלל ולהאטה הכלכלית הנוכחית בפרט.