קשיים באישור ההסכם בין מנכ"ל חברת החשמל ליו"ר הוועד מיקו צרפתי על חזרה למו"מ עם המדינה בעניין יישום הרפורמה

(עדכון) ל"גלובס" נודע כי גם לאחר שעות ארוכות של דיונים, טרם הושגה הסכמה במזכירות הארצית של ארגון עובדי חברת חשמל בנושא

קשיים באישור ההסכם בין מנכ"ל חברת החשמל ליו"ר הוועד מיקו צרפתי על חזרה למו"מ עם המדינה בעניין יישום הרפורמה.

ל"גלובס" נודע כי גם לאחר שעות ארוכות של דיונים, טרם הושגה הסכמה במזכירות הארצית של ארגון עובדי חברת חשמל בנושא.

חלק מחברי המזכירות דורשים הקפאה מוחלטת של תוכנית "מצפן" בתמורה להסכמתם לחזור לשולחן הדיונים מול המדינה. כמו כן הם דורשים שההנהלה תתחייב שלא תהיה כל פגיעה בשכר העובדים בגין העיצומים.

בנוסף הם דורשים כי לא יינקטו הליכים משמעתיים כנגד בכירי הוועד שהיו מעורבים בעיצומים. עקב חילוקי הדעות הפנימיים בוועד צרפתי ויו"ר הוועד הצפוני יצאו לפגישה נוספת עם לסקר בניסיון להגיע להבנה בנושא.

בימים האחרונים התקיימה סדרת פגישות בין לסקר ובכירים בהנהלה לצרפתי, שלהן היו שותפים באופן לא רשמי גם נציגים של המדינה, ובהן גובשו ההסכמות.

אם ההסכמות יאושרו ע"י דירקטוריון חברת החשמל והמזכירות הארצית של ארגון העובדים, המשמעות היא שיחודש המו"מ בין ההנהלה והעובדים לממשלה לגבי יישום הרפורמה במשק החשמל מהנקודה שבה הופסק לפני למעלה משנה.

בהתאם להבנות שהושגו בשיחות, תוכנית "מצפן" תשתלב כמרכיב התייעלות פנימי במסגרת הרפורמה המתוכננת במשק החשמל. יחד עם זאת, נראה כי היישום המיידי של תוכנית "מצפן" יוקפא לטובת חזרה למו"מ מול הממשלה על יישום רפורמה כוללת בחברת החשמל.

אם ההסכמות בין הצדדים יאושרו, הם עשויות להביא לסיום העיצומים בחברת החשמל הנמשכים מזה חודש וחצי. כחלק מההבנות, מסתמן כי לסקר יחזור בו מחלק מהצעדים החד צדדים עליהם הכריז, בתמורה להפסקת העיצומים ע"י העובדים תוך חזרה למו"מ עם המדינה.

"גלובס" חשף אמש כי בכירים בחברת החשמל ניהלו מגעים עם מקורבים לרוה"מ, בנימין נתניהו, ושר התשתיות, עוזי לנדאו, בניסיון לבדוק אפשרות לשלב את יישום תוכנית "מצפן" כחלק מהרפורמה המתוכננת בחברת החשמל. המגעים החלו מתוך הנחה שהממשלה החדשה, בראשות בנימין נתניהו, נחושה לקדם את הרפורמה בחברת החשמל.

יצוין כי ועד עובדי חברת החשמל, בראשות דוד (מיקו) צרפתי, הבהיר בעבר כי לא יהיה מוכן לנהל מו"מ על יישום תוכנית "מצפן" במקביל לשינוי המבני, אלא רק על תוכנית אחת.

עמדה זו עולה בקנה אחד גם עם דבריו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שכפי שפורסם ב"גלובס", אמר השבוע לשר האוצר, יובל שטייניץ כי "לא ננהל מו"מ עם שתי תוכניות. תחליטו מה אתם רוצים שינוי ארגוני או רפורמה".

יצוין כי בעבר היו העובדים והממשלה קרובים להסכם עקרונות ליישום הרפורמה בחברת החשמל, אך חילוקי דעות פנימיים בוועד מנעו את הסיכום. כחלק מההבנות סוכם כי חברות ייצור החשמל (תחנות הכוח) יופרטו החל מ-2014-2015, תוך הוצאת ניהול מערכת החשמל ותכנון לט"א מידי החברה. מנגד, העובדים קיבלו הבטחה לרשת ביטחון מלאה ולכך שמקטע החלוקה לא יפוצל.

מחברת החשמל נמסר אתמול בתגובה כי "במידה וממשלת ישראל תחליט על רפורמה במשק החשמל שתהווה שינוי מבני משקי כולל, שבמסגרתו תשתלב גם חברת החשמל, יקבלו הנהלת החברה והדירקטוריון החלטות לגבי התאמת תכנית השינוי הארגוני לרפורמה עליה תחליט הממשלה.בשלב זה תמשיך החברה, הדירקטוריון וההנהלה לקיים את תכנית "מצפן" לפי התוכנית המקורית. וזאת על מנת להעמיד את החברה אל מול יעדיה בשנים הבאות".