יולי עופר: "הפקעת קרקע סמוך לביתי בהרצליה לצורך פרויקט המסילה תפגע בבריאותי"

מבקש לדחות את בקשת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה להעביר לידיה חזקה בקרקע בשטח 626 מ"ר הצמוד לביתו ; "תפיסת החזקה בקרקע תחשוף אותי למטרדי רעש ואבק שיפגעו בבריאותי השברירית"

איש העסקים יולי עופר מבקש מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לדחות את בקשת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה להעביר לידיה חזקה בקרקע בשטח 626 מ"ר הצמוד לביתו, וטוען כי היענות לבקשה זו עלולה לגרום לו נזק בריאותי בלתי הפיך.

בינואר אשתקד פנתה עיריית הרצליה לעופר והודיעה לו על הפקעת המקרקעין במסגרת פרויקט פיתוח מתחם המסילה בהרצליה. העירייה ציינה כי עופר הקים קירות בחלק המזרחי של החלקה בסטייה מהיתר הבנייה ובשטח המיועד לצורכי ציבור, ובשל כך הקירות מהווים שימוש חורג אסור. כמו כן, נטען כי עופר נטע עצים בשטח המיועד לצרכי ציבור. העירייה הדגישה כי יש להרוס את הקירות ולעקור העצים כדי להשלים את פרויקט המסילה.

בינואר השנה עתרה הוועדה המקומית לבית המשפט המחוזי בתל-אביב להורות לעופר למסור את החזקה והשימוש בשטח. לטענתה, בעקבות סירובו של עופר לאפשר תפיסת חזקה במקרקעין, נאלץ הקבלן להפסיק את עבודתו ולדלג מעל השטח התפוס בידי עופר, ועיכוב זה עלול לגרום לנזקים כלכליים כבדים ולפגוע בהשלמת פרויקט המסילה לרווחת תושבי השכונה.

בכתב תשובה שהגיש טוען עופר כי הוא נאלץ להישאר בביתו מסיבות רפואיות, וכי תפיסת החזקה בקרקע - שתכלול עבודות הריסת חומת החצר, עקירת עצים וחישוף ועבודות עפר - תחשוף אותו למטרדי רעש ואבק ולמתחים נפשיים, שעלולים משמעותית לפגוע בבריאותו השברירית.

עופר מציין כי הוא הבהיר לעירייה ולוועדה כי מצבו הבריאותי הוא בכי רע וכי קיים חשש שהעבודות יחריפו את מצבו. לדבריו, הוא ביקש למצוא דרך שתאפשר את ביצוע הפרויקט ואת תפיסת החזקה באותם שטחים הנדרשים בשלב המיידי ולדחות את תפיסת החזקה ביתרת השטחים - ובכך להקטין בתקופת הביניים את הנזק שעלול להיגרם לו. ואולם, לדבריו, העירייה והוועדה "בחרו לאטום אוזניהן" ולפסול כל חלופה שהובאה לפתחן.

עופר צירף לכתב התשובה חוות-דעת רפואית של רופאו האישי, ד"ר אילן חורש, ובה מפורטים הסיכונים הבריאותיים הצפויים לו כתוצאה מהחדירה לחצריו הפרטיים. לדבריו, לנוכח הסיכונים הללו וגילו המתקדם (84), על הוועדה המקומית יהיה להצביע על נזק ממשי שייגרם לציבור כתוצאה מנקיטת החלופה ההנדסית שהוא הציע ושתפחית את הפגיעה בו.

עופר מאשים את התנהלות העירייה והוועדה בחוסר מידתיות, ולדבריו היה עליהן לבחור באותה אפשרות שפגיעתה בבריאותו ובזכות הקניין שלו הינה פחותה. לדבריו, בחינה ראויה של החלופות האפשריות ליישום מטרת ההפקעה היתה מביאה את הוועדה והעירייה למסקנה כי ניתן למנוע את הפגיעה הקשה בו.

בנוסף טוען עופר כי בהליכי ההפקעה נפלו פגמים מהותיים, שאינם מאפשרים לעירייה לתפוס חזקה במקרקעין. לדבריו, העירייה והוועדה הודו כי הלכה למעשה היקף השטח חורג מהשטח הכלול מלכתחילה בהודעת ההפקעה. (ה.פ. 1070/09).