רווחיה של פוטאש ירדו ב-45.5% ל-308.3 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד

החברה הרוויחה 1.02 דולר למניה לעומת צפי לרווח של 85 סנט למניה ; מכירות החברה נפלו ב-51% ל-922.5 מיליון דולר לעומת צפי לירידה של 48% ; תגובות/ אמיר אדר: "כי"ל צפויה לעלות לראשות טבלת היצרניות עם סיכום הרבעון הראשון"

יצרנית הדשנים הגדולה בעולם, חברת פוטאש פרסמה היום (ה') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה.

החברה הרוויחה 1.02 דולר למניה או 308.3 מיליון דולר, הרווחים ירדו ב-45.5% ביחס לרווחי השיא עליהן דיווחה החברה ברבעון המקביל אשתקד.האנליסטים בשוק צפו לתוצאות גרועות עוד יותר של 85 סנט למניה.

התוצאות הושגו בעיקר בעזרת חוזקו של מחיר האשלג, וזאת כאשר היקפי המכירות ירדו בשלושת הדשנים אותם מייצרת החברה. החברה ציינה כי מחירי מוצרי החנקות ירדו ודשני הפוספט נחלשו באופן משמעותי.

מכירות החברה נפלו ב-51% ל-922.5 מיליון דולר, עלות המכירות של מוצרים שנמכרו הסתכמה ב-628.3, ירידה של 30%, כך שהמרווח התפעולי הסתכם ב-229.6 מיליון דולר לעומת 856 מיליון דולר ברבעון המקביל, נפילה של 73%. כמעט שלושה רבעים נבעו לחברה מפעילות האשלג. היקפי המכירות של החברה בצפון אמריקה צנחו ב-86% ומכירותיה מעבר לים נפלו ב-78%. האנליסטים צפו כי בשורה העליונה, ירדו מכירות החברה ב-48% ויסתכמו ב-975.5 מיליון דולר.

התרומה לחברה מהשקעתה בחברת האשלג הירדנית (APC) והשקעתה בחברת הכרייה הציליאנית (SQM) עלו ל-37.9 מיליון דולר לעומת 23.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

שווי השוק של השקעותיה של פוטאש בחברות ציבוריות, כולל החזקותיה בכי"ל הישראלית וסינופרד הסינית עמד בסיום המסחר אמש על 5.8 מיליארד דולר השווה לכ-19 דולר למניית פוטאש. שווי השוק הכולל של החברה עמד אמש על 23.9 מיליארד דולר והיא סגרה במחיר של 80.99. לאחר פרסום הדו"חו במסחר המוקדם מצוטט מחיר המניה ב-79 דולר.

במבט לעתיד צופה החברה כי הרווח למניה ינוע בטווח שבין 1.1 ל-1.5 דולר למניה. לשנת 2009 כולה צופה החברה לרווח למניה של 7-8 דולר למניה.

"הרבעון הראשון מציג את היתרונות של האסטרטגיה שלנו בתחום האשלג של התאמת ההיצע לרמות הביקושים בשוק, בנוסף לכך שהצלחנו להישאר רווחיים אפילו בזמנים של ירידה בביקושים" אמר עם פרסום הדו"חות מנכ"ל החברה, ביל דויל והוסיף: "בעוד שהקונים דחו את רכישותיהם מאז הרבעון הרביעי של 2008, לא ניתן להתעלם מהצורך באשלג ובדשנים אחרים. התנאים הבסיסיים של עסקינו נותרו חיוביים ביותר, כאשר מלאי הגרעינים העולמי מצוי ברמות שפל היסטוריות, מחירי היבולים מעודדים, והערכות כי במהלך 5 השנים הבאות מלאי האשלג ימשיך להיות תחת לחץ ביחסים שבין ביקוש להיצע".

------

בתגובה לפרסום הדו"ח אומר אבירן רביבו, אנליסט בכלל פיננסים ברוקראז': "לטעמנו הדו"ח חלש אף יותר מהציפיות השפופות בשוק. כצפוי החברה חתכה את תחזית הרווח השנתי ל-2009 לטווח של 7.0-8.0 דולר למניה, לעומת התחזית הקודמת ל-10-12 דולר למניה וקונצנזוס של 9.75 דולר למניה ערב פרסום הדוחות".

ומוסיף "מבחינת התוצאות, לא מראה מלבב. מכירות האשלג עמדו על היקף זעום של 0.5 מיליון טונות ברבעון, לעומת מכירות של 2.5 מיליון טונות ברבעון המקביל. למעשה, חלק הארי של המכירות הלך לשאריות החוזה השנתי של 2008 עם הודו וסין ושאר השווקים לא תפקדו כליל. גם הפוספט לא זרח. מכירות ירדו ב-36% לעומת הרבעון המקביל והחטיבה הרוויחה רווח זעום של 8.8 מ' דולר לעומת רווח של 156 מ' דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח של 1.02 דולר (308 מ' דולר) למניה לעומת קונצנזוס של 0.75 דולר למניה, אולם זאת בעיקר בזכות הטבות מס בהיקף של 166 מ' דולר. ברמת ה-EBITDA, החברה דיווחה על EBITDA של 292 מ' דולר, הרחק מתחת התחזיות ל-EBITDA של 435 מ' דולר".

האנליסט מדגיש כי החברה טוענת כי החקלאים שוגים בהערכתם לירידה עתידית במחירי האשלג וכי אנו נחזה בחזרה מסיבית של ביקושים לשוק בעקבות שגיאה זו. לו יהי. החברה תולה את התוצאות החלשות במשבר הכלכלי העולמי. מדובר בקביעה בעייתית לאור העובדה שחברות הזרעים והגנת הצומח דיווחו על פתיחה טובה ל-2009. תוצאות אלו מייצרות הבחנה ברורה בין הסקטורים השונים בענף החקלאות וממחישות העובדה כי נכון לעכשיו החקלאים מעדיפים להשקיע את משאביהם הרחק משוק הדשנים.

דרך אגב, התחזית לרבעון הבא עומדת על 1.0-1.5 דולר למניה וממנה נגזר כי פוטאש צופה מחצית שנייה חזקה עם רווח של כ- 5.0 דולר למניה. "אנו סקפטיים. אין עדיין סימנים כי החקלאים מוכנים לחזור לשוק בתנאים הנוכחיים. תהליך הרציונליזציה עדיין בעיצומו ורמת אי-הוודאות עדיין גבוהה" מסכם רביבו.

אמיר אדר, מנהל מחלקת המחקר Sell Side בהראל פיננסים הגיב לדו"חות ואמר: "למרות הורדת התחזיות לשנה, תחזית פוטאש לכמויות המכירה במחצית השנייה אינה שמרנית. מבחינת ייצור אשלג - כי"ל צפויה לעלות לראשות טבלת היצרניות עם סיכום הרבעון הראשון".

יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי. העריך כי סיכויי פוטאש לעמוד בתחזיות תלויים בעיקר בחוזים העתידיים עם הסינים וההודים. החברה מורידה את תחזיות הרווח להמשך השנה מרמת 10-12 דולר למניה לרמה של 7-8 דולר למניה, נמוך מתחזיות השוק אך בדומה לתחזית אי.בי.אי.