"הממשלה הגדולה והבזבזנית בתולדות ישראל מקצצת בחוצפה בתקציבי החינוך והבריאות ומקפיאה את השכר במשק. איפה הדוגמה האישית?"

גלובס tvח"כ פינס אמר הדברים בתגובה לתוכנית "בלימה ותנופה" שהציגו היום ראש הממשלה ושר האוצר ; ביקורת קשה על התוכנית גם בקדימה: "נתניהו מאחז עיני הציבור במטוסים וספינות ומצפה שישכחו שבזבז מיליארדים על ממשלה מנופחת" ; ח"כ פלסנר: "הכינוי הראוי - 'תוכנית ההידרדרות והנסיגה'" ; לצפייה במצגת התוכנית

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שיגר תגובה זהירה במיוחד על התוכנית הכלכלית שהציגו היום ראש הממשלה ושר האוצר, ואשר זכתה לשם "בלימה ותנופה": "מבחנה האמיתי של הממשלה יהיה בתוצאה. אנו מתכוונים לקיים הידברות אינטנסיבית, במסגרת 'השולחן העגול', כדי להגיע לתוכנית כלכלית מוסכמת בשבועיים שלושה הקרובים לצמצום גלי הפיטורים, כפי שסוכם אתמול אצל שר האוצר. העובדים שנמצאים בסכנת פיטורים והציבור כולו, בוחנים כעת בשבע עיניים את רצינות כוונותיה של הממשלה. אני מקווה שהממשלה תעמוד בציפיות ותנצל את ההזדמנות שנוצרה, כדי להגיע לתוצאה טובה בדמות תוכנית כלכלית מוסכמת, לטובת אותם עובדים ולמשק כולו".

"מה שהוצג אלה רק עיקרי התוכנית הכלכלית; הפרטים יגובשו, כפי שסוכם, תוך שבועיים-שלושה בשיתוף עם המעסיקים וההסתדרות; נתניהו ושטייניץ נגעו בנקודות הנכונות" מסר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.

"התוכנית בכללותה טובה ובכיוון הנכון, אך יש צורך להכניס בה מספר שינויים". אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, והוסיף כי הרחבת מס הכנסה שלילי לכל הארץ היא שגיאה.

גורמי אופוזיציה בכנסת, לעומת זאת, בחרו במתקפה על התוכנית. "במרכזה של התוכנית העשרה נוספת של העשירים הפחתה שערורייתית בשיעורי המס לאלפיון העליון ולחברות הגדולות, על חשבון תקציב המדינה והשירותים החברתיים", אמר היום ח"כ דב חנין (חד"ש). לדבריו, גם ההתמקדות של נתניהו בעידוד היצואנים היא תפיסה מוטעית. "כבר היום הייצוא מגיע לכ-50% מהתל"ג הישראלי והיכולת להרחיב את הייצוא מעבר לכך בתנאי המשבר העולמי, מוטלת בספק כבד. צריך היה להתמקד בעידוד הייצור לצרכי המשק הישראלי, ובהגדלת היקף השירותים הציבוריים החברתיים - חינוך, בריאות, קהילה. הרחבת השירותים החברתיים יכולה לייצר מקומות עבודה נוספים ולהציע התמודדות אמיתית עם האבטלה המתרחבת", טוען חנין. במקום זאת, הוא אומר, ממשלת נתניהו בחרה להרחיב את תוכנית ויסקונסין - בה הוא רואה דווקא "התקפה על המובטלים".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה: "התוכנית ריקה מכל תוכן וכולה הצהרות. בפועל אין כל התקדמות בתכניות להצלת המשק מפיטורים, ועל נתניהו להודיע על תוכניות מפורטות בשיתוף עם ההסתדרות והמעסיקים, שאף יהיה להן ביטוי בתקציב".

"ממשיך לאחז את עיני הציבור בדוגמאות על מטוסים וספינות"

גורמים במפלגת קדימה אמרו: "נתניהו הוכיח שוב כי הוא חזק בסיסמאות ריקות מתוכן. הבלוף הכלכלי של נתניהו הוכיח שמענה הממשלה מול אתגרי המשק אינו רציני ומסתיים בגיבובי מילים ובתוכנית מחוררת ושטחית אשר אינה נותנת מענה של ממש לצורכי המשק. נתניהו ממשיך לאחז את עיני הציבור בנפנופי ידיים ובדוגמאות על מטוסים וספינות ומצפה שהציבור בישראל ישכח לו את בזבוז המיליארדים שהוציא על הקמת ממשלתו המנופחת".

יו"ר מרצ, ח"כ חיים אורון אמר: "נתניהו ושטייניץ מפריחים בלונים רבים, אבל מה שיתקיים הלכה למעשה הוא פגיעה קשה בשכבות החלשות בשל הקיצוץ הרוחבי הגדול בשירותים הממשלתיים וחיזוק השכבות החזקות באמצעות הורדת המסים השערורייתית. בניגוד למדינות אחרות בעולם, שם מוגדלים התקציבים לשירותים החברתיים, מוגדלת ההוצאה הממשלתית והמדינה לוקחת אחריות גדולה יותר לפרטיה. בישראל נתקלים מהלכים אלו בבלוק האידיאולוגי של ביבי ושטייניץ, בתמיכת ש"ס ומפלגת העבודה, שסיימו את מאבקן עם קבלת פירורים בהסכמים הקואליציוניים".

"תוכנית נטולת חזון, גיבוב של מילים ואוויר חם"

ח"כ אופיר פינס: "במקום תוכנית חירום אמיתית נתניהו ושטייניץ מציגים תוכנית נטולת חזון וגיבוב של מילים ואוויר חם. התוכנית היא זלזול באינטליגנציה של הציבור ומצג שווא של עשייה שנועד לזרות חול בעיני הציבור, המעסיקים והעובדים".

פינס הוסיף: "הממשלה הגדולה והבזבזנית בתולדות ישראל, עם 30 שרים ו-9 סגני שרים, מחליטה בחוצפתה לקצץ את תקציבי החינוך והבריאות ולהקפיא את השכר במשק. איפה הדוגמה האישית?"

חבר הכנסת יוחנן פלסנר (קדימה): "התוכנית ראויה יותר לכינוי 'תוכנית ההידרדרות והנסיגה'. לצד הצגת שלל גזירות ופגיעות בתחומים לאומיים חיוניים, בחר נתניהו להעדיף את הפוליטיקה על הכלכלה ולהעלות בעשרות אחוזים את תשלומי ההעברה לאברכים ולסקטורים לא יצרניים אחרים".

גם ראשי המגזר השלישי תקפו היום את התוכנית, לאחר שלא נכללו בה על אף שנתניהו נפגש איתם לאחרונה והבטיח לסייע לעמותות. "המגזר השלישי, שמעסיק יותר מ-370 אלף עובדים ומגלגל 80 מיליארד שקל, נשאר מחוץ לתוכנית", אמר היום ד"ר ירון סוקולוב, מנכ"ל מנהיגות אזרחית - ארגון הגג של העמותות. "נתניהו ושטייניץ לא עמדו באף אחת מההתחייבויות, לא להורדת מס שכר ולא להקמת קרן סיוע לעמותות. עבור העמותות זוהי תוכנית בלימה וריסוק ולא בלימה ותנופה", סיכם ד"ר סוקולוב.