אורי יוגב ימונה ליו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה - בתפקיד היה אמור להחזיק פרופ' טרכטנברג

כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", יוגב מייעץ לנתניהו בתחום הכלכלי אך אינו נושא במשרה רשמית, ומתוקף כך אינו נדרש לחתום על הסדר למניעת ניגוד עניינים ; ככל הנראה, מינויו של יוגב לתפקיד זה נועד לפתור את הבעיה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי למנות את איש העסקים ומקורבו, אורי יוגב, ליו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה. ביום ראשון תתבקש הממשלה לאשר את הקמת הוועדה שתייעץ למועצה הלאומית לכלכלה כמתחייב מהחלטת הממשלה בספטמבר 2006 - שמסיבות שונות לא יצאה אל הפועל - אולם נתניהו מבקש לשנות סעיף בהחלטה כך שהוועדה המייעצת תשמש גורם מייעץ גם לו, כשר לאסטרטגיה כלכלית, בנוסף להיותה גורם מייעץ למועצה המייעצת וכי בראש הוועדה יעמוד אחד מנציגי הציבור- ולא ראש המועצה הכלכלית, פרופ' מנואל טרכטנברג, כפי שתוכנן מלכתחילה.

בהצעת המחליטים שהעביר משרד ראש הממשלה לשרים נכתב כי נתניהו יהיה זה שימנה את יו"ר הוועדה המייעצת מקרב נציגי הציבור בוועדה.

כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", יוגב מייעץ לנתניהו בתחום הכלכלי אך אינו נושא במשרה רשמית, ומתוקף כך אינו נדרש לחתום על הסדר למניעת ניגוד עניינים. ככל הנראה, מינויו של יוגב לתפקיד זה נועד לפתור את הבעיה.

תפקידה של הוועדה המייעצת יהיה לסייע בתחומי פעילותה של המועצה הלאומית הכלכלית וכן תסייע בגיבוש המלצות מדיניות בנושאים שבטיפולה ויכהנו בוועדה כלכלנים בכירים שיתמנו בהתאם לכישוריהם ולנסיונם במיגזר הציבורי, במיגזר הפרטי ובאקדמיה. הוועדה המייצעת תמונה לאחר שהרכבה ודרכי עבודתה יתואמו עם היועץ המשפטי לממשלה.

בחוות דעת משפטית שנלווית להצעתו של נתניהו, כותבת היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שלומית ברנע-פרגו, בקביעת הרכב הוועדה המייעצת יש להבחין בין חברי וועדה שהם מומחים "שרצוי שיהיו נטולי עניין בהחלטה הצפוייה של הוועדה ובין נציגים של מיגזרים שונים". ברנע פרגו מגדירה מומחה לעניין זה כ"כל חבר בוועדה שאינו נציג מגזר ונבחן בגין כישוריו, השכלתו, נסיונו וכדומה". היועצת המשפטית קובעת כי "להבחנה זו משמעות משפטית שכן התייעצות עם נצגי של מיגזר מסויים מחייבת את בעל הסמכות להתייעץ עם נציגי המיגזרים העיקרים האחרים הנוגעים לדבר".

עוד כותבת היועץ המשפטית, כי משמעות נוספת להבחנה זו היא בהיבט של בחינות נגידו העניינים. "ככלל, שיתופו של בעל עניין אישי בקבלת החלטה מינהלית מהווה פגם חמור בהליך אף אם מדובר בעניין המשותף לקבוצה רחבה. על כן, יש להבטיח כי חבר וועדה מייעצת הממונה כמומחה יהיה נעדר כל עניין אישי בתוצאות עבודת הוועדה ויש לשקול בבוא העת האם יש מקום לקבוע הסדר למניעת ניגוד עניינים", נכתב. בנוסף, קובעת ברנע פרגו כי יש להימנע ממינוי של מומחים שלהם עשוי להיות עניין בהמלצות הוועדה .

טרם נתקבלה תגובת משרד ראש הממשלה וכן תגובתו של יוגב.