אי.בי.אי, רוטשילד ומור מובילות בין קרנות האג"ח

אם לשפוט לפי ארבעת החודשים שעברו מתחילת השנה, נראה כי ענף קרנות הנאמנות חזר לצמוח

אם לשפוט לפי ארבעת החודשים שעברו מתחילת השנה, נראה כי ענף קרנות הנאמנות חזר לצמוח. זאת לאחר שבשנת 2008 לבדה, הוא איבד קרוב לרבע מנכסיו, וחזר להיקף נכסים של פחות ממאה מיליארד שקל, עליו הוא עמד בשנת 2004.

הראלי בשווקים מאז תחילת השנה התבטא היטב בענף הקרנות, שצמח בתקופה זו ב-13.5 מיליארד שקל לסך של 111.6 מיליארד שקל. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי ענף הקרנות מושפע מאוד ממצב השווקים, ואם אלה יחזרו לרדת גם מגמת הצמיחה עלולה להתהפך במהרה.

רוב הצמיחה בענף מיוחסת ל-3 אפיקים בלבד. קרנות האג"ח מדינה, שרשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר, 5.4 מיליארד שקל, כאשר כ-4.5 מיליארד שקל מתוכם הם גיוסים, והשאר עליית ערך של איגרות החוב הצמודות. גם הקרנות השקליות צמחו בצורה מרשימה והוסיפו 5.2 מיליארד שקל לנכסיהן והן מהוות כיום את האפיק הגדול בענף, עם 32.2 מיליארד שקל.

גם שאר קרנות האג"ח, שהן בעיקרן קרנות אג"ח קונצרניות, רשמו צמיחה נאה, של 5 מיליארד שקל. ואולם, בניגוד לשני אפיקי האג"ח הממשלתיות, צמיחת האפיק הזה נובעת ברובה מעליית ערך הנכסים, ולא מגיוסים. מדד התל בונד 60, למשל, עלה בקרוב ל-12% מתחילת השנה.

נראה, אם כן, שלמרות התאוששותו של שוק האג"ח הקונצרניות, המשקיעים בענף הקרנות עדיין לא מזהים באפיק זה אלטרנטיבת השקעה ראויה לכספם. הם עדיין מעדיפים להסתתר באפיקים בטוחים יותר, כגון אג"ח מדינה, גם אם המחיר הוא תשואה נמוכה או אף אפסית. מעניין לראות כי בענף תעודות הסל המגמה היא שונה, כשאפיק תעודות האג"ח - המורכב ברובו מתעודות על מדדי התל בונד - גייס מתחילת השנה קרוב ל-800 מיליון שקל.

דירוג גלובס-מעלות מהווה כלי עזר לבחירת מנהל הקרן, והוא משקף פרמטרים חשובים ובעלי השפעה מכרעת, כמו איכות הניהול של מנהלי הקרנות. החודש, נתמקד באפיק קרנות האג"ח, הכולל קרנות אג"ח מדינה, קרנות אג"ח קונצרניות ואג"ח כללי, ונבחן מי מבין מנהלי הקרנות בולט בדירוגיו הטובים, ומי, מנגד, מדשדש למטה.

קרנות אי.בי.אי, רוטשילד ומור, מובילות את דירוג קרנות האג"ח, עם דירוג aa, הגבוה ביותר. קרנות אי.בי.אי, בניהול עודד גל, ממשיכות לשמור בעקביות על דירוגים גבוהים, במיוחד באפיקים הסולידיים בהם הן מתמחות. מבין הגופים הגדולים, זוכה מגדל שוקי הון לדירוג הגבוה ביותר - a. גם קרנות פסגות, בניהול רועי ורמוס, וקרנות הראל פיא בניהול סמי בבקוב, זוכות לדירוג a וכן לדירוג אינטראקטיבי של AA. את רשימת הגופים הגדולים סוגרות קרנות פריזמה עם דירוג bb.

מבין המנהלים הבינוניים בולטות, כאמור, קרנות אי.בי.אי בדירוג הגבוה ביותר, ואחריהן נמצאות ארבע חברות קרנות עם דירוג a: קרנות אלטשולר שחם, בניהול גילעד אלטשולר, הזוכות גם לדירוג אינטראקטיבי A; קרנות אנליסט, בניהול אלון אגושביץ, הזוכות גם הן לדירוג אינטראקטיבי A; קרנות דש, בניהול אסף אלדר; וקרנות מיטב, בניהול רונן זכריה. את רשימת המנהלים הבינוניים סוגרות קרנות גאון, עם דירוג bb ודירוג אינטראקטיבי של BBB.

מבין המנהלים הקטנים בולטות, כאמור, קרנות רוטשילד ומור, וקרנות תמיר פישמן ואלומות מדורגות בתחתית הרשימה עם bb.