מס עישון בישראל? סגן שר הבריאות מבקש מהאוצר להטיל מס של שקל אחד על כל חפיסת סיגריות שנמכרת

יעקב ליצמן: "בהיקף המכירות הנוכחי של הסיגריות, היטל כזה יוכל להוסיף לקופת המדינה למעלה מ-300 מיליון שקל" ; משרד הבריאות: "את הסכום ניתן לתעל לסדנאות גמילה מעישון ולהגברת המודעות של הציבור"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, פנה היום (ה') לשר האוצר, יובל שטייניץ, בבקשה להטיל מס של שקל אחד על כל חפיסת סיגריות שנמכרת בישראל.

"בהיקף המכירות הנוכחי של הסיגריות, היטל שכזה - אם וכאשר יוטל - יוכל להוסיף לקופת המדינה למעלה מ-300 מיליון שקל", נמסר ממשרד הבריאות בראשותו של ליצמן.

כן נמסר בהודעה, כי "את הסכום שיתווסף ניתן לתעל לסדנאות גמילה מעישון, להגברת המודעות של הציבור למניעת עישון וכן לסיוע רפואי לאוכלוסיה בשני העשירונים הנמוכים".

לצד התוספת הלא מבוטלת לקופת המדינה, ההצעה של ליצמן עשויה להפחית את שיעור המעשנים, בהיעדר כלים יעילים אחרים לעשות כן. בדומה לכך, החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים נועד להקל על הציבור ש"סובל" מהאוכלוסיה המעשנת.

נזכיר כי בנובמבר 2007 נכנס לתוקף התיקון לחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, אולם בעוד העיריות מפעילות גדודי פקחי חניה יעילים להחריד - כמעט ואין להן פקחים המופקדים על תחום העישון, ולמעשה החוק כמעט ולא נאכף.