סקירת רחובות "העצמאות", "הקוממיות", וה' באייר" בערי ישראל: איפה קיבלה העצמאות את הרחוב הכי נחשב ואיפה היא מגרדת מחירי רצפה?

דרך העצמאות בחיפה היא ציר ראשי של העיר התחתית ; ברחוב העצמאות בפ"ת מוכרים דירות 4 חדרים בבניינים הישנים ב-1-1.1 מיליון שקל, ודירות חדשות בכ-1.3 מיליון שקל ; אורכם של רחובות ה' באייר בחולון ובהרצליה כ-200 מטר

בסופו של דבר, אנחנו חיים בבתים שלנו וברחובות שלנו. כאשר בשנים האחרונות מדברים על כך שההתרגשות והשמחה הספונטניים בימי העצמאות "כבר לא מה שהיה פעם", וגם הציונות איננה מובנת מאליה - עדיין המקומות בהם אנחנו מסתובבים והשמות ששגורים על פינו מעצבים את התודעה שלנו ומלווים את מחשבתנו.

בארץ ובעולם מייחסים, כנראה בצדק, חשיבות לא מבוטלת להנצחה של אישים, אירועים וזיכרונות מחיי האומה. ערב יום העצמאות ה-61 של מדינת ישראל, יצאנו לבדוק כיצד הרשויות המקומיות מנציחות את ההכרזה על עצמאותנו והקמת המדינה. אילו מבין הערים דאגו להנציח ברחובותיהן את המאורע באחת משלושת שמות הרחובות הבאים: העצמאות (או עצמאות), ה' באייר, הקוממיות (או קוממיות), ומהן רמות המחירים באותם מקומות, מה שבוודאי מלמד על מרכזיותו וחשיבותו של הרחוב.

שלא במפתיע, מתברר שמדימונה, באר שבע ואשדוד בדרום ועד עכו וצפת בצפון, ערים רבות שמחו לקבוע את מאורע העצמאות על שלטי הרחוב, כאשר במקרים רבים מדובר בציר או אתר מרכזי ושוקק חיים בעיר. אך במקביל, ישנן ערים שלא רק שלא הקצו רחובות מרכזיים, אלא כלל לא מציינים זאת.

התוצאות המפתיעות מגלות שבבירת המדינה, ירושלים, לא מצויה אף אחת משלוש חלופות אלו (טעות היסטורית שלפחות לעת עתה אי אפשר כמובן להאשים בה את ראש העיר החדש), כמו גם למשל מודיעין, עיר צעירה ומתוכננת. בירושלים בחרו לציין את הקמת המדינה בגן העצמאות במיקום מרכזי ברחוב אגרון, ובניסיון לבסס את שמה העברי של שכונת טלביה היוקרתית, כשכונת קוממיות, מה שלא ממש צולח במבחן התוצאה.

מלשכת ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, נמסר בתגובה כי "בירושלים קיימים אתרי מורשת רבים וראש העיר עסוק בימים אלה בהעמקת החינוך לערכי המדינה והעיר. במסגרת זו אף מקדם ברקת בימים אלה יוזמה בשיתוף שר החינוך לסיור בירושלים של תלמידי בתי ספר יסודיים ותיכוניים בין השאר באתרים הקשורים לעצמאות מדינת ישראל. כל הצעה המגיעה לשולחנה של וועדת השמות העירונית תידון ברצינות הראויה". *

חיפה: דרך העצמאות

לפני שנים רבות עוד ישב חלק מדרך העצמאות שבעיר התחתית של חיפה בתוך הים, עד שיובש. מדובר בדרך בת קילומטר ורבע, מהנמל ועד ממגורות דגון והחיבור לשדרות בן גוריון, לאורך קו המים. מדובר ברחוב מסחרי עם מעט מאוד מגורים המוגדר כ"אחד הרחובות המפוספסים ביותר בחיפה". ובאשר למחירים - דירת 4 חדרים ממוצעת נמכרת ב-70-100 אלף דולר, אך מתווכים מציינים כי יש דירות שקפצו לאחרונה בעשרות אחוזים עד ל-600 אלף שקל. משרדים מושכרים ב-20-50 שקל למ"ר, למרות שלפעמים נסגרות עסקאות גם במחיר כפול. חנויות מושכרות ב-50-100 שקל למ"ר לחודש (ככל שהחנות קטנה יותר אז השטח יקר יותר).

חנויות הימאים למכירת סחורות זיכו בעבר את הרחוב בתואר ה"דיוטי פרי" של חיפה. האזור שוקק חיים ביום והיה ידוע כמרכז "פעילות לילית" של המקצוע העתיק בעולם.

בשנים האחרונות העירייה השקיעה בהקמת מנהרת תשתיות מתחת לדרך העצמאות וברחוב מתוכנן מסלול רכבת קלה. "קמפוס הנמל" אמור להביא סטודנטים להתגורר בין רחוב הנמל ודרך העצמאות, להעיר את העיר התחתית ולנצל את מבני האבן, אולם עדיין הרחוב רחוק ממימוש הפוטנציאל (אלי שמול, רימקס אישי, דרור אלוני, אנגלו-סכסון, לוי יצחק, יוסי פרץ, רשף נכסים חיפה).

נתניה: כיכר העצמאות

הרחוב ששמו יוחד בעיר היהלומים לציון הקמת המדינה הוא למעשה כיכר. דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר ללא מעלית ועם חניה נמכרה לאחרונה ברחוב ב-970 אלף שקל, אולם הרחוב בעיקר כולל נדל"ן מסחרי. מחיר שכירות חודשית לחנות קטנה בשטח של עד 40 מ"ר הוא 100-150 שקל למ"ר, עבור חנות גדולה מזו השכירות החודשית נעה בין 70-90 שקל למ"ר.

כיכר העצמאות מצויה בין קצהו המערבי של רחוב הרצל, הכניסה הראשית לעיר ההופך למדרחוב, ובין האמפיתיאטרון והים, מה שהופך את הכיכר לכיכר המרכזית של נתניה, ולמוקד השמחה וההתקהלות בעיר. המיקום הקרבה לים נחשבת כמובן לבעלת פוטנציאל ובנובמבר 2006 בוצעו באותו שבוע שתי עסקאות למגדלי יוקרה בכיכר: האחת של חפציבה (ז"ל) שרכשה שני דונם בכיכר עליה תכננה לבנות מגדל בן 20 קומות וטראס השקעות שרכשה למעלה משני דונם במערב הכיכר תמורת 6.5 מיליון דולר. רק שכרגע, התוכניות שבנו בעיקר על יהודים מחו"ל לא מקודמות.

פרט נוסף שהשפיע על האווירה והיזמות בכיכר הם שני הפיגועים הקשים במלונות מצפון ומדרום לכיכר בתחילת העשור, מלונות פארק וג'רמי, מה שהשפיע גם לתקופה ארוכה על חיי התיירות והמסחר בעיר (אמנון גל, אנגלו-סכסון - נתניה, לוי יצחק).

הרצליה: רחובות העצמאות, ה' באייר והקוממיות

הרצליה, העיר הקרויה על שמו של חוזה מדינת היהודים, הייתה העיר היחידה בה כל החלופות לשמות ה"עצמאות" נמצאו, עם 3 רחובות רלבנטיים - העצמאות, ה' באייר וקוממיות.

רחוב העצמאות - כ-1.5 ק"מ, רחוב ראשי במרכז הרצליה, מאולפני הרצליה במערב ועד דרך ירושלים במזרח. מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת כ-1.25 מיליון שקל, כאשר ברחוב מאות רבות של דירות אך רובן בבניינים ישנים בני 30-40 שנה ובני 3-5 קומות וללא מעלית, ובניינים חדשים בודדים גבוהים יותר. ברחוב ממוקמת התחנה המרכזית ובמקומה מתוכנן פרויקט מגורים עתידי.

רחוב ה' באייר, רחוב קטנטן בהרצליה הירוקה שבצפון העיר בן כ-200 מטר. ברחוב כ-100 דירות, כשדירת 4 חדרים ממוצעת נמכרת ב-1.5 מיליון שקל. לאחרונה התפרסם הבניין במספר 9 ברחוב, כאחד הבניינים הראשונים שבנייתם מסתיימת במסגרת תמ"א 38, התוכנית לחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה.

בנוסף, בצידו המערבי של כביש החוף (דרך תל אביב) ובמקביל לו, במזרחה של הרצליה פיתוח, נמתח רחוב הקוממיות (כ-250 מטר). ברחוב הקוממיות כ-40 קוטג'ים במחיר של 4-5 מיליון שקל, אולם עלותם אינה יקרה יחסית להרצליה פיתוח (אלי ימין, רשף נכסים - הרצליה, נורי יוסף אנגלו-סכסון - הרצליה, לוי יצחק).

בת ים: שדרות העצמאות ורחוב הקוממיות

לעיר שמחירי הנדל"ן בה נסקו בשנים האחרונות, שני רחובות המתייחסים להקמת המדינה לפני 61 שנה: שדרות העצמאות ורחוב הקוממיות.

שדרות העצמאות - שדרות רחבות וארוכות בני כ-1.2 ק"מ, עם שני נתיבי נסיעה נגדיים המופרדים בשטח ירוק, ולכן יש המכנים אותן "שדרות רוטשילד" של בת ים, מה עוד שהן מתעקלות בצורת האות נ' ומגיעות אל הים. דירת 4 חדרים בת 12 שנה בקרבת הים, בשטח של 100 מ"ר, תימכר ב-1.6 מיליון שקל בממוצע, לעומת דירה דומה בבניין בן 30 שנה שתימכר ב-1.2 מיליון שקל בממוצע. דירות מרוחקות יותר מהחוף, בבניינים בני 30 שנה, גם אם מרווחות יותר (115 מ"ר), יעלו רק כ-840 אלף שקל. מכיוון הכניסה לעיר רמת הבתים נמוכה יותר, אך ככל שמתקרבים לים הופך הרחוב להיות איכותי ויוקרתי יותר.

למרות הקרבה לים, יש מעט נדל"ן מסחרי ברחוב. הרחוב מאופיין בבתים למגורים, כשמרביתם בני 4-5 קומות בלבד. האוכלוסיה המאפיינת את הרחוב היא מעורבת עם יוצאי צפון אפריקה רבים שהגיעו לפני כ-40 שנה. באזור ליד הים יש גם דירות המגיעות ל-2.5 מיליון שקל ויותר. יש ביקוש רב לנכסים ליד הים, אך אין כמעט היצע. באחד הבניינים היוקרתיים בשדרה, ליד הים, מתגורר ראש העיר, שלומי לחיאני.

במפגש השדרות עם הים מצוי אחד מסמלי העיר: האמפיתיאטרון שהוקם בשנות ה-60 כאמפי פתוח, והפך לאמפיתיאטרון מקורה. שדרות העצמאות מסתיימות מול חוף הסלע המפורסם. בקצה המזרחי של השדרות ממוקמת כיכר המגינים עם האנדרטה למגיני העיר, הידועה בשם "המצבה".

ברחוב הקוממיות התוחם את דרום מערב בת ים אין פעילות והיצע נדל"ני רב, אך יש תוכניות עתידיות ובשנים האחרונות נבנו ונמכרו כשני שלישים מ-276 הדירות בפרויקט SEA PARK של חברת בוני התיכון, במפגש של רחוב הקוממיות עם דרך בן גוריון, בסמוך לטיילת החוף (צ'רלי (אברהם) ביטון, רימקס אקטיב - בת ים, לוי יצחק).

רעננה: רחובות הקוממיות והעצמאות

בקרית דוד רמז במרכז העיר ניצבים שני רחובות קטנים ושקטים - הקוממיות והעצמאות. רחוב הקוממיות- מאופיין בצידו המזרחי בבתים משותפים נמוכים ובצידו המערבי בוילות וקוטג'ים. מחיר דירת 4 חדרים ממוצעת 1.7-1.8 מיליון שקל והקוטג'ים נמכרים ב-800-950 אלף דולר. ברחוב הקצר (200 מטר) אין משרדים ושטחים מסחריים. כ-40% מאוכלוסיית הרחוב דתיים והיתר חילוניים.

רחוב העצמאות ממוקם דרומית לרחוב הקוממיות. הרחוב מאופיין בבתים פרטיים ווילות, ללא שטחים מסחריים. הרחוב (שאורכו 400 מטר) מחבר בין רחוב בורוכוב לרחוב קרן היסוד, הנחשבים לרחובות מרכזיים ברעננה. הרחוב הוותיק והשקט נחשב לאחד הרחובות הטובים בעיר עם רמת מחירים גבוהה מאוד ויציבה. הבתים ניצבים על מגרשים גדולים יחסית של חצי דונם ו-800 מ"ר, ושווי בית ברחוב כ-2.5-3 מיליון דולר ומגרשים נמכרים ב-2,500 דולר למ"ר (איתן יבנה - רשף נכסים - רעננה, ג'ו כהן, אנגלו-סכסון - רעננה).

ראשון לציון: רחובות ה' באייר והעצמאות

ברחוב העצמאות (שאורכו כק"מ) בשכונת נחלת יהודה הוותיקה בצפון-מזרח ראשל"צ, מצויים כיום בעיקר בתים פרטיים בודדים, במקטע קטן של מגורים של אוכלוסייה יהודית ותיקה. המחירים: דירת 4 חדרים ממוצעת עולה 1.2 מיליון שקל, דירות בבנייה המתוכננת יימכרו ב-1.3-1.4 מיליון שקל. רוב שטחו של הרחוב הוא חקלאי, אולם בעתיד הלא רחוק הוא יהפוך לאחד מאתרי הבנייה המרכזיים של אזור המרכז.

נחלת יהודה הוקמה כמושב לפני למעלה מ-90 שנה, ובשנת 1988 סופחה לעיר. העירייה ומינהל מקרקעי ישראל מקדמים באזור שתי תוכניות להרחבת השכונה עם כ-2,000 יח"ד בבנייה רוויה (9-12 קומות) ובצמודי קרקע, הן על קרקעות פרטיות והן על קרקע מינהל.

רחוב ה' באייר - רחוב באורך כק"מ בשכונת נווה ים החדשה במערב העיר. מחיר ממוצע של קוטג' 4 חדרים הוא 2.4 מיליון שקל ומעלה. דירת 4 חדרים באזור נמכרת סביב 1.2 מיליון שקל. כעת יש ברחוב בעיקר בנייה של קוטג'ים באזור חדש של וילות ובתים פרטיים מפוארים. בניינים שנבנו לפני מספר שנים כוללים כ-8 קומות, כשהפעילות המסחרית מתרכזת ב"עיר הקניונים", כמה מאות מטרים מערבה (שמעון הברקורן, רשף נכסים - ראשל"צ).

באר שבע: רחוב העצמאות

רחוב ראשי בעיר העתיקה של בירת הנגב מציין את עצמאותה של מדינת ישראל והוא כולל לא מעט שטחי ציבור, מוסדות ציבור ותרבות, כשלרחוב היסטוריה ארוכה עוד מימי טרום המדינה. הרחוב מאופיין בבניינים בני 3 קומות. בקרבת הרחוב גם בתים ערביים המאופיינים בשטח גדול ותקרות גבוהות, והביקוש לבתים אלו גבוה יחסית בשל ייחודם. בית ערבי 3-4 חדרים בשטח של 86-120 מ"ר יימכר ב-500-600 אלף שקל. נדל"ן מסחרי בשטח 1,300 מ"ר מוצע למכירה ב-2.5 מיליון שקל, וחנות להשכרה ב-25-35 שקל למ"ר.

אורכו של הרחוב כ-1.25 ק"מ, מדרך חברון במזרח ועד המפגש עם שדרות ירושלים ודרך המשחררים במערב, ליד בתי הקברות הנוצרי והבריטי (לחיילי הצבא הבריטי שלחמו בטורקים במלחמת העולם הראשונה). כמו כן ברחוב נמצאת אנדרטת הקומנדו הצרפתי - יחידה שכירה שפעלה במסגרת הלחימה באזור הנגב, בתקופת מלחמת העצמאות.

בעבר הרחוב היה ממותג גבוה מהיום, אולם חלקו סובל כיום מהזנחה וחלקו מסודר יותר. העירייה משקיעה כספים רבים על מנת לפתחו במטרה לעודד סטודנטים לבוא ולגור באזור, וגם ליהנות מהארנונה הנמוכה בו (אבי חיון, זכיין רימקס פלוס באר שבע, ויקטור חיימוביץ, זכיין אנגלו-סכסון באר שבע).

עכו: רחוב העצמאות

הרחוב מתפרש על 900 מטר בין דרך הארבעה במזרח ועד רחוב ההגנה במערב, על חוף הים התיכון. דירת 4 חדרים נעה מ-375-700 אלף שקל, בהתאם לגיל הבניין והמיקום. שכירות של חנויות ומסחר ב-25-30 דולר למ"ר בממוצע (מדובר בחנויות קטנות בד"כ של 30-40 מ"ר), יש מחסור בשטח משרדים ויש מעט כאלה הממוקמים בד"כ בקומת הקרקע של בנייני מגורים בשכירות חודשית של כ-700 דולר.

ברחוב תנועה ערה למדי ויש בו עירוב של בתים חדשים וישנים, כולל בתים ערביים מלפני קום המדינה. אולם ברחוב גם שטחים מסחריים רבים, עם חנויות וקופת חולים חדשה שתאוכלס בקרוב (2 קומות מעל קומת מסחר). הרחוב כולל לא מעט מוסדות ציבור כמו אודיטוריום, הדואר המרכזי, בית ההסתדרות, לשכת הבריאות, בי"ס וייצמן וגם אנדרטה לנופלים הממוקמת לצד עיריית עכו, שגבה פונה לרחוב העצמאות.

הבתים הישנים הם בתים פרטיים ובניינים נמוכים אולם קיימים בניינים חדשים יותר של 8 קומות ובמפגש עם דרך הארבעה מול התחנה המרכזית, קיים בניין מגורים של 14 קומות. אזור זה, הקטע המזרחי של הרחוב, היה עד לפני כ-20 שנה השוק העירוני של עכו. (יצחק דניאל, תיווך דניאל, לוי יצחק).

חולון: רחוב ה' באייר

רחוב ה' באייר ממוקם בשכונת עם, שנבנתה יחד ובסמוך לשכונת גרין. דירת 4 חדרים ממוצעת נמכרת ב-900 אלף שקל ונדל"ן מסחרי נמכר ב-1,500 דולר למ"ר ומושכר ב-15 דולר למ"ר לחודש.

מדובר ברחוב קטן בן פחות מ-200 מטר שמחבר בין שדרות קוגל ורחוב קפלן וחוצה את רחוב יצחק שדה. מדובר ברחוב שקט למדי, והוא מצוי, אולי כיאה לשמו, בסמוך ליד לבנים (תיאטרון חולון). בפינת הרחוב אנדרטה עליה חרוטה מגילת העצמאות. ברחוב יש בנייני מגורים ישנים בני 40 שנה ויותר, בד"כ בני 4 קומות, ובאזור אוכלוסיה ותיקה ומבוגרת ממייסדי חולון (יקים). הרחוב כולל גם מבנים מסחריים מעטים שכוללים חנויות שכונתיות קטנות. ברחוב יש בית מלאכה של חברת "המשקם" - המייצר מוצרי עזר לנכים וכן מרכז מסחרי קטן ומיושן שנבנה בסביבות שנות ה-60.

בתוך הרחוב נמצא גם מרכז של העירייה לטיפול בבני נוער ומתבגרים הזקוקים לשירותים פסיכולוגים ולעזרה סוציאלית. הביקוש היחסי לרחוב נובע גם ממיקומו האטרקטיבי בחלק הצפוני של חולון, בסמיכות ליציאות לתל אביב (דודי כהן, רימקס אביב - חולון, איציק מושקטל, אנגלו-סכסון - חולון).

פתח תקוה: רחוב העצמאות ו-ה' באייר

רחוב העצמאות נמתח בין כפר גנים ב' ו-ג', ובהמשך דרומית לשכונת נווה עוז. דירות 4 חדרים בבניינים הישנים נמכרות ב-1-1.1 מיליון שקל, ובדירות החדשות בכ-1.3 מיליון שקל.

הרחוב הותיק מתרחב מערבה בשנים האחרונות, וכיאה למיקומו נמכרו בו מספר הדירות החדשות הגדול ביותר ב-2008. אורכו של הרחוב כ-2.5 ק"מ, העובר בכפר גנים ב', בת גנים, צפונית לכפר גנים ג', ודרום שכונת נווה עוז, עד התחברותו לדרך יצחק רבין. הבניינים באזור כפר גנים ג' הם בני 2-3 שנים ובנייה רוויה גבוהה יותר, ובחלק של כפר גנים ב' בני כ-20 שנה עם צמודי קרקע ובניינים משותפים נמוכים. הרחוב משמש למגורים בלבד.

הרחוב מצוי ללא ספק בתוך השכונה המבוקשת ביותר בעיר, ונגיש מאוד לכביש מכבית, לתל אביב, רמת גן וקרית אונו וכן לכביש 6, ונהנה מנגישות רבה למרכזים המסחריים באזור, אך משלם על כך בעובדת היותו רועש יותר מהרחובות הסמוכים. גם העובדה שתוואי הרכבת הקלה עתיד לעבור בתחום הרחוב מקוממת את התושבים ומורידה את האטרקטיביות שלו באופן יחסי. עם זאת, מחירי הדירות ברחוב רושמים עליות גבוהות בשנים האחרונות והרבה פרויקטים נבנים ברחוב ובסביבתו ע"י יזמים שונים.

בפתח תקוה מצוי גם רחוב ה' באייר הקצר (300 מטר) בשכונת עין גנים (אנגלו-סכסון - פתח תקוה, לוי יצחק).

חדרה: רחובות ה' באייר והעצמאות

רחוב העצמאות ממוקם בשכונת בית אליעזר הוותיקה והיוקרתית יחסית במזרח העיר, ומחיר ממוצע לבית ישן בשטח בנוי של 60-100 מ"ר על מגרש של דונם עד דונם ורבע הוא כ-1.1 מיליון שקל, כאשר לאחרונה נמכר בית 2.5 חדרים על חצי דונם ב-775 אלף שקל, ובית של 200 מ"ר בנוי על דונם ב-1.4 מיליון שקל. רחוב העצמאות כולל בעיקר בתים ישנים על מגרשים בשטח של דונם עד דונם רבע, שמצויים על אדמות מינהל.

השכונה היא בת 50-60 שנה, ורחוב העצמאות המנומנם (שאורכו קילומטר) מצוי בחלק הוותיק של השכונה והוא עצמו אחד הרחובות הוותיקים ביותר בחדרה, כמעט ללא פעילות נדל"נית למעט מכירת מגרשים ובתים מדי פעם, ואין בו כמעט בתים חדשים.

רחוב ה' באייר, כ-500 מטר בגבעת אולגה במערב חדרה, כולל בתים פרטיים ישנים וכן בניינים משותפים בני שתי קומות. דירת 4 חדרים בשטח 100 מ"ר בקומה שנייה נמכרת ב-600 אלף שקל (אנגלו-סכסון - חדרה, לוי יצחק).