מלכת הסחורות

במקום להשקיע ישירות בנפט, עדיף לרכוש מניות חברות נפט וסחורות החשופות לסין

למרות הנימה האופטימית והראלי האחרון בשווקים הפיננסים, המשבר הפיננסי רחוק מלהסתיים. אך לאלה המתפתים בכל זאת להיכנס לשוק, עדיף אולי להיחשף לסחורות - רכיב בכלכלה שנמצא בקיפאון כבר זמן מה, אך לטווח הארוך נראה כהשקעה כדאית ביותר.

בשבוע שעבר מחיר הנפט עלה בחדות והתקרב לרף 60 הדולר, כפי שניתן לראות בגרף לדהלן, באדיבות אי.די.בי. זאת אחרי שביולי אשתקד, החוזים העתידיים על הנפט זינקו לרמת שיא של 147.27 דולר לחבית, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

נפט תחילת מאי

הנפט נסחר כבר תקופה ארוכה סביב רמה של 50 דולר לחבית - רמה נמוכה לכל הדעות, ונראה כי לטווח הארוך, שווה להיחשף לזהב השחור, כפי שניתן לראות בגרף הנ"ל, באדיבות אי.בי.איי ו-FutureSource.

נפט 5 שנים

אך כאשר חברי קרטל אופ"ק מזהירים מפני התנודתיות וחוסר היציבות במסחר בנפט, ולאחר שבשנה שעברה, הוועדה האמריקנית למסחר בחוזים עתידיים, פתחה בחקירה כדי לבדוק האם מחירי הנפט הגיעו למחירי שיא כתוצאה ממניפולציות, נראה כי חשיפה ישירה למסחר בחוזים עתידיים על הנפט הינה מסוכנת מדי.


במקום זאת, עדיף אולי להשקיע בחברות נפט וחומרי גלם גדולות, החשופות לתוכנית התמריצים של ממשלת סין, הנאמדת ב-586 מיליארד דולר ואשר הודות למבנה השלטוני של סין, מיושמת במהירות וביעילות רבה. תוכנית התמריצים הסינית נועדה להגדיל את ההשקעה בתשתיות, סביבה, אנרגיה, חינוך ובריאות. חברות שישתתפו בתוכניות השונות של הממשלה הסינית, יזכו ברווחים ניכרים.


הנימה האופטימית של קברניטי הכלכלה העולמית, וסימנים מסוימים להתאוששות הכלכלה הריאלית (בעיקר בסין), מצביעים על עלייה במחיר הנפט, במקביל לעלייה בשווקים הפיננסים. גם אם יהיה תיקון משמעותי של השווקים הפיננסים ברחבי הגלובוס, דומה כי לטווח הארוך, כדאי להשקיע בנפט, ועדיף דרך חברות גדולות ויציבות, החשופות בין השאר לשוק הסיני.


סין היא אכן מלכת הסחורות

ענקית הנפט הסינית, סינופק , צופה כי הביקוש לתוצרי נפט בסין יגדל בשנת 2009 בטווח של 4.8% עד 5.6%, וזאת על סמך יעד צמיחה אפשרי של 8% בשנה.

על פי נתונים שפרסמה סינופק, בשנת 2008 הביקוש לתוצרי נפט בסין גדל ב-11.9%, במונחים שנתיים, לכדי 215 מיליון טון. ברבעון הראשון של 2009, ירד הביקוש למוצרים ב-8.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במונחים חודשיים, הביקוש ירד ב-16.5% בינואר, ב-8.1% בפברואר וב-2.7% בלבד במארס. מכך ניתן להסיק כי חבילת התמריצים של סין חודרת בהדרגה לכלכלה הריאלית וממתנת את הירידה בביקושים למוצרי נפט.

ברבעון הראשון של השנה נרשמה עליה בייבוא חומרי גלם לסין, דוגמת ברזל (שיא בייבוא במארס האחרון) ונחושת (עליה של 57% ביבוא). בנוסף, במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בסין 2.68 מיליון כלי רכב - שיעור המכירות הגבוה בעולם בתקופה המדוברת.


מבין חברות הנפט והכרייה הגדולות, אציין את סנוק , פטרוצ'יינה , סינופק , ריו טינטו ו-BHP ביליטון (שתי החברות האחרונות הינן מערביות, אך הן חשופות במידה רבה לשוק הסיני, ונחשבות לחברות מובילות בתחום הברזל והפלדה).