קרייגליסט, האתר שהתחיל כשירות מודעות צנוע, חשוד שהפך לזירת רצח

ג'ים בוקמסטר, מנכ"ל קרייגליסט, דחה תחילה את הקביעה כי האתר שלו מציע "מודעות מין", אך הודה בבלוג שלו כי "קרייגליסט צריכה לעשות יותר" כדי למנוע פעילות לא חוקית באתר

כשמריסה החליטה לעבור מעבודה כאחות רפואית לזנות, היא פרסמה מודעה בקרייגליסט. ידידים אמרו לה שהיא תוכל לעשות הרבה כסף רק מפרסום באתר זה.

אבל אחרי רצח של אשה שפרסמה שירותים אירוטיים בקרייגליסט, מאריסה מרגישה שהיא נושאת עליה פצצת זמן. זוהי תזכורת למהפך שעבר האתר שהוקם ב-1995 כאימייל צנוע של כמה חברים בסן-פרנסיסקו, והפך לתופעה עולמית שנקשרת לסקס לא חוקי ולרצח.

משפטנים אומרים שהמעקב המתהדק של הרשויות אחרי מה שמתנהל בקרייגליסט עשוי להוביל לשינויים גדולים בשיטת העבודה של הבזאר המקוון בן ה-14, שמרכז יותר מ-20 מיליון דפי צפייה בחודש ב-50 מדינות עם צוות של 28 עובדים בלבד.

הרצח ב-14 באפריל של המסג'יסטית ג'וליסה בריסמן, בת ה-26, שנחבטה בראשה ונורתה שלוש פעמים, הוא הפשע הנורא האחרון שנקשר לקרייגליסט. פיליפ מרקוף, סטודנט לרפואה בן 23 מבוסטון, הואשם בהריגת בריסמן, וכן בתקיפת אשה בת 29 שפרסמה שירותי מין בקרייגליסט באזור בוסטון 4 ימים לפני כן. מרקוף, שמכונה "הרוצח מקרייגליסט", מוחזק בתא מבודד תחת מעקב, מחשש שינסה לשים קץ לחייו.

הרצח הזה בא אחרי רצח של ג'ורג' וובר, עיתונאי מניו-יורק, שנדקר למוות במארס לאחר שהגיב למודעה שפורסמה בקרייגליסט. בתחילת אפריל ניתן גזר-דינו של מייקל אנדרסון, ממינסוטה שהרג בחורה, שהגיבה למודעת שמרטפות שפרסם בקרייגליסט. גם הוא כונה "רוצח קרייגליסט".

"יש תחום חדש בתחום המשפטי, שהוא החבות המשפטית של תקשורת מקוונת והשאלה של כמה חבות אנחנו צריכים לייחס לחברות שמארחות מידע שאנשים מעלים לאינטרנט", אומר ג'ון פלפריי, פרופסור למשפטים באוניברסיטת הרווארד. "אנו זקוקים לאיזון בין תמיכה בעסקים מקוונים ובחדשנות ובין השגת ביטחון לילדים ולמשתמשים אחרים באתרים כמו קרייגליסט".

ביחד עם המודעות בחינם - מדירות עד ריהוט, מקומות עבודה וכלי רכב - Craigslist.org מספק גם את מבחר מודעות שירותי המין המגוון והשנוי במחלוקת מהגדולים בארה"ב. האתר הוא בבעלות חלקית של אי-ביי, שרכשה 25% ממנו ב-2004.

ג'ים בוקמסטר, מנכ"ל קרייגליסט, דחה תחילה את הקביעה שהאתר שלו מציע "מודעות מין", אך הודה בבלוג שהעלה לאתר ביום ד' שעבר, שבו כתב ש"קרייגליסט צריכה לעשות יותר" כדי למנוע פעילות לא חוקית באתר.

בקרייגליסט הסכימו בנובמבר לגבות עבור פרסום מודעות ארוטיות תשלום של כ-10 דולר בכרטיס אשראי, ולחייב למסור מספר טלפון, כדי שניתן יהיה להתחקות אחר פעילות לא חוקית. אך מומחים למדעי המחשב מטילים ספק ביכולת אתרים כמו קרייגליסט לפקח על מלוא התוכן שמתפרסם בהם.