מידרוג הורידה את דירוג האשראי של כלכלית ירושלים ושל מבני תעשיה ל-"A2"

אופק הדירוג של כלכלית ירושלים ירד ל"שלילי" ; האנליסט אמיר ארד: "תחזית תזרים המזומנים של החברה שהוצגה למידרוג מראה יכולת שירות חוב טובה לשנים 2009 ו-2010"

חברת דירוג האשראי מידרוג מורידה היום את דירוג האשראי לשתי חברות הנדל"ן שבשליטת איש העסקים אליעזר פישמן, כלכלית ירושלים ומבני תעשיה . הדירוג של כלכלית ירושלים הופחת בדרגה אחת, ל-"A2" מ-"A1" והוא כעת עומד על מדרגת החמישית הדירוג מלמעלה - דירוג ברמת השקעה המסווגת כ"בינונית-גבוהה". גם הדירוג של מבני תעשיה הופחת לרמה זו, אך כאן מדובר בהורדת דירוג של 2 דרגות - מ-"Aa3".

אופק הדירוג שניתן לכלכלית ירושלים הוא שלילי, בעוד האופק של מבני תעשיה יציב. לכלכלית ירושלים 6 סדרות אג"ח מדורגות (ג'-ח'),כשלמעט האחרונה, כולן צמודות למדד המחירים לצרכן ונושאות ריבית בשיעור שנתי של 4.5%-5.5%. הסדרה האחרונה אינה צמודה, ונושאת ריבית בשיעור 7.5% לשנה. יתרתן המשוערכת (כולל הצמדה) היא 2.59 מיליארד שקל, נכון לסוף דצמבר.

למבני תעשיה 9 סדרות אג"ח במחזור (ד'-י"ב) וגם כאן מרביתן תצמודות למדד, למעט סדרה ה' הצמודה לשער האירו (בריבית 4.7%) וסדרה י' שאינה צמודה (בריבית שנתית של 6.5%). שאר הסדרות נושאות ריבית של 3.75%-5.5%. היתרה המשוערכת במקרה זה מסתכמת ב-3.42 מיליארד שקל.

מידרוג מנמקת את הורדת הדירוג ואופק הדירוג של כלכלית ירושלים ב"גריעה משמעותית ביחסי האיתנות וביחס ההון העצמי למאזן של החברה באופן אשר אינו משקף, להערכת מידרוג, את דירוגה הנוכחי של החברה". הדברים אמורים בעיקר ביחס לירידה בשווי של החברה הבת מירלנד פיתוח (שמניותיה נסחרות בבורסה המשנית בלונדון) והרעה בפעילות החברות המוחזקות הפרטיות, סוויטלנד ומונדון. אלו דורשות, לדעת מידרוג, תמיכה כספית, והיעדר תזרים מהשקעות אלו בעתיד הקרוב צפוי להתבטא ביחסי הכיסוי של החברה.

מבני תעשיה היא החברה הבת של כלכלית ירושלים, והורדת הדירוג שלה צפויה להקטין את היקף הדיבידנד המחולק, לדעת חברת הדירוג. עם זאת, מציין האנליסט אמיר ארד כי "תחזית תזרים המזומנים של החברה שהוצגה למידרוג מראה יכולת שירות חוב טובה לשנים 2009 ו-2010; במסגרת התחזית צופה החברה היקף השקעות מצומצם במקביל למימון מחדש של מספר קטן של נכסים בשיעור מינוף של כ-50%-60% בלבד".

הנימוקים להורדת הדירוג אצל מבני תעשיה הם דומים. בהודעת הדירוג של ארד הוא מציין כי חלה ירידה בשוויים ההוגם של הנדל"ן המוחזקים על-ידי החברה במקביל לעלייה בהיקף החוב הכספי וקיטון בסעיף ההון העצמי - אשר "החזיר את החברה למצבה בשנים 2004/5". כן מציין האנליסט גריעה ביחסי האיתנות, בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת (FFO) במקביל לעלייה בחוב הפיננסי - וכתוצאה מכך, הרעה ביחס הכיסוי של החברה.

; אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".