הסכסוך בין חיפה כימיקלים למפעלי ים המלח עובר לבדיקת הממונה על ההגבלים העסקיים

כך נודע ל"גלובס". כמו כן התמ"ת הודיע כי יבדוק גם הוא את סוגיית מחירי האשלג

הסכסוך המתוקשר בין מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל לחיפה כימיקלים עובר למישור הרגולטורי. שני הצדדים לסכסוך פנו אל הממונה על ההגבלים העסקיים, ובמסגרת מכתב ששלחו ביום שישי אל נתניהו ושורה של שרים, פנו חיפה כימיקלים גם אל התמ"ת. בנימין (פואד) בן-אליעזר, החל בעקבות זאת לבדוק את נושא מחירי האשלג, ול"גלובס" נודע, כי גם הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, תתחיל לבדוק את הנושא. קן סירבה להשיב בעניין זה לשאלות "גלובס".

נזכיר את השתלשלות הדברים: מתחילת השבוע שעבר השביתה חיפה כימיקלים את קווי הייצור במפעליה שבחיפה ובמישור רותם, בטענה שמחירי האשלג שדורשת כי"ל גבוהים עד כדי הפסד. למרות שחיפה כימיקלים משתמשת בעובדים כבקלף מיקוח, מגבה ועד עובדי החברה את הטענות, ואתמול (א') אף הפגינו עובדי חיפה כימיקלים נגד מפעלי ים המלח. העובדים נשאו שלטים עם כתובות בנוסח: "אנחנו לא חלק מהשקשוקה של משפחת עופר", "ככה זה כשהמדינה של אבא שלך", וחילקו שקשוקה לכל עובר ושב.

מנכ"ל חיפה כימיקלים לא משאיר את החזית רק לעובדים, ובסוף השבוע שלח מכתב לנתניהו ולשורה של שרים, ובהם כאמור שר התמ"ת, על-מנת שיכפו על כי"ל להוריד את מחיר האשלג.

מפעלי ים המלח שלחו מכתב נגדי לרה"מ ולשורת השרים ובו טענו שהרגולטור הוא שצריך להתערב, וכי הם יזמו פנייה בעניין זה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, אך שלממשלה אסור להתערב בעניין כזה. "עם פרוץ הידיעות המגמתיות של חיפה כימיקלים באמצעי התקשורת פנתה מפעלי ים המלח, מיוזמתה, לרשות ההגבלים העסקיים, הסבירה באופן כללי את אופן תמחור האשלג לחיפה כימיקלים וביקשה מהרשות להפעיל את שיקול דעתה ולבדוק את העניין תוך שיתוף פעולה מלא... כמו כן פתוחה הדרך בפני חיפה כימיקלים לפנות למערכת הפיקוח על המחירים במשרד התמ"ת ולבקש ממנה שתלמד את הנושא ושתפעל כמתחייב מהמסקנות שתסיק", צוין במכתב של מפעלי ים המלח.

עוד טענו, כי חיפה כימיקלים היא בכלל חברה בבעלות זרה, המבקשת למעשה שהציבור הרחב בישראל (שמושקע בחברה האם של מפעלי ים המלח, כי"ל, באמצעות קרנות פנסיה וקופות גמל) יסבסד את העלויות לבעלים הפרטיים והזרים של חיפה כימיקלים.

רווח של רבע מיליארד שקל

מנכ"ל מפעלי ים המלח, דני חן, אמר ל"גלובס" כי עד כה חיפה כימיקלים ידעה ליהנות מהנוסחה שעל פיה רכשה ממפעלי ים המלח אשלג במשך עשרות שנים. הנוסחה התבססה על מחיר הייצוא של מפעלי ים המלח, ולפיה מחיר המכירה לחיפה כימיקלים זהה לרף התחתון של מחיר הייצוא של מפעלי ים המלח, ובלי כל הנגזרות (היטלים שונים הקשורים לייצוא). מכיוון שהמחירים מתעדכנים אחת לכמה חודשים, יצא אף שחיפה כימיקלים שילמה תמיד לפי מחירי השנה הקודמת, שבדרך-כלל נמוכים יותר.

"כל זמן שזה היה המצב לא נשמעה כל תלונה", אמר חן, "וכתוצאה מהפער הזה בין מחירי השוק למחירים שקיבלה חיפה כימיקלים, היא רשמה לעצמה ב-2008 רווח של רבע מיליארד שקל".

לדבריו, "בחיפה כימיקלים ידעו שבמחצית הראשונה של 2009 הם ישלמו מחיר גבוה יותר, והודענו להם מראש שישמרו כסף".

; איך הם הגיבו להעלאת המחיר אז?

חן: "כשיידענו אותם לא קרה כלום. הגיעה שנת 2009 המשברית, ולכולם קשה. מפעלי ים המלח ניצבת בפני אותם קשיי שוק כמו כולם, אבל החליטה להמשיך ולייצר, ולבנות מלאי. גם אנחנו יכולנו להגיד 'אנחנו לא צריכים את המלאי האדיר הזה, בואו נשלח עובדים הביתה'. אבל הנהלת החברה החליטה להמשיך לייצר ולהכניס את היד עמוק אל הכיס. והמלאי הזה שמייללים ששוכב פה, עלה סכומי עתק שבעל הבית התחייב בשבילם".

"ומה קרה אצל חיפה כימיקלים? - היא נהנתה מעליות שוק הדשנים ומכרה במחירי עתק, אבל הם נכנסו ל-2009 במלאי גדול. הם כבר מתחילת השנה לא מייצרים, למרות שהם מציגים תמונה כאילו רק השבוע הם סגרו את המפעל. רוב הזמן מתחילת השנה הם לא עבדו".

"אחרי פסח הם החליטו שבגלל שהם רוצים לשמור על תזרים המזומנים שלהם, ולא רוצים להכניס את היד לכיס, הם מוכרים את המלאים שיש להם, והם מנצלים את הזמן מולנו ומול העובדים שלהם למו"מ אגרסיבי, ציני ופופוליסטי".

נציין, כי מפעלי ים המלח היא חברה בת של כי"ל, המנוהלת על-ידי עקיבא מוזס. בחיפה כימיקלים טוענים שמוזס הוא הכתובת ושהוא מי שצריך לתת תשובות.

; פנית בהצעה לעובדי חיפה כימיקלים שידברו איתך והם סירבו. לטענתם הם מוכנים לדבר רק עם עקיבא מוזס.

"איזה מן דבר זה, ואם עקיבא מוזס יגיד להם לא הם ילכו לניר גלעד? אני מנכ"ל ים המלח ואני סוגר את ההסכמים. וחוץ מזה, העובדים סירבו לדבר איתי כי הנהלת החברה שלהם לא אישרה להם לבוא. אולי הם פוחדים שהעובדים שלהם ישמעו את האמת", סיכם חן.

נציין, כי נדב שחר, מנכ"ל חיפה כימיקלים, סירב להשיב לשאלות "גלובס", למרות פניות חוזרות ונשנות.