סקר התעשיינים: גם הרבעון השני צפוי להיות קשה אך הנסיגה בתעשייה תתמתן

זאת, לאחר נסיגה של 45% ברבעון הראשון, שהיה הקשה ביותר לתעשייה ב-30 שנים האחרונות: יותר מ-50% פיטרו עובדים ו-61% דיווחו על ירידה בייצוא

לאחר שהרבעון הראשון של 2009 היה הקשה ביותר לתעשייה זה יותר מ-30 שנה, ברבעון השני צפויה להימשך הנסיגה בתפוקת התעשייה, במכירות לשוק המקומי, בייצוא, בפיטורי עובדים ובהשקעות אך בקצב מתון יותר. כך עולה מסקר הציפיות של התאחדות התעשיינים שנערך בקרב 186 חברות תעשייתיות.

תחזיות התעשיינים לרבעון השני של השנה מצביעות על מאזן נטו שלילי של 28% בתפוקת התעשייה, כש-55% מהתעשיינים צופים ירידה בתפוקה לעומת 19% שצופים גידול בתפוקה. מבין האחרונים, הרוב המכריע צופה גידול קל בלבד.

התמתנות קלה ביותר צפויה גם בקצב פיטורי העובדים מהתעשייה ברבעון השני. 49% צופים פיטורי עובדים לעומת 7% בלבד שצופים גידול קל במצבת העובדים. התמתנות צפויה גם בעוצמת הנסיגה במכירות לשוק המקומי - 62% מהתעשיינים צופים ירידה במכירות המקומיות, לעומת 15.5% שצופים עלייה, מרביתם עלייה קלה.

עוד צופים התעשיינים המשך נסיגה בהשקעות התעשייה ברבעון השני של השנה תוך התמתנות מסוימת בעוצמת הירידה - 40% מהתעשיינים צופים נסיגה בהשקעות לעומת 8% בלבד שצופים עלייה.

הציפיות קדימה בהחלט עגומות, אבל הן נרשמות לאחר רבעון קשה במיוחד שבו העמיקה הנסיגה בתפוקת התעשייה; 70% מהתעשיינים דיווחו על ירידה בתפוקתם לעומת 13.5% בלבד שרשמו גידול, מרביתם גידול קל. בהתאחדות מציינים, כי נסיגה כה חדה בתפוקת התעשייה - בשיעור של 45% - לא דווחה זה למעלה משלושה עשורים.

הואץ קצב פיטורי העובדים

בהתאם לציפיות הואץ בתחילת 2009 משמעותית קצב פיטורי העובדים בתעשייה. יותר ממחצית מהתעשיינים דיווחו על פיטורי עובדים, לעומת 4% בלבד שדיווחו על קליטה מתונה. זה 30 שנה, מאז הרבעון הראשון של 1980 לא דווח במסגרת הסקר על פיטורי עובדים בעוצמה כה חזקה.

כמו כן, נמשכה בתחילת 2009 השחיקה ברווחיות הייצוא תוך התמתנות נוספת בעוצמתה. מאזן נטו שלילי של 19% נרשם ברבעון הראשון של 2009. 47% מהיצואנים שהשיבו לסקר דיווחו על שחיקה ברווחיות (מהם 17% דיווחו על שחיקה ניכרת), לעומת 24% שדיווחו על עלייה ברווחיות, מרביתם עלייה קלה.

כן מדווחים התעשיינים בסקר על קושי בשמירה על מסגרת האשראי הקיימת ברבעון הראשון של 2009. 47% מהתעשיינים דיווחו על קושי, מתוכם 11% דיווחו על קושי ניכר, לעומת 38% שדיווחו כי אין כלל קושי. 47% מהתעשיינים דיווחו, כי בתחילת 2009 נתקלו בקושי לקבל אשראי חדש - 24% מתוכם דיווחו על קושי ניכר לעומת 19.5% שטענו כי לא נתקלו בקושי בקבלת אשראי חדש.