מגזין G: ג'וני סבג, יועצו לשעבר של שאול מופז שהורשע במעשה מגונה, יוכל לעבוד במגזר הציבורי גם אחרי הרשעתו

מעקב: לטענת אביהן של הבנות המוטרדות, הובטח לו כי סבג לא יחזור לשירות הציבורי

בשבוע שעבר נחשף כאן דבר מינויו של ג'וני סבג, יועצו לשעבר של שאול מופז, שהורשע במעשה מגונה ובהטרדות מיניות של 3 אחיותיה של חברתו לחיים, לתפקיד עוזר מנכ"ל חברת נמלי ישראל. כפי שפורסם, השופטים שהרשיעו אותו אמנם נימקו את החלטתם לקבל את הסדר הטיעון המקל בכך שסבג "לא יוכל להמשיך לשרת בשירות המדינה" - אך למעשה, אין כל מניעה בפניו מלחזור לשירות המדינה או לחברה ממשלתית כמו נמלי ישראל (שאינה נחשבת ל"שירות המדינה").

אביהן של הנערות שאותן הטריד סבג קרא ב-G על המינוי, וזעם. "הפרקליטה שניהלה את התיק מטעם המדינה", הוא אומר השבוע, "הסבירה לנו שבהטרדה מינית אין קלון, ושהיא תתעקש על הרשעה במעשה מגונה, שזו עברה שבמהותה נושאת קלון, ואז הוא לא יוכל לעבוד יותר בשירות הציבורי. מבחינתנו זו הייתה נחמא פורתא. הסכמתי, כי רצינו לחסוך את עוגמת הנפש מבתי הגדולה (חברתו של סבג, א' ר'), שתצטרך להעיד נגד אחיותיה".

בפסק הדין נכתב כי אחד הנימוקים שהשמיעה הפרקליטות כדי להצדיק את הסדר הטיעון היה: "פיטוריו ממקום עבודתו בשירות המדינה, שם לא יוכל להמשיך לעבוד שוב בשל הרשעתו".

לדברי האב, מאז הפרשה נותק הקשר בין המשפחה לבין הבת הגדולה, למעט קשר מועט בינו לבינה. "לפני שגזרו את דינו ונחתמה עסקת הטיעון", הוא מספר, "ג'וני שלח את הבת הגדולה אלינו הביתה, והיא הגיעה כולה בוכייה. היא אמרה, 'תשאירו רק עבירה אחת - אל תלכו עם הקלון, כי אז אני אהיה ענייה. כי ממה הוא יפרנס אותי? אני מתכוונת להתחתן איתו ולהביא איתו ילדים'. אמרתי לה, 'אל"ף, עסקת הטיעון היא לא בשליטתנו - הפרקליטות מחליטה. בי"ת, בקשתך בכלל לא לגיטימית. את באה לבקש ממני לחוס על בן אדם שהרס לי את הבית? שנגע לי ב-3 בנות? לא יקום ולא יהיה'".

אלא שכאמור, סבג יכול לעבוד היכן שירצה גם לאחר ההרשעה במעשה המגונה. לפני חודשים אחדים נודע לאב כי סבג משמש כיועץ למופז בפריימריז מול לבני, אבל מאחר שזה היה במסגרת ייעוץ חיצוני, הוא לא התלונן. "פה", הוא מדגיש, "זה פר-אקסלנס שירות ציבורי. אני לא מבין, קשרים עם מופז מקדמים הכול? אם הייתי יודע שזה ככה, לא הייתי מסכים שילכו לעסקת טיעון. הייתי נלחם כדי שהוא ייכנס בפנים וירצה את עונשו. זו לא ענישה". בנותיו שסבלו מסבג, אומר האב, "מאוד כעסו" כשקראו על המינוי.

אגב, לאחר שהודה בביצוע העבירות ולפני מתן גזר הדין, באוקטובר 2007, העניק סבג ראיון למקומון "זמן תל-אביב", ואמר כי המערכת אילצה אותו להודות בעבירות אף שמדובר בעלילה: "הודיתי כי לא יכולתי עוד. לא עשיתי שום דבר, ואני חף מפשע". למרות זאת, חודשיים אחר כך ניתן גזר הדין, כשסנגורו מסביר אחרת: "יש לראות בהודיית הנאשם מתן ביטוי ללקיחת אחריות והפנמת העבירות".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "כתב האישום שהוגש נגד סבג הוגש שלא במסגרת עבודתו כעובד ציבור, ולפיכך לא היה מקום שבית המשפט ידון בשאלת הקלון. כפי שהוסבר להורי המתלוננות, ההרשעה הנה כתם בר השלכות להמשך מילוי תפקידים בשירות המדינה, במיוחד נוכח פיטוריו של סבג משירות המדינה על רקע המעשים המיניים שבהם הואשם והורשע. בגזר הדין קבע בית המשפט שמאחר שסבג הורשע, הוא לא יוכל להיות מועסק בשירות המדינה. סבג לא הועסק בשירות המדינה כי אם על-ידי רשות הנמלים והרכבות, השייכת לרשות החברות הממשלתיות".