לה דולצ'ה ויטה - מבחן דרכים לאאודי A5 קבריו החדשה

ה-A5 קבריו תגיע השנה לארץ ככל הנראה בהזמנה אישית בלבד ; למרות שהחוויה האסטטית היא תכלית קיומה, לא זנחו מתכנניה את הערך המוסף הדינמי שמצליח לשמור על תחושה קשיחה ואתלטית

בסוף השבוע האחרון צבאו מאות אנשים על ביתן 11 בנמל תל-אביב, בו קיימה חברת צ'מפיון את אחד ממבצעי המכירות התקופתיים שלה. כמו מבצעים רבים שנערכים באחרונה בענף הרכב, גם הפעם כוון המבצע לסקטור לקוחות מוגדר: עורכי-דין ורואי-חשבון, וכמו במבצעים "סקטוריאליים" דומים, גם הפעם גילו אנשי המכירות סובלנות יתרה ולא סירבו לקבל הזמנות גם מסתם רופא או ארכיטקט.

הצלחת המבצע המחישה היטב את השינוי שעובר כיום פלח רכבי היוקרה בעקבות המשבר. האסטרטגיה האליטיסטית של מכירה אישית באולמות תצוגה מפוארים נזנחת לטובת מרדף אחרי הלקוחות בשטח, וההתבצרות במחירונים ננטשת לטובת ימי מכירות מרוכזים, שבהם מוצעות לכל דכפין הנחות והטבות מפליגות.

טקטיקה זו אמנם מייצרת מכירות בטווח הקצר, אך אפשר להניח שבטווח הארוך היא תגבה מחיר בנוגע לנאמנות למותג ולהקניית ערכי מותג מבודלים שאינם קשורים בכסף. לפיכך, בעת שכל מאמצי השיווק והפרסום ממוקדים ב"הארד סייל", המשימה לשמר את הערכים והתדמית של מותגי הרכב היוקרתיים מוטלת על כתפיהם של קומץ דגמי נישה ייחודיים בעלי נוכחות כביש, שתרומתם לתדמית המותג גדולה פי כמה מתרומתם למכירות.

הצהרת אופנה ניידת

אחד הדגמים הללו הוא האאודי A5 קבריו החדשה והמרהיבה. חיצונית שומר המרכב שלה באופן כללי על קווי המתאר האגרסיביים-רחבים של ה-A5 קופה, והחרטום עם הגריל הענק לא מותיר ספק לגבי זהות המותג. אבל החלק האחורי הוא מקור גאוותם האמיתי של המעצבים, וכשהגג פתוח ומוסתר מתחת לכיסוי קשיח נראה הזנב כמו פסל מודרני שזורם בקו הרמוני והיקפי עד לשמשה הקדמית ובחזרה אחורה. המראה פחות הרמוני כאשר גג הבד סגור וזורם, אבל בישראל, עם בערך 330 ימי שמש בשנה וטמפרטורות ממוצעות של 20 מעלות בפברואר, אפשר לחיות עם זה.

עוד יתרון של פתיחת הגג הוא חשיפה לעיני-כל של עיצוב הפנים. עמדת הפיקוד של ה-A5 קבריו משלבת צגים ומולטימדיה מתוחכמת עם קווים קלאסיים, ואפילו הקימורים של מושבי הספורט נראים כמו פיסול מודרני. כאשר זונחים את צבע הדיפון השחור-אפור לטובת אחד הצבעים המוחצנים שברשימת האופציות הארוכה כמו בורדו, כחול או חום-אדמה, הופכת המכונית להצהרת אופנה ניידת.

אאודי A5 קברי

למרות הגג הפתוח נהנים הנהג והנוסע שלצדו מהגנה יעילה מאוד מפני איתני הטבע, שכוללת מחסומי רוח יעילים ופתחי חימום לצוואר ולכתפיים שמוטמעים במשענת המושבים ונשלטים על-ידי מערכת האקלים. הגג עצמו גמיש (אאודי עדיין מסרבת לאמץ גג קשיח-מתקפל כמו מתחרותיה לבית ב.מ.וו, לקסוס ומרצדס), אבל במצב הסגור גם הגג ה"רך" אוטם את התא בצורה מושלמת בפני רעשים ורטיבות.

כמו כל מכונית קבריו, גם ה-A5 דורשת להשלים עם פשרות. כך למשל, יצאו המתכננים מנקודת הנחה שצמד הטרמפיסטים במושב האחורי יהיו כה נרגשים מגודל המעמד, עד שלא ישימו לב שמרווח הרגליים וירטואלי ושההשתחלות למושבים האחוריים דורשת גמישות של לוליין.

נוחות נסיעה נוקשה

למרות שהחוויה האסטטית היא תכלית הקיום של ה-A5 קבריו, באאודי לא זנחו את הערך המוסף הדינמי. המכונית שומרת על התחושה הקשיחה והאתלטית של ה-A5 קופה, מפגינה שליטה מושלמת בתנודות הגוף בפניות הדוקות, ושומרת על יציבות במהירויות אירופאיות של 200 קמ"ש פלוס. זו עדיין מכונית בוגרת, שאינה מיועדת לתקיפת כבישי הרים צרים ומתפתלים עם רצח בעיניים, ועם משקל עצמי בסביבות 1.7 טון והגה שאינו מרגיש חד ומדויק במיוחד היא מתאימה יותר לשיוט נינוח ורגוע על כבישי חוף שטופי שמש. גרסת ה-S5 הספורטיבית, עם הנעה כפולה כסטנדרט, מרגישה חדה וספורטיבית יותר, אם כי במחיר של ספיגת זעזועים נוקשה הרבה יותר, גם כשבולמי הזעזועים האלקטרוניים מכוילים למצב הרך ביותר שלהם. גם בגרסאות המנוע החלשות יותר נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה, אם כי לא באופן דרמטי.

בהשקת הרכב בחו"ל דגמנו את המכונית עם שלושה מנועים. הראשון הוא מנוע 2 ליטר טורבו, שמופיע גם בגרסת הבסיס של ה-TT וב-Q5. עם 210 כ"ס ותיבת DSG ספורטיבית מהדור האחרון, מנוע זה עונה על כל צורך הגיוני: הוא מייצר תאוצות מכובדות (אפס למאה ב-7.5 שניות), מטפס בזריזות סל"ד גבוה ומרגיש נמרץ ויעיל, אם כי לא מוזיקלי במיוחד.

בקצה השני של קשת הדגמים ניצב ה-S5, עם מנוע V8 בנפח 4.2 ליטר שמייצר 354 כ"ס ו-44 קג"מ מומנט. דגם זה נולד במחלקה הסגורה של אאודי, שאחראית על פיתוח כלי רכב שתכליתם היא למלא צרכים פסיכולוגיים של לקוחות עם תקציב לא מוגבל. ל-S5 קבריו יש עודפי כוח, כוחות ג'י מעקמי צוואר בפניות ותאוצות בליגה של מכוניות-על (אפס למאה ב-5.4 שניות). קשה לדעת מי זקוק לכוח כזה דווקא במכונית קבריו פתוחה, אבל אולי הדבר קשור לאפשרות לשמוע את הצליל הנפלא של המנוע ללא חיץ.

שילוב הגיוני הרבה יותר של כוח וחיסכון מניב דגם הטורבו-דיזל, עם מנוע V6 שמייצר 240 כ"ס. לדגם זה מאגר אינסופי של דחף, והוא מייצר תאוצות מענגות מבלי לפגום בתקציב הדלק החודשי. עם זאת, אפשר להניח שהוא ימשיך לשרת רק את הלקוחות האירופאים האנינים ולא ינחת בארץ.

ה-A5 קבריו ככל הנראה תגיע לישראל השנה, בעיקר על-פי הזמנה ספציפית של לקוחות, ובאאודי מעריכים שמכירותיה יסתכמו ביחידות בודדות בשנה. המחיר טרם פורסם, אולם הוא צפוי להיות גבוה יותר ממחירי הבסיס של ה-A5 קופה, שנעים בין 380 ל-526 אלף שקל בישראל. אבל גם אם מכירותיה לא יותירו רושם על מפת המכירות המקומית, זוהי מכונית שמשדרת לסביבתה את מסר ה"דולצ'ה ויטה" של המותג בצורה טובה ומרוכזת יותר מכל איש שיווק ופרסום, ותורמת לבניית המותג יותר מכל מבצע מכירות. *

מתחרות

ב.מ.וו סדרה 3 קבריו

המתחרה של אאודי בפלח ייחודי זה עברה בדור האחרון לפתרון של גג קשיח-מתקפל. יש לה ארבעה מושבים, אם כי השניים האחרונים סמליים למדי כמו אצל אאודי, ועיצוב הפנים שלה מעט יותר שמרני. המחירים לא זולים ומשקפים את הפטנט היקר של הגג. קשת המחירים נעה מ-446 אלף שקל לדגם ה-320 עם מנוע בהספק צנוע של 156 כ"ס, ומגיעה עד 558 אלף שקל לדגם ה-335 עם מנוע 3 ליטר טורבו בהספק 305 כ"ס.

ב.מ.וו סדרה 3 קבריו

וולוו C70

לקופה-קבריולה הוותיקה של וולוו יש עדיין מראה משובב עין, שנראה טוב עם הגג הקשיח פתוח וסגור. יש לה גם רפלקסים חדים למרות ההנעה הקדמית. היא מגיעה לארץ עם מנוע 2.4 ליטר מתון או עם מנוע 2.5 ליטר טורבו עתיר מומנט, שמייצר 220 כ"ס ודוחף מ-0 ל-100 ב-8 שניות. המחירים נעים בין 416 ל-428 אלף שקל.

וולוו C70

לקסוס IS250C

במהלך הקיץ תנחת בארץ הנציגה החדשה של לקסוס בפלח הקבריולה הספורטיבי. המכונית עונה לשם IS250C ומבוססת על סדרת הספורט-סאלון IS. המרכב שלה הוארך בכמה סנטימטרים טובים לטובת מנגנון גג קשיח-מתקפל, והיא מציעה ארבעה מושבים כשהאחוריים מיועדים בעיקר לילדים. המכונית מוצעת עם מנוע אחד בלבד: V6 בנפח 2.6 ליטר בהספק 206 כ"ס, ומחירה טרם פורסם.