איך תשפיע פשיטת רגל של יצרן בינלאומי על שוק הרכב הישראלי? הסיכון המהותי הוא בפשיטת רגל של יבואן

הפגיעה בערך השוק של המותג בעייתית שכן מדובר בפסיכולוגיה ; שוק המשומשות הישראלי עתיר סטיגמות וכבר הפגין בעבר רגישות יתר לשמועות ותהפוכות בינלאומיות

אם לא תתרחש בעתיד הקרוב תפנית דרמטית לטובה, נראה כי פשיטת רגל או מיזוג כפוי של מספר יצרני רכב בינלאומיים שמיוצגים בישראל תהיה בלתי נמנעת. ג'נרל מוטורס אמנם נהנית עדיין מגב הממשל האמריקני, אך קרייזלר לא הצליחה להסדיר את חובותיה והכריזה על פשיטת רגל ובמקביל הכריזה על מיזוג עם היצרנית האיטלקית - פיאט.

"סאאב" השוודית נמצאת בתהליך מואץ של התפרקות לאחר שננטשה על-ידי "ג'נרל מוטורס", ופועלת כיום על "מיכל רזרבי". סימני שאלה מרחפים באוויר גם סביב עתידה העצמאי של חטיבה אירופאית אחרת של "ג'נרל מוטורס", "אופל" הגרמנית. ואילו "פורד" חורקת כיום שיניים אל מול ההפסדים הגואים של "וולוו", השריד האחרון של חטיבת היוקרה שלה. "וולוו" הציגה בשבוע שעבר הפסד רבעוני גדול פי-שלושה מהתחזיות, ואם המגעים למכירתה לא יסתיימו בקרוב לא ברור עד כמה בעלת הבית האמריקנית תוכל להמשיך לתמוך בה. המצב בקרב היצרניות העצמאיות באסיה לא הרבה יותר טוב. "סאנגיונג" הקוריאנית, למשל, פועלת מזה מספר חודשים תחת הניהול של כונס נכסים.

עוצמת הפגיעה בישראל

השאלה הגדולה של הלקוחות בארץ היא עד כמה עשויה להשפיע פשיטת רגל של יצרן רכב גדול על הלקוח הישראלי. התשובה מסתכמת במספר סיכונים מרכזיים, שכוללים התנערות מאחריות של היצרן, קשיים באספקת חלפים ופגיעה קשה ב"ערך השוק" של המותג.

הסיכון של פגיעה באחריות ובאספקת החלפים כתוצאה מקריסה של יצרן אינו גדול במיוחד. הרגולטור הישראלי כבר נתן דעתו לתרחיש כזה והוא מחייב את היבואן לערוב אישית להתחייבויותיו החוזיות כלפי הרוכש. גם אספקת החלפים אינה סוגיה קריטית. בעידן הגלובלי ניתן למצוא בשוק חלקים לא-מקוריים לכמעט כל רכב. את נושא האחריות אפשר להעביר לחברות עצמאיות, שמעניקות "ביטוח אחריות" ללא קשר עם היצרן. יבואני הרכב משתמשים בכלים אלה כדי להעניק ללקוחות אחריות מעבר לאחריות היצרן.

הפגיעה בערך השוק של המותג בעייתית יותר, שכן מדובר בפסיכולוגיה. שוק המשומשות הישראלי עתיר סטיגמות וכבר הפגין בעבר רגישות יתר לשמועות ותהפוכות בינלאומיות. קריסה והיעלמות של מותגים עלולה להביא לצניחה חדה בערך המשומשות של אותו מותג. זה קרה, למשל, ל"רובר" ול"דייהו".

אבל יש עוד שני סיכונים מהותיים, שיכולה להיות להם השפעה רבה יותר. אחד מהם הוא פשיטת רגל של היבואן עצמו. הסבירות לתרחיש זה אינה גדולה, כיוון שלרובם גב כלכלי רחב. אבל במקרה של תלות רבה במותג בודד וסיכוני אשראי בשל המעורבות בשוק הליסינג, אי-אפשר לפסול אפשרות זו על הסף. סיכון נוסף הוא קריסה של ספק בינלאומי כתוצאה מ"אפקט הדומינו". זהו תרחיש בעייתי, כיוון שהוא פוגע לא רק בלקוחות של היצרן שקרס אלא גם בלקוחות של יצרנים רבים שמשתמשים גם הם בשירותים של אותו ספק. וזו כבר אפשרות שמדירה כיום שינה מעיניהם של רבים בתעשיית הרכב.