התעשיינים: קיצוץ של 3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון יהרוס את התעשייה הביטחונית בישראל

ד"ר אהוד גנני, יו"ר פורום תעשיות ביטחוניות בהתאחדות התעשיינים: כל קיצוץ של מיליארד שקל בתקציב הרכש מהתעשייה הישראלית, משמעותו פיטורי 5,000 מועסקים, סגירת 100 מפעלים, רובם בפריפריה, ואובדן יצוא ב-4 מיליארד שקל

"ממשלת ישראל חייבת לדחות על הסף את כוונת האוצר לקצץ 3-4 מיליארד שקל מתקציב הביטחון, דבר שיביא להרס התעשייה הביטחונית בישראל", אמר ד"ר אהוד גנני, יו"ר פורום התעשיות הביטחוניות בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל רבינטקס, בכינוס חירום שערך הפורום בסוף השבוע, לקראת הדיון בנושא בישיבת הממשלה היום (א').

לדבריו, "כל קיצוץ של מיליארד שקל בתקציב הרכש השקלי מהתעשייה המקומית יביא לסגירתם של 100 מפעלי תעשייה, לאובדן של 4 מיליארד שקל ביצוא הביטחוני של ישראל, ולפיטורי 5,000 עובדים, חלקם בפריפריה בערים מוכות אבטלה כמו קריית שמונה, שדרות, בית שאן, שלומי, אשקלון, מעלות, מצפה רמון ואחרות.

גנני קרא לרה"מ, שר האוצר ושר הביטחון שביחד נושאים באחריות למשק הביטחון, לראות בתקציב הרכש השקלי של משרד הביטחון תשתית לאומית, ולהקצות באופן קבוע, כבר בתקציב 2009, את החלק בתקציב משרד הביטחון המיועד לרכישות בארץ.

"התעשייה הביטחונית בישראל היא מענפי התעשייה הבודדים במשק הישראלי שהצליח עד כה במאבק בפיטורין ושלא צמצם את היקפי התפוקה שלו במשק. כל פגיעה בתקציב התשתית של הרכש השקלי במשרד הביטחון כמותו ככריתת הענף עליו אנו יושבים", ציין.

עוד אמר, כי רכישות מערכת הביטחון מהתעשייה הישראלית מהוות כרטיס ביקור לשוקי העולם ותנאי הכרחי לקידום היצוא הביטחוני, העומד כיום על 6 מיליארד דולר בשנה ומציב את ישראל במקום החמישי בעולם בתחום, עם נתח של 10% מסך מכירות הציוד הביטחוני בעולם. "אין אף ענף בכלכלה הישראלית שתופש נתח יחסי כל-כך משמעותי בקנה מידה עולמי. יש לנצל הצלחה זו ולהמשיך ולמנף אותה", אמר.

ללא רכישות אלה, טוען ד"ר גנני, יאלצו התעשיות הביטחוניות והתעשיות הנלוות אליהן, המפרנסות כ-70 אלף איש בישראל (עובדים באופן ישיר ועקיף), לחסל קווי ייצור, להקטין את ההשקעות במחקר ופיתוח ולהטיל אלפי עובדים נוספים למעגל האבטלה.

לדבריו, "דווקא בעת משבר כלכלי חריף, כשכלכלות העולם תרות אחר פיתרונות ליציאה מהמיתון, התעשייה הביטחונית היא אחד המאיצים הבולטים שיכולים להוציא את המשק הישראלי מהמצוקה הכלכלית בה הוא שרוי. יש להקצות עוד תקציבים ובוודאי שלא לקצץ - בתעשייה הביטחונית קיימת התשתית המקצועית, היכולת הארגונית והניסיון להגיב באופן מיידי ויעיל ולבצע פרויקטים ומטלות לאומיות בכדי להאיץ מחדש את הצמיחה", אמר.

עוד ציין, כי השקעה בתעשייה הביטחונית המקומית תזכה למינוף של פי 5 בסך מכירות החברות, ועל כן כדאיות ההשקעה בתעשיות הללו גבוהה לאין שיעור מהשקעה בסקטורי תעשייה אחרים. בכך יינתן פיתרון למחסור בביקושים ריאליים עבור התעשייה.

בתעשיות הביטחוניות בארץ מועסקים כ-70 אלף עובדים ב-350 מפעלים, חלקם בפריפריה. מחציתם מועסקים ישירות במפעלים ומחציתם כקבלני משנה.

בהנהלת פורום התעשיות הביטחוניות משתתפים באופן קבוע מנכ"לי כל התעשיות הביטחוניות המובילות במשק: יוסי אקרמן מנכ"ל אלביט מערכות, יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית, אבי פלדר, מנכ"ל התעשייה הצבאית, ידידיה יערי, מנכ"ל רפאל ומיקו גילת, מנכ"ל ויו"ר מיקאל.