עיריית ת"א: פטור מהיטל השבחה תמורת חתימה על היעדר תביעות

העירייה מציעה לבעלי נכסים לשימור להתחייב להימנע מתביעת פיצוי תמורת ויתור על היטל השבחה

בעיריית תל אביב נמצא פתרון יצירתי לגל התביעות שעשוי להציף את הועדה המקומית לתכנון ובניה, עקב תוכנית השימור, כך נודע ל"גלובס". בעלי נכסים לשימור שמכרו לאחרונה נכסים שבבעלותם והגיעו לעיריית תל אביב על מנת לקבל אישור העדר חובות לצורך העברת בעלות בטאבו, הופתעו לשמוע מפקידי העירייה הצעה, אשר לפיה חתימה על טפסי העדר תביעות תביא לסילוק היטל השבחה על תוכנית השימור.

תוכנית השימור אושרה בנובמבר 2007 ונחשבת למקיפה ולפורצת דרך בכל הנוגע לשימור במדינת ישראל. בתוכנית אושרו כאלף מבנים לשימור, רובם מבני באוהאוס שנבנו בשנות ה-30 וה-40, וכן בתי המושבה הטמפלרית שרונה והמושבה האמריקאית. בעלי הנכסים במבנים אלה הוגבלו בניצול השטחים שבבעלותם, חלק מהמבנים הוכרזו כמבנים לשימור מחמיר שמשמעותו איסור כל בנייה נוספת ואחרים הוכרזו בדרגות שימור פחותות, בהן תינתן בנייה נוספת תחת מגבלות.

מן ההחתמה על הטפסים עולה למעשה טענה של העירייה לפיה תוכנית השימור הינה תוכנית משביחה, אשר העלתה את שווי הנכסים הכלולים בה. בעירייה טוענים כאמור כי בעלי הנכסים עשויים להיות מחויבים בהיטל השבחה על תוכנית השימור, עם זאת, התושב מקבל פתרון מיידי ולפיו העירייה מוכנה לוותר על היטל ההשבחה בגין תוכנית השימור, אם זה יתחייב שלא לתבוע אותה על הפגיעה בגין התוכנית, שבעלי הנכסים העריכו לאחר אישורה, כי היא מסתכמת בין מאות מיליוני שקלים ל-3 מיליארד שקל.

בעלי הנכסים מתבקשים לחתום על טופס בו נכתב כי "הואיל ו... שקלנו להגיש תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה ו/או כל תביעה... ו/או העלאת דרישה כספית אחרת... כנגד הועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב-יפו... בקשר עם תוכנית מתאר 2650ב' (תוכנית השימור של תל אביב - א' ר')... אנו מוותרים על זכותנו להגיש תביעות, בגין התוכנית, כפוף לביטול הדרישה לתשלום היטל השבחה בקשר למקרקעין בגין השבחה הקיימת מכוח תוכניות החלות על המקרקעין...".

לדברי גלעד המאירי, מנכ"ל פירמת שמאות המקרקעין והייעוץ הכלכלי - אהוד המאירי ושות': "הצעה זו מגוחכת שלא לומר בלתי חוקית. ראשית, במידה ויש צדק בדברי העירייה ואכן יש לחייב בהיטל השבחה בעלי נכסים בתוכנית השימור הרי שאין לעייריה זכות לוותר על היטל זה אשר שייך לקופה הציבורית. שנית, על פניו התנהלות העירייה מעידה כי לטענותיה בדבר היטל השבחה אין כל אחיזה במציאות, שהרי אם אכן קיימת השבחה מוזמנת העירייה להוציא שומת היטל השבחה וזו תתגלגל להכרעת שמאי מכריע, אשר יקבע אם אכן קיימת השבחה או לאו".

המאירי טוען, כי בכדי להימנע מתביעות העירייה מציגה בפניהם אפשרות לסילוק היטל השבחה שהם אינם אמורים לשלם.

מעיריית תל אביב-יפו מסרו בתגובה: "בתכנית השימור קיימת השבחה. לבעלי הנכסים הכלולים בתכנית השימור מוצע על ידי העירייה לוותר על היטל ההשבחה בתמורה לחתימה על טופס העדר תביעות. עד היום נחתמו כ-40 טפסים, אך ישנם בעלי נכסים רבים שלא הסכימו לחתום, ולגביהם הוצאו שומות השבחה".