רשות המסים על פסיקת העליון לגבי הוצאות טיפול בילדים: "נתנו למי שיש להן על חשבון אלה שאין להן"

הערכה: שר האוצר יכין חוק שיבטל את היכולת לתבוע הוצאות בשל טיפול בילדים כדי למנוע את כניסת הפסיקה לתוקף, לאור הגירעון בגביית מסים ; בכיר באוצר: "לא תהיה הפתעה אם לא נכיר בהוצאה - כולה או מקצתה"

"מה שפסק הדין של בית המשפט העליון עשה, זה לתת כסף למי שיש לה על חשבון אלה שאין להן". כך אומרים היום (א') גורמים ברשות המסים, בהמשך לפסק הדין של בית המשפט העליון שהכיר בהוצאות השגחה על ילדים.

הביטחון של הרשות בכך שעמדתה תגבר התערער ככל שקרב מועד ההחלטה של העליון. עם זאת, עדיין האמינו שם כי פסק הדין המקורי של מגן אלטוביה - שקבע את ההכרה בהוצאות טיפול בילדים לצורכי מס - לא יעמוד בבית המשפט העליון.

להערכת עו"ד ורו"ח רמי אריה, שר האוצר יפעל להכנת הוראת חוק שתבטל את היכולת לתבוע הוצאות מוכרות בשל טיפול בילדים, או תקבע הוראות חלופיות. זאת כדי למנוע כניסתה לתוקף של פסיקת העליון, לאור הגירעון הכבד הצפוי בגביית המסים השנה.

ואכן, בכיר באוצר אומר היום: "אם נצליח להעבירה בכנסת, לא מן הנמנע שנכין חקיקה שלא מכירה בהוצאות הללו כהוצאה לייצור הכנסה". לדבריו, "בית המשפט אמר את דעתו בנושא, ושולח אותנו להסדירו בחקיקה. לא ברור לאיזה סוג חקיקה נלך. זו לא תהיה הפתעה אם לא נכיר בהוצאה - כולה או מקצתה. בהחלט ייתכן כי לא נתיר זאת אם נעבור את משוכת בית המחוקקים. הכנסת תחליט בעניין".

רב הנסתר על הגלוי

נראה כי עדיין רב הנסתר על הגלוי בפרשנות פסק הדין. יש הטוענים כי לא ניתן לתבוע את ההוצאות דרך מקום העבודה, ואחרים אומרים שכן; יש האומרים כי לא ניתן לזקוף את ההחזר על שני בני-הזוג, ויש הטוענים שכן - ובאופן שווה. גם ברשות המסים לא יודעים עדיין איך בדיוק בכוונתם ליישם את פסק הדין.

לטענת עו"ד איתן צחור, "גם מי שאינה מגיעה לסף המס תוכל ליהנות מההכרה בהוצאות מטפלת, שכן על-פי פסק הדין ההטבה היא דו-מינית, ויכולה להיזקף הן על חשבון הבעל והן על חשבון האישה".

להערכתו, ניתן לקבל את הזיכוי כולו ממשכורת הבעל - מה שיבחרו לעשות נשים שאינן מגיעות לסף המס - כך שאין בסיס לטענה שרק נשים המרוויחות מעבר לסף המס יוכלו ליהנות ממנו.

לטענת צחור, ניתן לקבל את הניכוי דרך מקום העבודה: אישה עובדת מגישה קבלות המעידות על תשלום למטפלת או מעון, והוצאה זו תופחת ממשכורתה. כך היא תשלם מס רק על חלק קטן יותר של המשכורת - ויגדל הנטו שלה.

"לא קלטו את הכפפה"

לדברי עו"ד פרופ' איציק הדרי, יו"ר ועדת המסים בלשכת עורכי הדין, "רשויות המס היו בטוחות בעמדתן, ולכן לא קלטו את הכפפה שבית המשפט זרק להן. כעת, במקום להציע הצעות שהיו עולות להן פחות - הן דחו את ההצעות מכל וכל".

להערכתו, אמנם ייגרע כסף מרשות המסים, אך ייכנס כסף נוסף עקב הכנסת המטפלות למערך המשלמות מס הכנסה ועקב היקלטות נשים נוספות במערך העבודה.

שאלות ותשובות / עו"ד ורו"ח רמי אריה

* לאיזו אוכלוסייה פסק הדין נותן את התועלת הגבוהה ביותר?

"מי שייהנו הן נשים עם הכנסות גבוהות וילדים עד גיל 14. רוב האמהות בגיל הפריון משתכרות מעט, ופחות ייהנו מההכרה בהוצאות אלה".

* מה על אם שכירה לעשות?

"החל מ-2010 היא תידרש להגיש דוח מקוצר למס הכנסה, שיאפשר להגיש את ההוצאות בשנת 2011".

* אם מעון עולה 1,800 שקל, כמה יוכר למס ובאיזה זיכוי מדובר?

"אם המעון כולל ארוחות - מחצית תוכר לצורכי מס, כלומר 900 שקל. לפי פסק הדין בבית המשפט העליון, זה יוכר באופן שווה בין הבעל והאישה, כך שכל בן-זוג מקבל 450 שקל זיכוי. מתוך זה מה שיוכר לו, זה לפי שיעור המס היחסי. נאמר, אם היא משלמת 20% מס - יוכרו לה מ-450 שקל 20%".

* אם המעון הוא ללא ארוחות?

"אז יוכרו שני שלישים מההוצאה. אם למשל הוא עולה 1,800 שקל, ההחזר יהיה 1,200 שקל: 600 שקל לכל בן-זוג, שמזה יקבל ניכוי לפי שיעור המס שלו".

* האם זה יגרום לנשים לרוץ להגיש דו"חות למס הכנסה?

"הדרך בה מדובר מאוד לא יעילה. היה רעיון להכניס את הסכום דרך חוק מס הכנסה שלילי, ואז זה מתקבל כמענק. זה יותר חכם, כי גם נשים שמרוויחות מעט יקבלו. מענק כזה פוחת כשההכנסה גדלה, מה שכמובן יותר צודק. אבל מה הבעיה? שבחוק מס הכנסה שלילי מקבלים את המענק כשנה וחצי אחרי חודש העבודה שבגינו הוא מבוקש".

* ואם היא לא מגיעה לסף המס?

"אז החצי שהיא זכאית לו יורד לטמיון. ככל שההכנסה עולה, הזיכוי גדול יותר. לעומת זאת, אם לשני ילדים המרוויחה 6,000 שקל בכלל לא מגיעה לחבות מס - כי נקודות הזיכוי שהיא מקבלת מכסות את מדרגות המס שלה".

* מה לגבי עצמאים?

"הם ידרשו את ההוצאות במסגרת הדו"ח השנתי שהם חייבים בהגשתו ממילא, משנת 2010 ואילך".

* מה צריכה לעשות אם ל-3 ילדים שמחזיקה מטפלת אחרי הגן?

"בגין התשלום למעון תוכר מחצית, והתשלום למטפלת יוכר במלואו. האישה צריכה לדווח על המטפלת לביטוח לאומי כדי שיהיה שובר לגבי כמה שולם לה. אם, נאמר, המטפלת מקבלת 2,000 שקל לחודש - כל אחד מבני-הזוג יוכל לקבל 1,000 שקל החזר, ומתוך זה יוכר לו לפי שיעור המס שהוא משלם".

* האם זה מותנה בכך שהמטפלת תפתח תיק במס הכנסה?

"לא. מספיק השובר המעיד על התשלום לביטוח לאומי, וממנו אפשר לקבל את ההוכחה למשכורת שלה".

* זה יכול להיעשות דרך העבודה?

"לא, אך ייתכן כי מס הכנסה יאשר כי ההורים יוכלו לגשת בינואר 2010 למשרד פקיד השומה ולקבל אישור תיאום מס, שינכו להם פחות מס על ההוצאה המוכרת".