רשות ני"ע בארה"ב בודקת: איך הגיעו הכספים מקרנות הפנסיה האמריקניות לחברות וקרנות בישראל

חקירת ההונאה בקרנות הפנסיה של ניו יורק מתחילה לתפוס תאוצה והיא עשויה להגיע בקרוב גם להרצליה פיתוח ; אליוט ברוידי, יו"ר מרקסטון, נקרא לספק מידע לחקירה המתנהלת ב-SEC

בדיקת ההונאה בקרנות הפנסיה של ניו יורק מתחילה לתפוס תאוצה בארה"ב, להתפשט למדינות נוספות ועשויה גם להגיע בקרוב לרחוב המנופים בהרצליה פיתוח.

המקום הראשון שבו מתבצעת בדיקה עמוקה יותר, שרלוונטית לישראל, הוא קליפורניה. אליוט ברוידי, יו"ר מרקסטון, נקרא לספק מידע לחקירה המתנהלת ב-SEC כמי שיושב בדירקטוריון קרן הפנסיה של השוטרים והכבאים של לוס אנג'לס, שמנהלת כ-10 מיליארד דולר.

ברוידי התבקש לחשוף את מקורות הכנסותיו ואת חשבונות הבנק שלו מאז 2005. על פי ה"לוס אנג'לס טיימס", במכתב הזימון לברוידי כתבה התובעת של ה-SEC כי הפניה אינה מניחה כי בוצע משהו שאינו חוקי, אך ממליצה לברוידי להתייעץ עם עו"ד.

שמו של ברוידי, נזכיר, עלה בפרשה מתחילתה. הפרשה החלה בניו יורק, שם נחקרו החל משנת 2007 הקשרים של מקורבים לחשב מדינת ניו יורק, אלן הבסי, לגופים פיננסיים שתיווכו בהעברת כספים בין קרן הפנסיה של המדינה שמנהלת כ-122 מיליארד דולר, לבין קרנות השקעה.

בין השאר נבדקו אז הקשרים של הבסי לברוידי ולמרקסטון, שקיבלה מקרן הפנסיה הניו יורקית כ-200 מיליון דולר. בחודש מארס האשימה רשות ני"ע האמריקנית את יועצו הפוליטי של הבסי, הנרי (האנק) מוריס ואת אחד הפעילם בקרן הפנסיה של ניו יורק, דיוויד לוגלישי, בחשד שקיבלו מיליוני דולרים בין השנים 2003-2006 כתוצאה מדמי תיווך.

קרן הפנסיה של ניו יורק השקיעה במשך השנים במספר קרנות הון סיכון ישראליות בהיקף כולל של כ-10 מיליון דולר, ביניהן, הקרנות גיזה 5, פלנוס 3, פיטנגו 5, כרמל 3, ו-JVP הרביעית.

חלק גדול מהקרנות הישראליות מגייסות את הכספים באמצעות גופים פיננסיים הנקראים "Gate Keepers", וממליצים לקרנות הפנסיה כיצד לנהל את כספם ובמי להשקיע, תמורת תשלומים מקרן הפנסיה. השערורייה בקרנות הפנסיה של ניו יורק, קשורה לצד השני של המשוואה, לגופים הנקראים - Placement Agents - ומספקים מעין שירות של בנקאות השקעות לקרנות המעוניינות לגייס כספים מקרנות הפנסיה הגדולות.

גופים אלו, שלעיתים קרובות פועלים במסגרת בנקאות השקעות רגילה, מקבלים מעין עמלה על מציאת משקיע לקרן המגייסת, ומן הסתם הרגולציה עליהם פחות הדוקה.

כעת, מתרחבת הבדיקה של ה-SEC גם למדינות נוספות בארה"ב, כאשר מספר גופי תיווך נבדקים בכל המדינות. לפי הנתונים בעיתונות האמריקנית, חוקרת כעת מדינת קליפורניה ארבעה גופים שביצעו תיווך עבור גופי השקעות אלטרנטיביים: StepStone, Pension Consulting Alliance , Aldus Equity, ו-DAV/Wetherly Financial. בדיקות דומות מתבצעות במדינות נוספות בארה"ב ביניהן ניו-מקסיקו, אוקלהומה, טקסס, ובסך הכל ב-32 מדינות.

כרגע, נראה שלחקירות יכולה להיות השלכה בעיקר על שתי קרנות ישראליות - גיזה ומרקסטון. שמה של גיזה עלה כבר לפני מספר שבועות במסגרת החקירה, כאשר התברר הקשר שלה למתווכים מ- Wetherly Financial .

אלא שמסתבר שבשנת 2005 המליצו גם ב- Aldus Equity על השקעה של כ-10 מיליון דולר בקרן הרביעית של גיזה לקרן הפנסיה של מדינת ניו מקסיקו, בה הקפיאו נכון לעכשיו את הקשר עם Aldus. כמו כן, המליצה StepStone לקרן הפנסיה של השוטרים והכבאים בקליפורניה להשקיע כ-5 מיליון דולר בקרן החמישית של גיזה.

הבדיקה של מדינת קליפורניה היא קריטית, בעיקר משום ששתי קרנות הפנסיה הגדולות של ארה"ב יושבות שם - קאלפרס (קרן של עובדי המדינה) וקלסטרס (הקרן של המורים במדינה) - שמנהלות כספים בהיקפים של 175 מיליארד דולר ו-150 מיליארד דולר, בהתאמה. קרן קאלסטרס היא באופן מסורתי המשקיעה הגדולה בקרנות ההון הישראליות, וככל הידוע ביצעה השקעות בכ-150 מיליון דולר בקרנות מקומיות.

הבדיקות עשויות להיות רלוונטיות עבור מספר קרנות ישראליות אחרות, שעבדו בעבר עם Placement Agents, במספר קרנות פנסיה גדולות. לדוגמא קרן הפנסיה של פנסילווניה (SERS), שהשקיעה בפיטנגו הרביעית כ-25 מיליון דולר. הקרן מפרטת כי עבדה עם המתווכיםPension Consulting Alliance . אין זה אומר כמובן דבר על ההשקעה שהתבצעה, אבל הבדיקה תעלה מן הסתם גם את שמה של פיטנגו, שעשויה להיחקר.

את תגובתו של אליוט ברוידי ממרקסטון לא ניתן היה להשיג. מקרן גיזה נמסר בתגובה כי "גיזה לא ביצעה שום דבר שאינו כשורה במסגרת התהליך העיסקי עם כל אחד משותפיה והיא מחוייבת לשמור על רמה גבוה של סטנדרטים אתיים וחוקיים".

ההשתלשלות

יולי 07

תחקיר ה"ניו יורק טיימס" חושף: התביעה של ניו יורק חוקרת חשדות שקרנות השקעה שילמו דמי תיווך למקורבי החשב במדינת ניו יורק, אלן הבסי, בתמורה להשקעות כספים מקרנות הפנסיה של המדינה

אפר' 09

ה-SEC שולח מכתבי זימון לחלק מדירקטוריון קרן הפנסיה של השוטרים והכבאים בלוס אנג'לס (ולאליוט ברוידי בתוכם), לספק מידע כחלק מהתרחבות החקירה גם למדינות נוספות

אפר' 09

נחשף כי בין הקרנות המעורבות בסיפור נמצאת גם קרן גיזה, ששילמה לחברת התיווך DAV/Wetherly לאחר שקיבלה השקעה של כ-20 מיליון דולר מקרן הפנסיה של ניו יורק

מאי 09

קרנות במדינות נוספות מתחילות לבדוק האם גם הן חשופות להונאה שפעלה בניו יורק ובראשן קליפורניה

מאי 09

התובע הכללי של ניו יורק מכריז על הקמת צוות מיוחד לבדיקת ניצול קרנות הפנסיה בניו יורק