האיחוד האירופאי צופה התכווצות של 4% בתמ"ג במהלך 2009

האיחוד מעריך כי התוצר יחזור לצמוח ביבשת רק במהלך המחצית השנייה של 2010 - וכי הגירעון התקציבי צפוי להתרחב במהלך שנה זו

האיחוד האירופאי צופה התכווצות של 4% בתמ"ג במהלך 2009, יותר מכפליים מהתחזית הקודמת. בנוסף, הוא העריך אתמול (ב') כי היציאה מהמיתון תתארך בשישה חודשים נוספים - כך מדווח היומון הכלכלי האמריקני "הוול סטריט ג'ורנל".

האיחוד מעריך כי התוצר יחזור לצמוח ביבשת רק במהלך המחצית השנייה של 2010 - וכי הגירעון התקציבי צפוי להתרחב במהלך שנה זו. האיחוד האירופאי מונה 27 מדינות, מתוכן 16 נוקבות במטבע האירו כהילך החוקי במדינתן. התחזית הקודמת, מינואר, צפתה התכווצות של התוצר מהקומי הגולמי בשיעור 1.8% ב-2009 לכל האיחוד, והתכווצות של 1.9% בגוש האירו.

למרות העובדה שמדובר בתחזית פסימית יותר, ביחס לתחזית הקודמת של האיחוד עצמו, היא תואמת תחזית אחרת, של קרו המטבע הבילנאומית, אשר פורסמה באפריל. מבין הכלכלות שצפויות להציג את ההתכווצות החדה ביותר, ניתן למנות את אירלנד (צפי לנסיגה של 9% בתוצר השנה) ושל גרמניה (5.4%-).

לדעת האיחוד, גם שוק התעסוקה צפוי לספוג מהלומה השנה בעקבות המשבר הפיננסי העולמי. שיעור האבטלה בתחזית הנוכחית עלה ל-9.9% בגוש האירו לעומת 9.3% בינואר, והתחזית לכלל מדינות האיחוד עלתה ל-9.4% מ-8.7%. שיעור דו-ספרתי צפוי לפקוד את הגוש בשנה הבאה, אז, על-פי התחזית הנוכחית, אמורה האבטלה להגיע לרמה של 11.5% (10.9% במדינות האיחוד כולו).

הוועדה שפרסמה את התחזית הזהירה מפני ההשלכות של ההוצאות הממשלתיות וירידה בהכנסות ממסים, ובמיוחד מפני הפגיעה בחשבונות הלאומיים: ההנחה היא הגרעון התקציבי במדינות גוש האירו יעמוד בממוצע על 5.3% מהתמ"ג השנה, לעומת 4% בלבד בתחזית הקודמת.