חברה בצרות

איך מזהים אותה בלי להתמחות בקריאת דו"חות ומדוע אין לרוץ ולמכור מיד תמיד

הירידה בהכנסות, הצורך בהחזר מיידי של חובות - בעיקר תשלומי ריבית למחזיקי אג"ח - עם מכשולי האשראי המחמירים שמציבים הגופים הפיננסיים מאז פרוץ המשבר, הובילו חברות רבות להיתקל בקשיי נזילות חמורים, המתבטאים בדיווחים רבים של "אזהרת עסק חי".

מדובר בתמרור אזהרה של החברה בפני הציבור, ולפיו יש ספק בדבר יכולתה להמשיך ולהתקיים בעתיד כעסק פעיל. אין זה אומר שהחברה תגיע בהכרח למצב של חדלות פירעון (אי-יכולת החזר חובות), אך רואה החשבון שלה התרשם כי קיימת סבירות לא מבוטלת לכך. איך מתמודדים עם ההודעה?

1. מזהים מראש חברות בסיכון גבוה

גם אם אינכם מומחים בקריאת דוחות כספיים, תוכלו במקרים רבים לאתר בקלות מבעוד מועד את המועמדות הפוטנציאליות להגיע לחדלות פירעון, ולהימנע מהשקעה בהן.

היחס השוטף - רכוש שוטף לחלק להתחייבויות שוטפות - הוא אחד הכלים היעילים ביותר העומדים לרשותכם. הרכוש השוטף, המזומנים וההשקעות לזמן קצר, חשבונות הלקוחות והמלאי הם מקור המימון המרכזי שבאמצעותו תוכל החברה לפרוע את התחייבויותיה השוטפות, כגון החזר הלוואות ותשלום לספקים. לכן, ככל שהיחס השוטף גדול יותר, החברה לא רק שתוכל להרחיב את פעילותה בעתיד, אלא גם לעמוד בהצלחה בכל התחייבויותיה בשנה הקרובה.

פרט למזומנים הנמצאים בקופת החברה, ייתכן שהחברה לא תצליח לגבות מלקוחותיה את כל התשלומים המגיעים לה, וייתכן גם שלא תצליח למכור את כל המלאי, או שתמכור את חלקו במחיר נמוך מעלותו.

עבור מרבית החברות, יחס שוטף נמוך מ-2 עלול שלא להספיק להחזר כל ההתחייבויות השוטפות. אם אתם רוצים לצעוד במסלול הבטוח, תוכלו להשתמש ביחס המהיר, שאינו מחשיב את המלאי כרכוש נזיל, ולכן יהיה מחמיר יותר.

זה לא יתאים לכל המגזרים, אך העוצמה של היחס השוטף (או המהיר) בגילוי חברות נכשלות היא גדולה. אם תסתכלו, לדוגמה, על הדוחות של חברת מטאלינק, שפרסמה לאחרונה אזהרת עסק חי, תיווכחו שהיחס השוטף שלה ירד בהדרגה מ-8 בשנת 2002 ל-4.5 בשנת 2007, והמשיך לרדת לאזור ה-2 כבר ברבעון השני של 2008. הכתובת הייתה אם כן על הקיר כבר חצי שנה לפני פרסום האזהרה.

קיימים עוד לא מעט יחסים פיננסיים שיכולים לסייע לכם לבחון את החוזק הפיננסי של חברה, כמו המינוף הפיננסי, שמתאים במיוחד לבחינת חברות נדל"ן, או יחס כיסוי הריבית. זכרו שלא תמיד יהיה מי שיזהיר אתכם מפני התדרדרותו של העסק, ולכן הקפידו לבחון את הדוחות הכספיים של החברות שאתם מחזיקים או מעוניינים לרכוש. אם מצאתם בעיות פיננסיות מהותיות, עברו הלאה. תמיד יהיו מספיק חברות איכותיות ויציבות להשקעה.

2. לא חייבים לרוץ למכור

אם לא הכרתם את כלי הבדיקה הללו לפני קריאת הכתבה הזו, ואתם מחזיקים במניות של חברה שפרסמה אזהרת עסק חי, הכירו בעובדה שהחברה שלכם עשויה להימצא בצרות, אבל אל תרוצו למכור את מניותיכם מיד.

בחנו אם מנהלי החברה מנסים לשפר את המצב, אם הם מפעילים צעדי התייעלות, אם הם בוחנים אפשרויות חדשות לגיוס הון, אם הם בוחנים הסדרי חובות ריאליים שלא יפגעו בבעלי המניות. סימן חיובי מובהק יהיה, למשל, מתן הלוואת בעלים לחברה.

אם אינכם רואים את הסימנים הללו, נראה שהספינה באמת טובעת, ועדיף לנטוש אותה בהקדם האפשרי.