דו"ח המבקר: למשרד האוצר אין נתונים על ההיקף האמיתי של עלות הפנסיה התקציבית למדינה

לטענתו, היקף ההתחייבות האקטוארית במסגרת הפנסיה התקציבית עשוי להיות גדול במידה ניכרת מכפי שמצוין בדו"חות הכספיים של הממשלה ; לכל ידיעות דו"ח מבקר המדינה

דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מעלה חשש כי אחד מהבורות התקציביים הגדולים והמשמעותיים ביותר במשק הישראלי - הפנסיה התקציבית - אינו מנוהל כיאות על ידי משרד האוצר. ממצאיו של המבקר מעלים חשש שההיערכות של המדינה לעמידה בהתחייבות אדירת ההיקף הזו אינה מספקת. לטענתו, היקף ההתחייבות האקטוארית במסגרת הפנסיה התקציבית עשוי להיות גדול במידה ניכרת מכפי שמצוין בדו"חות הכספיים של הממשלה. על פי הנתונים, היקף ההתחייבות בסוף 2007 עמד על כ-388 מיליארד שקל וזינק ל-435 מיליארד שקל בסוף 2008.

"הביקורת העלתה כמה וכמה ליקויים בנוגע לתהליך חישוב יתרת החבות האקטוארית שנעשה באגף החשכ"ל ובנוגע לביסוס תוצאותיו", כותב המבקר. "הנתונים שנמסרים למערכת האקטוארית באגף החשכ"ל אינם מלאים ואינם מטויבים די הצורך. עולה אפוא כי הנתונים המוצגים בדו"חות הכספיים אינם מבוססים דיים ואינם יכולים לשמש כראוי את מקבלי ההחלטות". המבקר הוסיף כי למעשה התוצאות הנוכחיות (נכון לסוף 2007) לגבי הפנסיה התקציבית אינם מהימנים דיים.

לדברי המבקר, למרות שיתרת החבות האקטוארית של הממשלה מסתכמת במאות מיליארדי שקלים, "תהליך חישובה והבקרה עליה לוקים בחסר". עוד הוא כותב כי יתרת החבות האקטוארית אינה מדויקת ואינה שלמה וכי אין בידי משרד האוצר נתונים מלאים ומבוקרים על כל הגופים הציבוריים שבהם הונהגה פנסיה תקציבית אשר ייתכן שהמדינה תצטרך לממן.

לחבות האקטוארית בגין הפנסיה התקציבית של עובדי המדינה ושל עובדי גופים ציבוריים נוספים יש השפעות ניכרות על תקציב המדינה ועל סדרי העדיפויות של הממשלה. מדובר באחד המרכיבים המשמעותיים של החוב הלאומי הישראלי המצריך תשלומים שנתיים של עשרות מיליארדי שקלים מהתקציב השוטף לשנים רבות קדימה.

כיום אין כבר מצטרפים חדשים לפנסיה תקציבית בישראל, כשכל עובדי המדינה והגופים הציבוריים הנלווים (כגון הרשויות המקומיות והאוניברסיטאות שהיקף ההתחייבות בהן לוט בערפל) עברו לפנסיה צוברת, ואולם, השפעתה של הפנסיה התקציבית רחוקה משיאה ובעצם טרם החלה. לדעת המבקר, "קביעת תקציב גמלאות לכל יחידה ומשרד ממשלתי תסייע לשפר ולייעל את ניהול משאבי האנוש שלהם ותגביר את השקיפות בפני מקבלי ההחלטות".

המבקר מתייחס גם לכך שבאוגוסט 2007 החליטה הממשלה להטיל על שר האוצר להקים ועדה ציבורית לבחינת סוגיית החבות האקטוארית של הממשלה וגופים ציבוריים אחרים ביחס לתשלומי פנסיה תקציבית. אך מהדו"ח עולה כי במועד סיום הביקורת, ספטמבר 2008, עדיין לא הוקמה הוועדה.

לדעת משרד המבקר, נוכח חשיבות הנושא והשפעתו על המשק ועל תקציב המדינה, ראוי ששר האוצר ינקוט את הצעדים הדרושים לקבלת נתונים מלאים ומבוססים לשם הצגתם בפני מקבלי ההחלטות בממשלה.