שוקת שבורה: החלטות ממשלה שאמורות להקל על משבר המים החמור בישראל מיושמות באופן חלקי

"אף שמשבר המים במדינה הוא בעיה לאומית בעלת חשיבות עליונה, משק המים עומד בפני שוקת שבורה פעם אחר פעם" ; לכל ידיעות דו"ח המבקר

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

משבר המים בישראל הולך ומעמיק אך נראה שלמרות החלטות ממשלה לשפר את המצב, ההחלטות לא יוצאות לפועל. המבקר מציין בדו"ח כי לאור הבצורת המתמשכת במשק המים, נקבע בעבר כי תינתן עדיפות להקמת מפעלים להשבת קולחים (מי שפכים הממוחזרים לרמת שימוש בתעשייה ובחקלאות - מ.א) בהיותם חלופה זולה, יציבה ורציפה המאפשרת להמיר מים שפירים (כלומר טובים לשתייה) באופן שוטף ובכך להגדיל את היצע המים. אך למרות משבר המים החמור, "החלטותיה לא יושמו במלואן והיעד המתוכנן להגדלת כמותם של הקולחים לא הושג".

ביוני 2002 השלימה נציבות המים (שהפכה לרשות המים) תוכנית אב לפיתוח משק המים לשנים 2002-2010. לפי התוכנית, ניתן לפתח מפעלי השבת קולחים שעד שנת 2010 יספקו 230 מיליון מטרים מעוקבים וההשקעות במפעלים אלה יסתכמו ב-2.6 מיליארד שקל. הנציבות הגדירה כי נפחם הכולל של הקולחים המושבים יהיה בסוף אותה תקופה 510 מלמ"ק וכי רמת הטיהור של כל הקולחים תהיה שלישונית, כלומר גבוהה ביותר, המאפשרת השקיה ללא מגבלות.

עד כאן ההחלטות ומפה המציאות. המבקר מונה שורה של כשלים בניהול משק המים. בין היתר, יישום חלקי בלבד של תוכנית רשות המים בשיתוף עם האוצר לעודד הקמת מפעלים להשבת קולחים, שיאפשרו שחרור של 150 מיליון מ"ק מים שפירים לצרכים אחרים במשק, באמצעות המרתם בקולחים בתוך חמש שנים. החלטה זו יושמה באופן חלקי בלבד: עד סוף 2007, כשבע שנים לאחר מועד קבלת ההחלטה, המירה רשות המים רבע מהכמות שהייתה אמורה להמיר עד אותו מועד.

חברת המים מקורות מצוינת כ"מסורבלת ובלתי יעילה", ואף "נטולת יכולת לעמוד בדרישות בתחום איכות הסביבה ובהתחייבותה לספק לצרכניה קולחים באיכות המתאימה לצורכיהם ובאופן אמין".

לסיכום, מציין המבקר כי "אף שמשבר המים במדינה הוא בעיה לאומית בעלת חשיבות עליונה, משק המים עומד בפני שוקת שבורה פעם אחר פעם. משבר מתמשך ומסוכן עלול לגרום לכך שלא יתאפשר לספק לתושבי המדינה מים לצורכיהם הבסיסיים. על הגורמים המעורבים במשק המים ליישם את החלטות הממשלה לטיפול במשבר, להקצות את המשאבים הדרושים ולהקפיד להוציא לפועל את התוכניות בתוך פרק זמן קצר", הוא פוסק.

חברת מקורות מסרה בתגובה לדו"ח כי היא מחזקת את מבקר המדינה על התגייסותו לבדיקת הנושא החשוב ועל קביעתו כי ממקורות נמנעה האפשרות להקים את מפעלי השבת מי הקולחים, וזאת למרות שיזמים פרטיים לא הצליחו בכך, בתקופת משבר המים החמור.

מקורות, אשר לה ניסיון רב בתחום וביצועים מוכחים בקנה מידה בינלאומי, מוכנה להתגייס במלוא כוחה לפתרון בעיית הטיפול בשפכים והשבת הקולחים ומצפה כי לאור הדו"ח החמור יוסרו מעליה חסמים בירוקרטים מיותרים. מקורות קוראת לממשלת ישראל ולגורמים המעורבים להציב את נושא משבר המים בראש סדר העדיפויות כפרויקט לאומי אשר מצריך ניהול ממשלתי עוקף בירוקרטיה.