ידו הארוכה של צה"ל

בכל פעם שהצבא יוצא "להפריד בין הנצים", ערבים נהרגים ומתנחלים יוצאים ללא פגע

בריטואל קבוע פחות או יותר, יוצאת מדי כמה שבועות, קבוצת מתנחלים חמושים ל"מסע עונשין" פרטי, באחד הכפרים הפלסטינים השכנים להם. מסע העונשין החינוכי הזה כולל בדרך כלל יריות באוויר, ניפוץ דודי שמש, פגיעה במכוניות, שבירת שמשות וכיוצא באלו, והוא מיועד כדי "ללמד את תושבי הכפר לקח", בשל מעשה פוגעני שעשה, או נדמה למתנחלים שעשה, אחד מביניהם. שהרי כתוב בפירוש בתורה ש"הערבים מבינים רק כוח" (בראשית או ויקרא או משהו כזה), ואת המצווה הזו יש להקפיד ולקיים, בדיוק כמו את מצוות שמירת השבת ואי אכילת חזיר.

אלא שהערבים הפלסטינים בכפר המותקף, במקום להבין רק כוח דווקא יוצאים, כמו כל אנשים מותקפים בכל מקום עלי אדמות, להגן על עצמם ועל רכושם, מפני הפורעים הפושטים על כפרם. ואולם, שמאחר שאין בידם כלי נשק, שכן הללו ניתנו על פי חוקי השמיים והארץ אך ורק בידי היאהוד למיניהם, הם זורקים על הפורעים אבנים, מקלות ויללות, או כפי שזה נקרא בעברית - "מתפרעים".

בשלב זה, כך זה מתואר תמיד בכלי התקשורת של היהודים שבדרך כלל לא נמצאים במקום, נקרא או נזעק הצבא, צבא ההגנה לישראל, "להפריד בין הניצים", כלומר להסיג את המתנחלים הפורעים ליישובם ולהשיב את הסדר והשקט בכפר המותקף והנרעש על כנו.

עד כאן הכול כביכול טוב ויפה, וכל הכבוד לצה"ל או משהו כזה. אבל איך זה שבכל פעם שהדבר הזה קורה, וכך גם השבוע, תוצאת ההתערבות של הצבא היא שניים או שלושה פלסטינים פצועים, ולעיתים גם איזה הרוג, ואילו המתנחלים יוצאים תמיד ללא שום פגע, וחוזרים כולם לבסיסם בשלום, לפעמים לאחר שמפקד הגזרה נזף בהם קשות באצבעו? מדוע אין הצבא והתקשורת הישראלים קוראים לתוקפים החמושים בשמם, קרי "פורעים", ואילו לכפריים המתגוננים המגיבים באבנים ומקלות אנחנו קוראים "מתפרעים"? איך זה ששערה משערות ראשם של הפורעים החמושים אף פעם לא נפגעת, ודווקא המתגוננים הלא-חמושים הם תמיד אלו שנורים ונפצעים ונהרגים?

התשובה הרי ברורה, שהרי התמונה המצוירת כאן איננה נכונה. הצבא הישראלי לא באמת נזעק להפריד בין הניצים המתנחלים לפלסטינים. הצבא נזעק, מתוקף היותו צבא ההגנה לישראל ולא צבא ההגנה לישמעאל, להגן על המתנחלים היהודים מפני הערבים הפלסטינים, בלי קשר למי התוקף ומי המותקף, ומי הפושע ומי הפוגע ומי החף מפשע או הנפגע. הצבא לעולם, בלי שום קשר לסיטואציה, יירה בפלסטינים לפוצעם ולהורגם, ואף פעם לא ייגע במתנחלים, בלי שום קשר לסיטואציה, אלא תמיד יגן וישמור עליהם מכל משמר.

וכי למה? כי צה"ל והמתנחלים חד הם. אלו גם אלו זרועות, אפילו לא נפרדות, של מנגנון הכיבוש והדיכוי שמפעילה ישראל על הפלסטינים.

העצוב הוא שגם התקשורת הישראלית כולה, באופן שבו היא מציגה את ההתרחשויות הללו, משתפת פעולה עם מנגנוני הכיבוש הללו, והופכת בכך גם היא לזרוע של כיבוש ודיכוי. ואולי באמת הגיע הזמן שלפחות כלי תקשורת ישראלי אחד יתאר את הדברים כהווייתם, ובמקום לכתוב ולספר שצה"ל הפריד כביכול בין הניצים, יאמר את האמת, לאמור "מתנחלים חמושים פשטו בחסות צה"ל על כפר פלסטיני. לפלסטינים שני פצועים והרוג. צה"ל והמתנחלים חזרו בשלום לבסיסם".

אל תפחדו. האמת לא הורגת. *